Jump to content

Gemse i Sunnhordland rundt 1900?


C.E.A.

Recommended Posts

Jeg satte meg til bla i gamle blader idag og fant en slags jakttabell : "Uddrag af Norges jagt- og fredningslovgivning 1894" Der leser jeg bl.a. "Gemse er fredet i s. Bergenhus amt (til 97)" Det er jo det vi kaller Sunnhordland idag. Jeg trodde jeg hadde litt kontroll på hva som har levd i denne delen av landet de siste 200år men denne var ny. Langt bak i harddisken føler jeg at jeg har hørt noe en eller annen gang om ville geiter men tenkte ikke mer på det, regnet med det var forvillede tamdyr.

Måtte lete igjennom flere slike foldere og ser at ingenting er nevnt om gemse i 1891, men i 1908 og 09 står det fremdeles at : "Bæver, raadyr, gemse og svane er fredet hele året. Likeså daadyr og fasan..."

 

Er der noen som vet noe om dette?

Link to comment
Share on other sites

Tok et googlesøk på Gemse og Norge. Fant ut at de prøvde å sette ut Gemse i Rjukan (Telemark) i 1862. Men dyrene omkom året etterpå.

 

Ja dette stemmer det, jeg gikk i skapet og dro fram gamle NJFF tidskrift, der står det om disse 7 ungdyrene som ble kjøpt fra "området omkring jagtslottet Hohen-Schwangsu i Bayern" 2 døde under transporten de resterende ble "bragt gården Håkenæs ved innløbet til Vestfjorddalen i Telemarken" Men som skrevet over så døde dyrene året etter.

 

I en annen artikkel nevner man at burde sette ut gemse i de områder hvor hjorten trives på de øyene på vestlandet, men etter 1891 så ser jeg intet om nevnte art.

 

Jeg leter videre.

Link to comment
Share on other sites

Ny oppdatering.

 

Fant en liten notis til om dette i 1897 :

 

Fredningen af de gemser, som Christiania Jægerklub i sin tid indforskrev til Søndre Bergenhus amt, utløber den 27de april d.a. Herefter eksisterer altsaa ingen fredningstid for dette vildt i Norge, men rigtignok heller ingen gemser.

 

 

Tydeligvis så har det vært et kortvarig forsøk, men hvor er fortsatt en gåte. Jeg sitter med en følelse at det kan ha vært på Stord de har vært satt ut ??

Link to comment
Share on other sites

Artig sak, det minner om noen andre forsøk med utsetting her i landet, bl.a. Songli Forsøksgård, hvor i sin tid gründer og industrialist Chr. Thams satte ut kronhjort av mellomeuropeisk avstamning.

 

Ettersom Songli den gang var i privat eie og med et privat eid, godt arrondert jaktterreng av en ganske anseelig størrelse, har stammen visstnok overlevd opp til i dag.

 

Hvor innblandet den nå er med vanlig hjort har jeg ingen peiling på, det vet nok DN, som har drevet dette stedet som forskningsstasjon etter at staten kjøpte stasen en gang etter krigen. Nå for tiden avvikles jegerkurs o.l. der oppe.

 

Og terrenget har i mange, mange år vært et yndet jaktterreng for poachers, muligens like siden tiden rundt 1. verdenskrig.

 

Da ble Herren til Songli, Chr. Thams, fordrevet fra Norge, etter en lang arbeidskonflikt med sine sagbruksarbeidere, og dro til Belgia, deretter ti Afrika, og startet eller drev kobbergruver på vegne av den belgiske kongefamilien, og ble en av tidenes største, norske afrikajegere. Restene av hans trofeer kan beskues på Bårdshaug Hotell.

 

For øvrig ble en gruppe tyvjegere avslørt i dette terrenget for 3 - 4 år siden, og fikk våpen, jaktrettigheter og jaktbytte inndratt. Jeg tror jeg står over å nevne hvor jegerene stammer fra! :D

 

Thams var voldsomt opptatt av å forbedre jaktmulighetene i Norge, og hadde i tillegg til sitt private hjkorteterreng, også sitt private elgterreng på Storbuan. Så vidt jeg vet var kronhjortprosjektet en suksess for sin tid, men også antakelig avhengig av oppfølging og forbedring og forsterkning av arvematerialet over dekader, noe staten ikke har fulgt opp.

Link to comment
Share on other sites

Ny oppdatering :

 

Gravde enda dypere i skapet og fant :

 

1888

"Efter forlydende skal foreningen (Christiania Jægerklub, min anm.) have tenkt at udslippede gemser, der kommer til at indføres, på Stordøen i Søndre Bergenhus amt, der antages at byde de bedste betingelser for dyrenes trivsel den første tid."

 

Der nevnes også et par år senere at der er innført ei geit og en bukk av samme art til Eidsvoll traktene, bukken døde kort tid etterpå.

 

R. Collett nevner i sin bok 1912 forsøkene i Telemark og på Eidsvolll men intet om Stord eller vestlandet, men siden der ble vedtatt fredning på dem så må der ha vært utsatt gemse på Stord (?)

 

Ser Keith nevner Sognli, ville bare nevne at der finnes flere gode artikler i NJFF's tidskr. om hjortejakt der, bl.a. av Sigurd Skaun, om det har interesse så kan jeg finne når de er utgitt.

Link to comment
Share on other sites

Tror det har vært gjort mange flere forsøk på utsetting av arter tidligere, av ivrige jegere.

Nevnes må jo selvsagt Canada-gåsa, som er blitt jaktbart vilt her....

 

Nå er vel slikt strengt forbudt.

 

Det ville ha vært noe det, å skyte gemse fra dalside til dalside nedpå vestlandet...... :D

Link to comment
Share on other sites

På denne linken: http://www.dirnat.no/attachment.ap?id=2378 kommer det frem at gemse (Rupicaria rupicaria) er introdusert i norsk natur. Hvor og når finner jeg ikke ut av...

 

 

I boken "Nye dyrearter i norsk natur" av Kjetil Bevanger kommer det også frem at gemse er en ny dyreart i norsk natur. (Søkte i bokkilden.no) Kanskje man finner mer ut ved å kjøpe og lese boken...?

 

Lykke til videre med søket :D

 

Har opplevd gemser flere ganger i Østerrike - de er i alle fall flotte dyr!

Link to comment
Share on other sites

Jeg innbiller meg at Norge har vært ganske restrektiv når det gjelder utsetting av fremmede arter i lengere tid en de fleste andre land? Noe som sikkert har vært lurt når man ser på konsekvensene i andre land slik som skjedde med kaniner i Australia.

 

Men jeg må innrømme at jeg gjerne skulle ha skrudd tiden tilbake, og fått satt ut visse arter i Norge slik som Hvithale hjort (funker så vidt jeg vet uproblematisk i Finland?), Mouflon, og nok Gems til at stammen overlevde og kunne utnytes jaktmessig. Jeg tror at disse artene ikke hadde fortrengt eller ødelagt for våre naturlige arter, og således vært en berikelse for naturen vår. Det er vel lov å drømme...

Link to comment
Share on other sites

Det er da dem som driver på den dag i dag?

 

Statsansatte er noen av dem og, tror jeg.

 

Stikkord ulv...... :lol:

 

 

 

Edit: smekk på fingre, hvor var mine tanker, mink skal det være..... MINK! :roll:

Det er yppersteprestene i DN som "vet allt" og bestemmer allt.

 

23112006191007hCkl55ws51Kh.jpg

 

Sikahjort ville sikkert fungert meget bra i Norge, sett på bakgrunn av de mildere vintere vi har fått.

 

Men, heldige er vi som har naboskap til Sverige, der finnes det Dåhjort, villsvin og mye annet snacks..

Link to comment
Share on other sites

Har for øvrig litt vanskelig å se for meg hva for slags vilt GEMSE skulle komme i veien for og ta fra nisjen....

 

LOL!

 

Vi burde kanskje slå et slag for å gjenta utsettingsforsøk av gemse vis-a-vis DN?

 

Utsetting av annet vilt enn det som naturlig hører hjemme her må skje ved ett uhell, og i ett så stort omfang at en bestand vil klare seg tiol tross for hard jakt for å rydde dem ut. (les hvordan minken ble utbredt i landet, det ble mildt sagt en landeplage, men man fikk jo ett annet vilt å fangste og jakte på.)

Link to comment
Share on other sites

Artig sak, det minner om noen andre forsøk med utsetting her i landet, bl.a. Songli Forsøksgård, hvor i sin tid gründer og industrialist Chr. Thams satte ut kronhjort av mellomeuropeisk avstamning.

 

Ettersom Songli den gang var i privat eie og med et privat eid, godt arrondert jaktterreng av en ganske anseelig størrelse, har stammen visstnok overlevd opp til i dag.

 

Hvor innblandet den nå er med vanlig hjort har jeg ingen peiling på, det vet nok DN, som har drevet dette stedet som forskningsstasjon etter at staten kjøpte stasen en gang etter krigen. Nå for tiden avvikles jegerkurs o.l. der oppe.

 

Og terrenget har i mange, mange år vært et yndet jaktterreng for poachers, muligens like siden tiden rundt 1. verdenskrig.

 

Da ble Herren til Songli, Chr. Thams, fordrevet fra Norge, etter en lang arbeidskonflikt med sine sagbruksarbeidere, og dro til Belgia, deretter ti Afrika, og startet eller drev kobbergruver på vegne av den belgiske kongefamilien, og ble en av tidenes største, norske afrikajegere. Restene av hans trofeer kan beskues på Bårdshaug Hotell.

 

For øvrig ble en gruppe tyvjegere avslørt i dette terrenget for 3 - 4 år siden, og fikk våpen, jaktrettigheter og jaktbytte inndratt. Jeg tror jeg står over å nevne hvor jegerene stammer fra! :D

 

Thams var voldsomt opptatt av å forbedre jaktmulighetene i Norge, og hadde i tillegg til sitt private hjkorteterreng, også sitt private elgterreng på Storbuan. Så vidt jeg vet var kronhjortprosjektet en suksess for sin tid, men også antakelig avhengig av oppfølging og forbedring og forsterkning av arvematerialet over dekader, noe staten ikke har fulgt opp.

 

 

Dessverre så er der ikke satt ut noen utenlandsk hjort på Sognli, jeg har hørt det nevnt av andre også men det har ikke skjedd. Jeg måtte gå igjennom mye av stoffet jeg har samlet om hjorten i Norge men der står intet.

 

Så idag sendte jeg mail til lederen på Forsøksgården og snakket med Langvatn i NINA og begge var helt klare på at der aldri var satt ut noe der. Der ble søkt engang i mellomkrigstiden om utsetting av japansk rådyr (trolig Sikahjort) og amerikansk hjort (trolig Hvithalehjort?) men dette ble avslått.

 

Derimot så ble der innført kronhjort til Otterøya og satt ut sammen med eksisterende stamme:

 

" I 1900-1903 blev der indført 17 dyr av mellomeuropeisk stamme - fra dyreparken i Greiz- til Otterøen (av godseier Lewerkhusen i Bonn, der hadde forpaktet jagtretten paa øen) og bestanden tiltok i de senere aar betydelig."

Link to comment
Share on other sites

OK jeg kjenner den lederen personlig, så det skal jeg jammen spørre om!

 

Men: Chr. Thams hadde forlatt Norge, for aldri å vende tilbake i mellomkrigstiden!

 

Og HAN var en ide og tiltaksrik person som aldri ville ha latt seg stanse av myndigheter, han ville ikke ha søkt en gang (lettere å fp tilgivelse). Jeg har bladd endel i bøkene fra hans jaktbibliotek, nummererte versjoner i eksotisk skinnbind, XXX og 1000 prints står det inne i permen, Chr. regnet seg uten tvil som en av de 1000 fremste personene på planeten!

 

Så dersom det BLE satt ut mellomeuropeisk hjort (og det har vært allmenkunnskap blant tyvjegere som jaktete ulovlig på eiendommene ETTER at gubben ble tvunget i landflyktighet) så vet i allefall ikke NINA noe om det! Jeg er ikke sikker på at Andøl gjør det heller, men jeg skal spørre litt omkring.

 

Uansett ville jeg tro at det hadde blitt blandet opp etter så lang tid, men det ER eller HAR vært mye stor hjort i terrenget der. Og mye tyvjakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå gått og ventet på mer om utsetting på Sognli fra Keith, men jeg er ganske så sikker på at Keith tar feil og at alle andre har rett. Det er en stund siden jeg leste 3 artikler om hjortejakt på Sognli og der fremstilles Thams på en meget sympatisk måte. At han kan ha vært bestemt fyr tviler jeg ikke på men har liten tro på at han gikk imot myndighetene i en slik sak om å sette ut hjort.

Jeg tror helt sikkert at noen hadde visst om en slik utsetting, og de dyrene det ble søkt om skiller seg betydelig fra vår hjemmlige hjort.

 

Ellers så har jeg ikke funnet noe nytt om gemsene på Stord, vet ikke flere steder å undersøke heller.

 

Sitter for tiden og skriver en kortversjon om hjortens historie på Haugesundshalvøya og områdene rundt, det er meningen at det skal bli en bok på sikt, må lage noe først for å søke litt økonomisk støtte, dette er jo ikke noe man blir rik på, men det er gøy.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg har nå gått og ventet på mer om utsetting på Sognli fra Keith, men jeg er ganske så sikker på at Keith tar feil og at alle andre har rett. Det er en stund siden jeg leste 3 artikler om hjortejakt på Sognli og der fremstilles Thams på en meget sympatisk måte.

 

Thams? Sympatisk? Der kommer forskjellen inn mellom lokalkunnskap og overflatisk skryt, som "storkarene" dreiv og skrev om hverandre! :D

 

Thams var en knallhard gründer, som dreiv norges og kanskje verdens første ferdighusfabrikk. Han herset med arbeidsfolket og kunne være MEGET usympatisk, ja reint ut diktatorisk.

'At han kunne være sympatisk og sjarmerende når han ville oppnå noe, hersker det ikke tvil om, men det var ikke den fremherskende egenskapen. Har nektet absolutt og ubøyelig sine sagbruksarbeidere å organisere seg, og slo heller sagbruket konkurs, heller enn å bøye av.

 

Han solgte aksjer til den norske stat og ble dømt for svindel og falsk informasjon i forbindelse med forholdet, saken førte til at han ble tvunget til å selge seg ut at Orkla Grube Aktiebolag, og forlate landet, han søkte seg hen til Belgai, og gikk i kompaniskap med den belgiske Kongen, og bygget opp kobbergruver og skjærsteinfremstilling i Belgisk Kongo, et område som for øvrig ble herostratisk berømt rundt 1960 for lange, lange tradisjoner i umenneskelig behandling av lokalbefolkningen på ABSOLUTT alle områder av menneskelig liv, om man kunne snakke om noe slikt der nede.....

 

Chr. Thams var IKKE noe sympatisk menneske.

 

At han kan ha vært bestemt fyr tviler jeg ikke på men har liten tro på at han gikk imot myndighetene i en slik sak om å sette ut hjort.

 

Nå har jeg omsider hatt anledning til å smakke litt med folk: det viser seg at far til en nabo arbeidet som dreng på Songli, som for øvrig var organisert som et aksjeselskap, med navn Songli Jaktklub.

 

Thams søkte myndighetene om utsetting av Waipitihjort og Japansk rådyr, men fikk avslag.

(Side 146, Bjørn Tokle : Communication gjennom 100 år. Chr. Salvesen & Chr. Thams Communications Aktieselskab 1898-1998. Eget forlag 1998. Boken kan skaffes fra Orkla Industrimuseum, Løkken Verk.)

Her ligger kilden til nedarvet kunnskap om utsetting av "kronhjort".

 

Det som videre skjedde, når avslaget var et faktum, er at det ble kjøpt inn stamdyr fra Nordfjord, for utsetting og for å forbedre hjortestammen, som årlig trekker fra kysten og til innlandet, og som er knyttet til hjortestammen på Hitra (hjort svømmer som bekjent og klarer fint å krysse over til øyene, og tettheten på Hitra er helt upåklagelig).

 

Nordfjordsdyra ankom i store trekasser og ble fraktet vinters tid, bl.a. krysset man isen på Våvannet, før man fraktet dyra opp i terrenget, hvor Thmas gjennom år hadde foberedt dette med aktiv og planlagt dyrking, utsetting av fôr m.m.

 

En av de som fraktet disse dyra var min oldefar (det var ukjent for meg!) som arbeidet for Thams, også etter at alle sagbriuksarbeiderne var oppsagt rundt 1910, til sin alders pensjonstilværelse (det har vært en kilde til uro, i familien har man hatt en viss engstelse for at den gamle opptrådte som streikebryter, hvilket herved er ettertrykkelig tilbakevist).

 

Transporten gikk som sagt til Våvannet, der ble de møtt av min kildes far og hans hjelpere, som var ansatt i Songlia.

 

Hestene ble byttet og min oldefar fraktet diverse utstyr og landbruksprodukter samt tømmer og ved ned i bygda, mens dyrekassene ble fraktet ut i terrenget på forberedte veier bygget året før (når Thams gjorde noe, gjorde han det skikkelig og med applomb!).

 

Dyrene ble satt ut, overlevde og tilpasset seg og dannet grunnstammen i det som ble en livskraftig lokal stamme, preget av dyr som var STØRRE enn hjorten ellers, og antakelig herav betegnelsen Kronhjort. Nå skal det sies at Thams sørget for utlegg av for til hjorten, etter nøye planlagt dyrking, kombinert med saltsteiner, og at dette arbeidet foregikk helt til eiendommen ble solgt til staten i 1952.

 

Det er foirunderlig om DN ikke kjenner til dette arbeidet, men en årsak kan jo være at alt viltstell prompte ble nærmest nedlagt av staten, sammenlignet med det som hadde vært før, og at det ikke "passer" å bli minnet på om dette.

 

Thams var flere tiår, om ikke et helt hundreår forut for sin tid på dette området.

 

Jeg tror helt sikkert at noen hadde visst om en slik utsetting, og de dyrene det ble søkt om skiller seg betydelig fra vår hjemmlige hjort.

 

Nei det er nok en lokal misforståelse, men det BLE satt ut dyr! Og at disse dyrene avvek fra den lokale dyrestammen kan nok 3 generasjoners thjuvjegere borge for, dyra her har vært utrolig populære, så spør dem, om du kan finne dem.... :P

 

.

Link to comment
Share on other sites

Keith

Jeg ser hva du skriver, men det å flytte hjort fra Nordfjord til Sognli er vel ikke en utsetting, dyrene kunne jo ganske lett funnet veien selv her. Tror vel neppe man behøvde noen tillatelse til det på den tiden ? De fleste av oss mener vel at en utsetting av hjortedyr er når man importerer dyr fra andre land/kontinenter. Rett nok så setter men jo ut hare og div fugler rundt om.

 

Dette med at disse hjortene fra Nordfjord hadde en meget positiv innvirkning på stammen på Sognli er jeg redd er en overdrivelse (hvis det var det du mente??) Det viser seg jo at "alle" norske hjorter har tilnærmet identisk DNA og at de trolig stammer fra et fåtall dyr en gang for mange tusen år siden. Det er nok mattilgang, miljø og tilfeldigheter som gjør at der er tildels store variasjoner i hjortens vekst og gevir her i landet. Se også hva det er blitt av pinglene fra Skottland som ble satt ut på New Zeeland, de er noe større idag.

 

Ser du stadig nevner krypskyttere ved Sognli, hvis det er et så stort problem så må man kontakte SNO , DN, Fylkesmannen, Justisdep. og Storberget ja man man vel også snakke med lokalt politi om de har tid mellom bilbelte-kontrollene. Og ikke minst bruke media for alt det er verd

 

 

 

-

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg jeg CEF, det var ment som en korreksjon da, ingne import, men de ble nå flytta hit i kasser da veit du! :wink:

Og ble gjort pga uteblevet tillatelse til import, gubben bare SKULLE gjennomføre litt av ideen sin antar jeg!

 

Og det ble lagt ned mye arbeid på foring som du riktig antar, her har jeg forespørsler ute etter flere detaljer, det var skrevet ned i detalj hva som skulle gjøres og når, like til spesifisert hvort mange reparerte og brukbare raker som skulle stå klare til enhver tid, og på hvilken side an ganbge de skulle stå!! :shock:

 

Krypsklytterproblematikken var velkdig i skuddet for noen år siden (2 - 3 husker ikke helt) da en gjeng ble tatt på fersk gjerning og fikk inndratt det som var å inndra...... antar problemet er redusert mange hundre prosent nå, spesielt etter som NJFF har jegerskole for juniorer i området, ungdommene tar nok gjerne noen økter for å passe på i terrenget! :D Lurer på om ikke det er omtalt her på forumet tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...