Jump to content

Stålhaggel, noe forbanna dr...


Bakstikkstuen

Recommended Posts

Gud dæy folkens, nytt medlem her! Jeg antar at dette emne har vært oppe tidligere, men uansett så kan det sikkert tas opp igjen.

 

Jeg har lojalt fulgt loven om forbud mot blyhaggel, men nå begynner jeg å vakle og vurderer å bruke mitt restlager av blyhaggel på jakt!

 

Bakgrunnen er som følger: Jeg har tilgang til et flott område med duejekt hvor det fort blir løsnet 100-200 skudd på en jaktdag og da synes jeg at omkostningene med de "nye" legeringene på hagglene blir for drøye. Kr 10.- ++ pr. patron er ikke en pris som jeg er villig til å betale ved en slik jakt! Ok, mulig at jeg framstår som gjerrig, men det får stå sin prøve.

 

De siste 2 års jakt har jeg benyttet stålhaggel med det resultat at jeg har fått noen færre fuggel i bakken. Men det værste er at jeg har skadeskutt en masse fuggel! Ok, de fleste faller i bakken, men kun 3 av 10 døde i skuddet! (Har ført statestikk på de siste 400 felte fugler!) Tidligere så var det omtrent motsatt med 3 av 10 fellte fugl som var skadeskutt.

 

Jeg skulle ønske at NJFF ikke hadde lagt denne saken død da det etter min mening grenser mot innhuman jakt når man benytter stålhaggel. Og er det noen forskning som tilsier at blyhaggel utgjør noen miljørisiko andre plasser enn i våtmark? Et annet spørsmål er om det er bedre for miljøet (les fuggel`n) med så mange fler skadeskytinger som det blir med stålhaggel kontra blyhaggel?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at vi mangler et haglmateriale som er omtrent like bra som bly til en pris som er overkommelig selv når man skyter mange skudd, men hvis du velger å bruke stål vil jeg anbefale deg å redusere holdene en del. Stålhagl kan til og med felle gås på forsvarlig vis hvis man bare kommer tett nok innpå (selv om det akkurat med gås nok ikke er den enkleste sak i verden...)

 

Sjøl skyter jeg ikke flere skudd på jakt enn at jeg kan ta meg råd til de dyrere haglmaterialene.

 

PS:

Jeg antar at dette emne har vært oppe tidligere
"Søk" er en God Ting™ ;) Se øverst til høyre.
Link to comment
Share on other sites

Blyhagel er desverre ikke et alternativ lenger..

Men jeg er enig med deg i at den statistikken din ikke er god! Noe må gjøres.

Hva jeg ser som alternativer?

- Jo fortsette å bruke stål men redusere holdene noe.

- Bruke andre mer egnede haglematerialer, men da går prisen opp..

 

Så får man vurdere, benytte gode patroner og skyte mindre men med bedre resultat.

Eller benytte ammo som ikke er tilfredstillende og godta mye skadeskyting

 

Jeg er ikke i tvil om hva jeg har valgt! Gjett :?:

Link to comment
Share on other sites

Enig med Steve og Sako lang her, det er mye å hente på skuddhold, og stålhagl med gode samlinger og choker som passer til bruken. Ville eksperimentert med kortere hold og trangere svermer hvis jeg var deg, hvis du først treffer da så gjør du det gjerne med langt flere hagl.

 

Bly gidder vi ikke diskutere mer, det er utdebattert og tingene er som de er. Nå.

 

Forøvrig; velkommen til forumet og håper på mange konstruktive innlegg fra din side. :wink:

Artig nick da! :mrgreen:

 

EDIT: Ved nærmere ettertanke så er det nok helt sikkert noen som vil diskutere bly med deg... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig ikke forbudt å diskutere lover, tvert i mot.

 

Diskusjonen for/mot bly kan man egentlig bare la ligge, alle her har vel sagt sin mening om den saken flere ganger enn nødvendig. Og når både NJFF og politikerne har lagt saken død hjelper det lite hva vi mener her inne.

 

Ranger har oppsummert alternativene bra. Mitt inntrykk er at duer er mer "hardtrufne" enn hardskutte, en grundig gjennomgang av ammo (hagler har sine preferanser som alle andre våpen), skuddhold og trangborring kan kanskje løse problemet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at du bruker 24 g i 7er. Hva med å gå opp litt i haglestørrelsen? det koster ikke så mye mere pr skudd. HAr selv brukt stål på duejakta og syns de fungerer greit. Men skyter ikke på de lengste holda, man skal jo heller ikke behøve det om man legger lokkeduene nærme nok. Men i år så skal jeg bruker 6ere, har fått tak i et parti til ca 1,60 for skuddet.

Link to comment
Share on other sites

har brukt nittedals sink rype en del i høst og den har fungert upåklagelig på måker, sjur og kråke. så noe så lettskutt som due bør ramle rimelig momentant på fornuftige hold. rimelig rekyl frie er det og. prisen er 8kr eller noe sånn. jeg syns ikke det er så avskrekkende.

Link to comment
Share on other sites

På duer fungerer stål bra, men en bør ikke strekke holdene. Også gjelder selvfølgelig samme regel som tidligere, billige dritt patroner = billige dritt patroner.

Jeg har ladet en del US 7 stål 24 gram til 440m/s og da får en veldig god effekt på både kråker, måker og duer opp til 25-30 meter. Hastighet og skuddhold er veldig viktig med stål. Vanlige US 7 24 g stål leirdueammo blir etter min mening for dårlig på jakt. Dvs hvis en skyter på maks 20 meters hold og ikke bakskudd fungerer det, men med en gang holdet blir noen meter over 20-25 og duene flyr fra deg blir det for usikkert.

Link to comment
Share on other sites

når man kjøper såpass med skudd får man jo ofte rabatt da ;) men for meg som max skyter 50-60 skudd på ei hel helg med due jakt er det ikke noe problem, nei. værtfall når billigste stål patron med noen effekt overhodet koster 6kr pr smell og har for høyt trykk til børsa mi.

Link to comment
Share on other sites

Et annet tips er å ta'n helt ut og kjøpe seg ei hagle i 12/89. Skjøt noen stokkender i høst med Gamebore Stål i 12/89 #3. Ingen av disse som klagde på effekten. Og det som tar livet av en stokkand, tar iallefall livet av ei due. Så at de hadde endel Federal i 12/76 og 12/89 på Jaktdepotet. Jeg trur stålhagl er brukbart, bare man får høy hastighet på dem. Og da må man nok ty til 12/76 og 12/89 patroner hvis man samtidig vil ha en viss mengde hagl. Disse patronene er fortsatt mye billigere enn Vismut og liknende i 12/70.

Link to comment
Share on other sites

Ja hva skal man si når det blir store kostnader forbundet med 100-150 patroner pr dag? Kanskje man skal revurdere om man virkelig har behov for å "drepe" så mye da, heller holde igjen litt hvis man synes det er dyrt? Hva skal man med alle duene?

 

Det er mange spørsmål man kan stille seg sjøl. Har man valgt en jaktform så får man ta kostnadene med det!

 

Å gå i kista og finne fram blydungen fordi jakta blir for dyr er iallfall en dårlig unnskyldning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...