Jump to content

Trøbbel med Para PXT S16-40 Limited


Bud Fox

Recommended Posts

Hvis dette innlegget havnet i feilforum for dere ha meg unnskyldt .

 

Planene er å ta steget opp i standard klassen med nylig innkjøpt våpen. Har kjøpt meg Para Ordnance PXT S16-40 limited

 

http://www.para-usa.com/new/product_pistol.php?id=12

 

På vei hjem fra XXL tok med meg et par esker med Fiocchi ammunisjon. Her opplever jeg en alvorlig matefeil. 1 av 5 patroner blir sittende fast på vei ut av magasinet og inn i kammeret. Jeg har byttet magasiner med andre og får samme feilen. Med annen type ammunisjon (CCI) går alt som en drøm. Jeg kan selvsagt bare slutte med Fiocchi, men jeg liker nå å vite at alt er som det skal.

 

Spørsmålet er da om noen her har opplevd det samme eller har noen tips???? Jeg har jo litt vondt for å tro at det er noe galt med våpenet, men tanken slipper ikke helt......

 

På forhånd takk for svar.

:D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

kanhende den ikke liker korte patroner. fabrikkpatroner i 40 er vel rundt 29mm, 1911er som paraen tenderer til å like lengre patroner.

 

kulenesen på cci patronen har en annen profil, som pistolen din tydeligvis liker bedre.

 

det du beskriver er forresten ikke en klikk, men en matefeil. klikk betyr at patronen ikke går av når hanen faller.

dette høres kanskje ut som flisespikkeri, men det er litt viktig i denne sammenhengen, en klikk forårsakes av andre ting enn en matefeil.

Link to comment
Share on other sites

vel, en 1911 utav boksen er som sagt utallige ganger før et amerikansk industriprodukt som ikke er helt ferdig. dette gjelder forøvrig mer enn bare pistoler- f.eks remington produserer fine låskasser, men resten av rifla må ofte byttes om en har litt mer enn bare basic behov.

 

viktigste blir: hva enn du velger å gjøre med problemet, (lade egen ammo pistolen trives med er nok det beste spør du meg) så om noen skal file, ikke bruk hvilken som helst børsemaker, finn en som KAN 1911!

 

hvis jeg tror rett har du allerede kontakt med en som er av de mer kompetente 1911 smedene hertillands? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel et velkjent problem med 1911 cloner, løsningen er i de fleste tilfeller å lade selv, og bruke en oal på over 30mm, jeg bruker 30,3 i BUL M5 i cal.40, ikke noe probl. En kompis av meg kjøpte egne mag for kjøpeammo til tanfoglioen sin i .40 for å omgå problemet. Som det nevnes over her så har utformingen på kula også mye å si.

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading løser stort sett alle .40 problemer. Men er ikke det en mulighet, så er det som tidligere skrevet her, så rund kule som mulig.

 

Men vær oppmerksom på en ting, ikke all .40 fabrikkammo folder faktorkravet til major. Det hadde vi ett par stk i Trondheim som oppdaget når de ble kronografert :-)

Link to comment
Share on other sites

Andere magasiner? Løser det problemet???

 

Ser at formen på CCI kula er noe rundere enn Fiocchi, så hvis jeg ikke fixer problemet på annet vis blir nok CCI eller American Eagle løsningen for meg...

 

"Tanfoglio by Henning" har mag som er foret ut i bakkant for at korte kuler skal mate bedre. vet ikke om andre fabrikanter som gjør dette.

 

Jeg har gjort det til en rutine å polere materampa opp til kammeret med autosol for hvert 500-600 skudd ca, da mater BUL min greit med 180gr partizan i cal.40, ellers så stuker de seg på vei opp og siden partizan er underdimensjonert så er faren for at kula blir stuket inn i hylsa større, og litt for stoooort trykk kan fort forekomme da.

Link to comment
Share on other sites

I min 40 så er det 9 mm follower i magasinet. Dette skal lette matingen av standardammo for oss om ikke liker hjemmelading.

Fiocchi tror jeg vil holde faktor, men har ikke tatt den på crono ennå.

 

Kankje sjekke før du er på ett stevne :-) Vi har jo en felles bekjent som ikke hadde ammo som holdt faktor, og måtte bruke mine hjemmeladninger :-)

Link to comment
Share on other sites

En annen årsak til matefeil kan være at utdrageren er for "hard", dvs den klemmer for mye inn mot patronen slik at denne blir hindret i å komme opp mot støtbunnen på sleiden. Dette alene eller sammen med med svak rekylfjær kan forårsake mateproblemer...

 

Løses enkelt ved å ta ut utdrageren, sett den halvveis inn i utdragerhullet i sleiden, bøy utdageren i motsatt retning av der den tar tak i patronen. Pass på at det ikke blir for mye.

Utdrageren bør kunne holde en skarp patronen som blir dratt ut a kammeret uten å falle av. Klarer den ikke dette så er antagelig utdrageren for slapp og utragerproblemer kan forekomme.

 

Tar man ikke sjansen på å justere dette selv så prat med en som har god erfaring med 1911 pistoler.

 

Alternativt sett inn en AFTEC utdrager - problem solved... trenger ikke tuning...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...