Jump to content

5,56mm nato ladedata?


salongduden

Recommended Posts

NM229

5,56x45 er 57mm lang og produseres i sverge dem er merket CG . Kulen er lange miljøkule vekt er jeg ikke siker på( tiper 55gr). Men den har en metal kjerne på ca 3mm x 9mm på lot fra 2002 kan væer andeledes på nyere loter. krutt er jeg ikke siker på hva som blir brukt.

Link to comment
Share on other sites

hva med krutttype da? og hva slags ladninger?

 

fant ut at loaddata.com hadde ladadataen ,men jeg måtte betale et abonnement for å kunne lese av ladningen. men lengdene stod der.

de bruker visstnok 55grs kuler fra midwayfmj(et eller annet) og oal lengde var 2,260". hylselengden var 1,760".

 

ser det brukes hogdon krutt på flere av dem,men dette er vel bare den sivile varianten dessverre. ikke militær variant:(

 

http://loaddata.com/members/search_deta ... W=&PM=&PT=

Link to comment
Share on other sites

barer lurer på hvor man kan finne 5,56mm nato ladedata bare for moroskyld.

 

litt artig å se ingridiensen på den standard nato ammo'n,men har ikke klart å finne noe. hva slags krutt brukes og hvor mye? hva er lengdene som brukes osv.

 

er det raufoss som produserer eller?

'

 

hva skal du med ladedata for militær 5,56 nato?

den er ladet med krutt som er egnet. det trenger ikke nødvendigvis være samme krutt fra lot til lot engang. blir nesten som å spørre hva en kake inneholder ;)

Link to comment
Share on other sites

Quoting fjernet jmonsen

bare artig å vite tenkte jeg.

 

jeg driver med hjemmelading og ble plutselig litt interessert i å lese noe ladedata dersom det fantes. satt å diskuterte forskjellene mellom 223rem og 5,56mm nato ammo,derav ville jeg undersøke om det fantes noe data på dette. av den militære varianten. fikk høre at dersom man har en 223rem rifle så kan man ikke skyte med 5,56mm nato dersom man har noen slike. pga høyere trykk osv.

 

jeg vet at det er utallige krutttyper osv,man bruker det man liker etter kvalitet eller pris.somsagt så driver jeg med hjemmelading av diverse jaktkalibere. men de må vel ha en standard de går utifra som en hovedregel ved produksjon av 5,56mm nato tenkte jeg. en hovedprodusent de velger å satse på.

Link to comment
Share on other sites

men de må vel ha en standard de går utifra som en hovedregel ved produksjon av 5,56mm nato tenkte jeg. en hovedprodusent de velger å satse på.

de har en trykkstandard. å en standard på hvor høy hastigheta skal være med en gitt løpslengde. så de bruker et krutt som gir rett hastighet uten å få for mye trykk.

det er ikke et "standardkrutt" som brukes av alle produsenter.

Link to comment
Share on other sites

Det sies at N133 ble laget for 5.56 Nato, men det er vel ikke dermed sagt at

det er den som brukes. Jeg vet ikke. Det er sikkert mange andre kruttyper

som også gjør jobben.

 

Når man har kulevekter på 55 grain, hastighetene og 20" løp, så

blir vel resten noen beregninger i Quick Load for dem som har det.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er mye synsing ute og går når det diskuteres militær ammunisjon. Ikke alltid de som lager ammunisjon til Forsvaret treffer rett krutt heller. Det har jo vært mye klabb og babb med "miljøammunisjonen" i 7,62. Av det jeg har klådd på av militær 5,56 ammo så er det også litt ymse. Mye flate hetter og ting vi som lader tar som tegn på høyt trykk. Har kronografert noen få og de går reletivt fort til å ha 62gr kule. Får mellom 935-940m/s fra et 20" løp. Det er jo ikke så værst. Er jo bare å sammenligne med andre data det, så har du en viss peiling om hva som egner seg. Når det gjelder krutt er det nok det billigste de klarer å få til kravene med som blir brukt. All ny militær ammunisjon jeg har sett siste tiden har gjort våpnene det ble skutt med mer møkkete og sotete enn for eksempel gamle NM60. Selv om det er en del krav til miltær ammunisjon er det ikke sikkert alt er like bra.

Link to comment
Share on other sites

All ny militær ammunisjon jeg har sett siste tiden har gjort våpnene det ble skutt med mer møkkete og sotete enn for eksempel gamle NM60. Selv om det er en del krav til miltær ammunisjon er det ikke sikkert alt er like bra.

stemmer dette for 7,62 og?

har skutt litt bellona 7,62 (NM231) å de etterlot lite sot i hylsa feks. den var så å si helt ren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...