Jump to content

Hvordan er reglene for våpen på internatskole?


dalla

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er 16 år og går på internatskole i telemark. Skolen har et eget våpenskap og de sier at det er bare å ta med seg hagla. Den er også registrert på meg. Da vis snakka med politiet, snakka de noe om en verge eller noe? Har jeg lov til å ta med meg hagla på skola???

 

har jeg lov til å ta med hagla som bagage på fly?

Mvh daniel

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja du kan vel ta med deg din egen hagle, men er litt usikker :oops:

 

Når det gjelder fly er det endel regler:

Du må pakke hagla ned i en koffert/bag, du må fjerne en vital del og legge den i en annen bag/koffert (ikke håndbagasje)

du må snakke med flyselskapet og fortelle dem at du skal sende en hagle (det koster noen kroner å ha med seg våpen)

utenom det kan du jo sjekke www.avinor.no der står reglene du trenger for å fly med våpen

Link to comment
Share on other sites

For det første, hvis du i trådtittelen hadde indikert noe mer om hva spørsmålet ditt er hadde du antagelig fått høyere svarprosent. Det er en hel del brukere som ikke gidder å åpne tråder som består av ett ord og ett spørsmålstegn... :wink:

 

For det andre, spørsmålstillingen er interesant og ny for meg, den eneste parallelen jeg kan komme på er for vernepliktige soldater i førstegangstjeneste som normalt sett blir pålagt å levere inn private våpen til oppbevaring på våpendepot/strongroom hvor avdelingene normalt oppbevarer tjenestevåpen. Jeg er faktisk ikke riktig sikker på hva som er iht lovverket på dette området.

 

Når det gjelder å fly med våpen, er det forskjellige retningslinjer fra flyselskap til flyselskap og du må høre med det selskapet som du skal fly med for å få deres retningslinjer for frakt...

 

Du får ihvertfall ikke lov til å reise med det som håndbagasje... :D

Link to comment
Share on other sites

Litt ullent felt det her. Men so lenge våpenet er registrert på deg, og det blir forsvarleg oppbevara i dette våpenskåpet, so skulle eg meine at alt var i orden. Eg oppbevara i alle fall mine våpen på denne måten då eg gjekk på internatskule.

 

Flyfrakt: (Gjelder Norwegian)

Det går fint å ha med våpen på fly, skulle berre mangle. Men våpenet må sjekkast inn som spesialbaggasje, og der er det gebyr. I haust skrudde i alle fall Norwegian opp dette gebyret frå fine 100 kr, til 216,- per vei. So det er blitt dyrt nok!

Du må ta av vital våpendel og sjekke den inn med vanleg baggasje. Du kan ha med inntil 5 kg ammunisjon. Dette sjekkast inn i vanleg baggasje, men du må gje beskjed om det slik at personellet har kontroll på totalmengda ammo som er med på flyet. Ammo'en bør og vere i originalpakning. Ingenting av dette kan medbringast som handbaggasje.

 

eit par tips:

-Skaff deg ein solid våpenkoffert. Det er ei god invistering viss du skal fly eller reise på annan måte ein del, med våpen. Særleg baggasjehandtering ved flyreiser kan vere mykje rart.

-Beregn litt ekstra tid til innsjekking etc når du har med våpen. Normalt sett går dette bra, i alle fall dersom det er litt drevne folk i skranken. Men det hender ein møter på ferske eller vanskelege folk, og då kan det ta litt tid.

 

Lukke til!

 

PS: dersom du endrar trådtittelen slik at det fremstår litt meir tydelig kva du lurer på, får du sikkert fleire svar og meir hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Send børsa i posten, to pakker. En med vital del og en med resten i skikklig koffert. Om flyselskapa skal ha ekstra for at du skal ha amo i bagasjen, er nok det enkleste å kjøpe amo ved skolen.

 

Men jeg er nå ikke så sikker på om du har lov å ta med deg hagla før du har fylt 18år. Er usikker på kravet det er til at verge har oppsyn med våpenet og bruken av dette. Kansje verge ansvar kan overføres til skolen mens du er der?

 

Ullen sak ja.

 

Edit. Slenger på foreskriften.

 

Her er hva foreskriften sier:

 

Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon

 

Kap. 2. Vilkår for å få tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen og våpendeler

 

 

§ 2-1. Tillatelse til fysisk person

 

Fysisk person kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen (våpendeler) når han fyller de krav til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha skytevåpen som er fastsatt i våpenloven av 9. juni 1961 nr. 1 (§ 7 tredje og fjerde ledd), kgl.res. av 25. januar 1963 nr. 2 (del II, punkt 1) og denne forskrift.

 

Det kan gis dispensasjon fra 18-årskravet for person som:

 

a) har vært aktivt medlem av skytterlag/-klubb eller jegerforening i minst 6 md., og som har anbefaling fra skytterorganisasjonen,

b) har bestått jegerprøve.

 

Dispensasjon etter denne bestemmelse kan bare gis i de tilfelle våpenet kan oppbevares av verge eller en annen person som fyller de alminnelige krav til vandel og skikkethet.

Ser ikke ut som om du kan oppbevare den selv, du må nok ha noen som stetter kravet på skolen, som oppbevarer våpenet for deg.

Link to comment
Share on other sites

Om flyselskapa skal ha ekstra for at du skal ha amo i bagasjen, er nok det enkleste å kjøpe amo ved skolen.

Det tar ikkje Norwegian i alle fall. Baggasje med inntil 5 kg ammo treng ikkje sendast som spesialbaggasje, og du reng derfor ikkje betale gebyr for det. Men det er ikkje alle i skranken som har heilt oversikt over sine eigne reglar, so ein kan møte på litt forskjellig...

 

 

Ser ikke ut som om du kan oppbevare den selv, du må nok ha noen som stetter kravet på skolen, som oppbevarer våpenet for deg.

Sannsynligvis. Det kjem vel an på kva ordning som er på skulen ang kven som administrera nøkkelen til våpenskåpet. På internatet eg budde hadde eg nøkkelen siste året i alle fall, men det var etter at eg var 18.

Link to comment
Share on other sites

Nei. Om det er "husfar" som har nøkkelen, så er han også ansvarlig for deg og bruken din av våpenet. Det må i såfall bety at han skal vite hvor, hvordan og når du er ute med våpenet (også ha en viss kontroll på hvor mye amo du har brukt etc, eller for å si det slik, det foreldrene dine har plikt til å følge med på når du er hjemme).

Link to comment
Share on other sites

Send børsa i posten til "husfar" c/o skolens adresse og ta med vital del på flyet. Da slipper du unna med ca 150kr. Rimelig og enkelt. Vet det ikke sikkert, men jeg kan tenke meg at det ikke er noen begrensninger på å ha med vital del i bagasjen.. Utgjør jo ikke noen fare uten resten av våpnet..

 

Hvis noen vet sikkert at det ikke er slik, så si fra. Men dette kan du jo sjekke ved å ringe flyselskapet og spørre...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...