Destroyer Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 Kjøpte meg ei Franci Falconet S i fjor sommer, har funket helt fint men etter hvert har det "skallet" av "maling" rundt det øverste tennstifft hullet på hagla. Hagla den skal være nikkelbelagt og det er den jo men akkurat nedi låsekassa der har den skalla av og da lurer jeg på om det er noe å klage på. - Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shadob Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 Helt klart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Olav Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 Det som du sier krom eller nikkel som skaller av på støtbunnen. Er det i tillegg aluminiumskasse på denne hagla vil den slites en del fortere uten beskyttelsen fra belegget. Helt klart reklamasjonsgrunn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
omega Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 Dette må være en soleklar reklamasjonsgrunn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildot Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 Ja helt klart reklamasjon OT Vet ikke om det er alulegeringen eller forarbeidet, men har hatt problemer med enkelte deler på jobb, samme problem Blaser hadde på sine blanke sideplater, minte meg på at jeg må se å få levert min. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Destroyer Posted February 7, 2009 Author Share Posted February 7, 2009 Tusen takk for raske svar! Får ta meg en tur til selgeren og forhøre meg om børsa. Hva burde jeg egentlig forlange/kreve? Er det avslag i pris, ny børse eller får penga tilbake? - Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flashman Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 Tja, iht til forbrukerkjøpslovgivningen har vel selger anledning til tre forsøk på reparasjon, før du kan kreve noe som helst hvis jeg har oppfattet det riktig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildot Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 Tja, kassa må vel beises e.l for å fjerne all nikkel for så legges på nytt, selger/produsent har vel rett til å utbedre, men kan ikke skjønne det kan lønne seg økonomisk, sikkert laaang tid uten hagle da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Think! Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 Tja, kassa må vel beises e.l for å fjerne all nikkel for så legges på nytt, selger/produsent har vel rett til å utbedre, men kan ikke skjønne det kan lønne seg økonomisk, sikkert laaang tid uten hagle da Tar det mer enn 1 uke skal kjøper ha "låne vare" med tilsvarende bruksegenskaper som "feilvaren". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JegerBomX4 Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Selger kan altså nekte å låne bort noe som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 Hei Uavhengig av butikk er det vel nordskog som er importør av franchi så vidt jeg vet. De velger å bruke sine forsøk på å rette skaden før de gjør noe annet. De har forresten 2 forsøk. Du kan forlange lånevåpen i mellomtiden. Har hatt en hagle med en del tull inne hos nordskog nå, og er langt i fra imponert over servicen. Husk å få avtalt tid på tilbakelevering, siden hagla i var ny har jeg nå vert uten hagle i 2 måneder, og jeg kjøpte den for fire måneder siden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JegerBomX4 Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 De har to avhjelpsforsøk for samme mangel. Og ja, du kan "kreve" lånegjenstand, men trenger ikke å bli "innvilget". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 Fra forbrukerkjøpsloven: § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Det er å annse som rimelig å forlange lånehagle, spesielt i jaktsesongen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JegerBomX4 Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 Om importør ikke lagerfører varen vil det være å anse som betydelig ulempe og/eller kostnad for selger. Om du må ha en PC levert av Dell inn på "fattigmanns-service" slik som hjemmemaskiner ofte har, så driter de i om du sitter mitt i en eksamensoppgave og må ta opp en eksamen fordi de skal ha den inne på verkstedet i 21 dager. De gjør det også med retten på sin side, da alle maskiner blir produsert for kunde på bestilling og ingen maskiner lagerføres. Hypotetisk sett kan altså importør gi deg finger'n. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 Du får låne hagle. Ingen som har sagt samme merket og modell. Gjelder om en blir avskåret fra gjenstanden i over en uke, men dog bare i garantiperioden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wadcutter Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 Gjelder om en blir avskåret fra gjenstanden i over en uke, men dog bare i garantiperioden. Nå må du ikke blande garanti og reklamasjonsrett. Gararanti dekker ALLE feil som ikke skyldes feilaktig bruk eller skader du selv påfører (eksempelvis at den blir ødelagt ved fall). Reklamasjonsretten gjelder i hele reklamasjonsperioden og dekker feil som skyldes at det var feil på varen da den ble levert, eksempelvis produksjonsfeil som i dette tilfellet. Reklamasjonstiden er 5 år på våpen (nå også mobiltelefoner etter siste dom fra høyesterett). Reklamasjon dekker derfor ikke normal slitasje, noe garantien gjør i garantiperioden. At legeringen flasser av som i dette tilfellet skyldes en produksjonfeil som var tilstede når hagla ble levert. Du har helt klart en god sak når det kommer til jussen Selger eller importør (du kan selv velge hvem du vil rette feilen for) har 2 forsøk på å rette denne feilen før du kan kreve heving av kjøpet. Du har som nevnt tidligere krav på å få låne en annen tilsvarende hagle om reprasjonen tar over 1 uke OG du har behov for det. Se forøvrig forbrukerkjøpsloven(av 21 juni 2002, nr 34) kapittel 6. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.