Jump to content

Jaga av hjortejegerar


Swiftaframe

Recommended Posts

Svært negativ "reklame" for jegerstanden :( . Ditte er vel eit skuleeksempel på korleis ein ikkje skal opptre som jeger, visst ein ønskjer almenn aksept for det vi ivrer for (jakt)?. Vi må akseptere at her finst andre interessegruppe enn jegerar i samfunnet. Grupper som har mykje større makt og innflytelse på dei styrande organ (Den Norske Stat) enn jegerstanden. Min påstand er at vi må "trå varsomt", iallefall no når jakta er utvida utover "normal" jakttid.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... /1.6465547

Link to comment
Share on other sites

ER DET MULIG????????????

Jeg jakter også litt i et terreng med mye turgåere og en og annen lausbikkje.Har jo hatt lyst å be noen om å ryke å reise en og annen gang,men å faktisk gjør det?Nok en gang: Er det mulig?Skjønner ikke de hvem det slår tilbake på?

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter også i et område med mye turisme. Har vel egentlig aldri opplevet dette som negativt.

Om vi støter på noen ute så hender det vi gir tips / spør pent om en annen og mindre forstyrrende rute om det er noe som foregår i et bestemt område. Dette er det generelt god forståelse for, vi informerer samtidig om at vi ikke kan tvinge eller beordre omlegging av ruten på noen måte, men at det kan være bra både for de og oss som jakter om de går der og der.

 

Så lenge folk går og prater osv vil dyrene sjelden bry seg særlig uansett da de ikke er så skvettne om de hører folk og klarer å holde styr på dem. Kan også være hensiktsmessig å få litt bevegelse i terrenget.

 

Synes det er bra at folk er ute og ser hva naturen kan by på, enten man er på jakt eller om man er ute og går. Spesielt hyggelig er det når man ser foreldre som tar med barna ut!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg hadde jagd noen ut av terrenget men ville nok sagt i fra at det var jegere i skogen og rådet de til å bruke signalvesten som ligger i bilen før de begir seg ut i drevet :!:

 

 

Og hva tror du oppslaget i avisa hadde blitt da?

Link to comment
Share on other sites

ER DET MULIG????????????

Skjønner ikke de hvem det slår tilbake på?

 

Yhaug er inne på noe her, en av hovedgrunnene til at NJFF og DN ikke ønsket utvidet jakt på hjortevilt var at småviltjegere kunne miste tilgang i terengene,

Det er jo bare og tenke seg hva som skjer hvis vi får for mangen slike episoder som her beskrevet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste en kommentar på artikkelen som jeg føler jeg kan nikke til og stemme i at slik tenker jeg også, så for å understreke at dette ikke er mine egne ord quoter jeg kommentaren :wink:

 

Sjokert

Skrevet av Vis omsyn

 

Her var det mye rart, er trist å sjå på korleis misunnelsen får råde. Det er trist når missunnelse blir den sterkaste drifta til mennesket. Om eg jakter, fisker, lufter hund eller løper så vil eg da ikkje at det eg driv med skal være til genanse for andre. Dei som sier at dei ikkje vil ta omsyn til folk som er ute på jakt er ikkje det gran betre en jegeren som bortviste ein turgåar. Eg har lik rett med deg til å gå/ jakte her så eg bryr meg ikkje om eg øydelegg for deg. Hvor primitive skal vi være da? Prat med og lytt til kvarandre, så er eg overbevist om at løysinga ikkje er langt borte. Vi må da for guds skuld la den flotte naturen vår være open for alle, uavhengig av kva vi vil drive med! Om det er ein trase som går midt gjennom eit jag eller øydelegger for jegere eller turgåere så kan ein da bare gå til høgre i staden for til venstre. Er vel ingen som ønsker å få dagen sin øydelagt? Er du på jakt og ser ein turgåer, ta kontakt og høyr kvar han har tenkt seg hen, er du på tur og ser ein jeger ta kontakt og høyr kvar dei skal jakte. Og så må alle gjere sitt for at alle skal få ein fin og inhaldrik dag! Vi må sammeksistere, ikkje motarbeide kvar andre slik at alle får nytte den flotte naturen vår!! God tur.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok også at det hadde gått bra og opplyse om at det var jakt i terrenget, men synes noe unødvendig og oppfordre til signalbekledning uten at jeg tror det hadde skapt noen mediestorm.

 

På tide at jegere legger av seg paranoiaen sin. Virker som hele gjengen sitter å hakker tenner og er livredde for alle, som om hele verden var ute etter dem. - Som IT-konsulent i Oslo jobber jeg stort sett med folk som ikke jakter, og en del byfolk som ikke er oppvokst på landet og vandt med jakt som meg.

Flesteparten av disse menneskene, selv om de ikke jakter selv og ikke er sånn overstadig begeistret, har ikke stort i mot selve jakten og er ikke for noe forbud.

 

At en mindre gruppe mennesker ikke liker jakt og gir relativt sterkt uttrykk for dette må man kunne leve med.

 

Folkeskikk er en god greie uansett om man er jeger eller ikke, om man lar normal skikk være en ledestjerne vil interaksjoner med turister gå helt greit i de fleste tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Oransje vest osv, kven vil vel ta på seg ein slik for å ta seg ein tur i skogen? Det blir vel nesten som å sette opp eit skilt med JAKT PÅGÅR FERDSEL PÅ EIGE ANSVAR. Nei når jakta vare frå 10 september til 31 januar må ein rekne med at ein også vil kunne treffe andre brukarar av naturen. Dette bør og skal ikkje vere noko stor overraskelse som fører til slike tåpelige reasjonar som vi her har vore vitne til. Vi veit alle at dette slår tilbake på heile jegerstanden, og ikkje berre vedkommande som jaga vekk fylkeslegen i Sogn og Fjordane.

Link to comment
Share on other sites

Surt å bli jaget. Surt å bli fortyrret i jakten. Men, som det sies i tråden er naturen for alle. Vi kan ikke forvente at andre naturbrukere skal sitte hjemme i månedsvis fordi det foregår jakt i området, og da selvsagt ikke om jaktperioden i tillegg er utvidet. Jeg ble selv jaget fra et område i Pasvik for noen år siden. Elgjegere som ikke likte at jeg ville drive lovlig småviltjakt i samme området.

 

Dette minner meg forresten om en tur jeg hadde etter rådyr for en del år siden: Det var en iskald lørdag morgen. Jeg hadde sittet på post og frosset av meg både det ene og det andre siden lenge før det lysnet. Like etter at det ble skytelys hørte jeg stemmer. Joda, det var et par turgåere som ruslet høylytt like forbi posten min. De oppdaget meg omsider, og ropte ut: "får du noe?"

 

Jeg svarte: "Nei, det ser ikke så bra ut i dag.."

 

-og gikk hjem. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ser at Clakz siterer midt innlegg frå debatten, så eg skriver litt her også (får liksom ikkje sukka frå meg). Når eg får tenkt meg om er vel kanskje "like fortvila kvar gong" meire dekkende en sjokert. Er jo klar over at det finnes ein del slike holdninger, og at ein del stiller opp i media for å generalisere og til og med "sverte" ei gruppe på denne måten. Der vi jakter elg er det mange som jakter fugel, eit par tre karer som jakter hare og mange hytter som huser ivrige turgåere. For at det skal være mogleg å jakte i store deler av terenget i helger ol. må vi ha ein dialog med dei andre gruppene. Vi har ein kvileplass som ligger sentralt i forhold til all bruk av terenget. Her stopper folk når vi er der, vi byr på kaffe og tullprat i store mengder, vi opplyser om hvor vi ser småvilt og vi får tips om nokon oppserverer elg. Når dialogen er god blir det ikkje noko problem å tilpasse seg til kvarandre, og ha like mye nytte som ulempe av kvarandre. Ein eldre kar hadde eit uhell her ein haust og ramla ein stubb frå hytta. Følge hans paserte ein av oss på tur etter hjølp, vi kunne stille med bergingingsmannskap og egnet transport(han meinte at han måtte henge lenge for å bli mør. :D ). Folk er nyskjerrige av natur, og hytteeigere dukkar fram for å sjå kva som foregår når vi har skutt. Hadde minikurs i slakting, og ellers utforsking av kva som finnes under skinnet på ein elg sammen med ein familie på 6 her eit året. Ingen av dei hadde vore på jakt nokon gong, og ingen hadde slakta. Dagen etter når vi skulle samles midt på dagen var det fyra opp på kvileplassen og familien stilte med steikt flesk og kake til kaffen, mens dei prata i veg om gårdagens opplevinger. Trur vi svarte på over 1000 sp. mål til sammen den kvilden. Trur ikkje denne familien automatisk vi sjå på ein jeger med våpen som "eutoritær" etter dette. Det må da gå an å sammeksistere utan å måtte ha konflikter på tvers av interesse område! Om nokon ikkje viser omsyn med tanke på det eg held på med er det klart at eg blir frustrert. Og om nokon ikkje har vilje til å sammarbeide så sier eg jo fra om mine retter og krav. MEN, og detter meiner eg er eit stort men: Eg meiner det er midt annsvar å være med på å skape gode haldninger og forståing av kva det er eg held på med. Andre folks oppfatting av det eg held på med er ofte ei spegling av min måte å utføre aktivitet på meiner eg.

 

Og så til slutt god tur, og nyt friluftslivet.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Knotten 1+

 

Jeg jakter selv i et terreng som det er veldig mange turgåere, det som er litt morsomt er at når jeg eller andre fra jaktlaget kommer med våpen på skulderen i jakta, stopper veldig mangen turgåere og spør om det er blitt fangst eller om vi har sett noe hjort, dette er folk vi ikke kjenner og som heller ikke stopper og snakker med andre folk de ikke kjenner på turen sin, det virker som jaktsituasjonen er med på å bryte isen i et heller travelt sammfun, noen spøker og spør om det er trygt å gå i skogen, eller om det er mulighet for en hjortesteik hvis vi har felt hjort.

Jeg synes vi som jegere har plikt til å være hyggelig i slike situasjoner ovenfor andre brukere av naturen og gjerne innformere litt om jakta vi bedriver, det er ikke få turgåere som har fått kikket gjennom kikkertsikte mitt eller studert en felt hjort på nærmt hold, med å opptre på en slik måte bidrar vi til å oppretholde aksepten for jakt i samfunnet, noe som ikke er tilfelle i mangen land i Eurpopa.

 

 

En dag var jeg full i to dager

Link to comment
Share on other sites

Også jeg jakter i terreng - som om helgene kan være litt populært å gå i for turgjengere.

Disse dagene posterer/jakter vi utenfor populærstiene.

 

Og det har skjedd flere ganger at turgjengerene har vært gode drivere :wink:

Og faktisk har vi fått hjelp til å dra ut dyr også :D:D:D

 

Man må ihvertfall innse at man ikke eier skogen :wink: - selv om det er jakttid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...