Jump to content

Mauser M03 Ekstreme


Malle

Recommended Posts

I år har jeg blandt annet en ny storviltbørse på handlelisten. I denne samenheng hadde jeg egentlig ikke tenkt å bruke for mye penger på et nytt jern som skal slepes rundt i skog og fjell i all slags vær. Planen var å kjøpe en Rem 700 i en eller annen variant og tilpasse denne etter egne ønsker.

 

Men så kom jeg i skade for å tafse litt på en 03 Ekstreme... Denne børsa slo meg som "Den Perfekte Rifle" rett ut av esken. Jeg likte spesielt vekten, lengden, avtrekket, magasinløsningen, oppspenneren og ikke minst skjeftet.

 

Siden jeg kun har klådd på en, og ikke avfyrt en, så lurer jeg på om noen her inne kan fortelle meg mer om den nye "Mauseren". Hva som helst, og gjerne hvis man har noen negative erfaringer. Eneste grunnen til at jeg ikke har "løpt og kjøpt" er antagelig prislappen på ca 25.000,- (J&F).

 

Takk :D !

Link to comment
Share on other sites

...bunn og grunn en Blaser 93

 

Sier du det ja... Og jeg som i flere tråder har postulert at jeg aldri kunne tenke meg en Blaser... :oops: Jeg får trøste meg med at en mann må være i stand til å innrømme sine feil. Til mitt forsvar må jeg nevne at det er rettrekker mekanismen som er "turn off" for meg.

 

Ok, litt flau...

Link to comment
Share on other sites

Ps. den Må være mulig å få billigere en det. Hadde ringt litt rundt hvis jeg var deg.

 

Det er først og fremst Ekstreme utgaven jeg er interessert i og så langt ser det ut som om J&F er rimeligst med ca 25.000,-. Hos en annen forhandler kunne jeg få den på tilbud til 31.000,- :roll: .

 

Prisene vil vel variere med Euroen sin verdi i forhold til den norske kronen på det tidspuktet forhandler/ importør tok den inn.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk kikkertmontasjen før du bestemmer deg. Skal du ha 30mm rør på kikkerten så får du kun en høyde. Og det blir for høyt for de fleste.

1" rør montasjer kommer i en lav utgave å da blir det litt mere levelig. Merkelig at de ikke har fått skikke på dette, har hørt flere som har mislikt dette.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk kikkertmontasjen før du bestemmer deg. Skal du ha 30mm rør på kikkerten så får du kun en høyde. Og det blir for høyt for de fleste.

1" rør montasjer kommer i en lav utgave å da blir det litt mere levelig. Merkelig at de ikke har fått skikke på dette, har hørt flere som har mislikt dette.

 

 

Skal man jo ha en M 03 så må man jo ha skinnemontasje :D

Link to comment
Share on other sites

Sjekk kikkertmontasjen før du bestemmer deg. Skal du ha 30mm rør på kikkerten så får du kun en høyde. Og det blir for høyt for de fleste.

1" rør montasjer kommer i en lav utgave å da blir det litt mere levelig. Merkelig at de ikke har fått skikke på dette, har hørt flere som har mislikt dette.

 

 

Skal man jo ha en M 03 så må man jo ha skinnemontasje :D

 

Ja det er det som er feilen. At det ikke finnes alternativ til den høye original montasjen.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk kikkertmontasjen før du bestemmer deg. Skal du ha 30mm rør på kikkerten så får du kun en høyde. Og det blir for høyt for de fleste.

1" rør montasjer kommer i en lav utgave å da blir det litt mere levelig. Merkelig at de ikke har fått skikke på dette, har hørt flere som har mislikt dette.

 

Går det ikke ann å bare bytte ut de originale ringene med lave Leupoldringer da? En bekjent har gjort dette på sin M03 i .375 H&H, virker da som det fungerer....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

 

Er ny her på forumet, men har en del erfaring med M03. Det er ikke noe problem med høyden på ringene på M03, de leveres i lav og medium i stål samt at blaser sine ringer (aluminium)passer på M03 og vice versa. Har siden 2004 fått brukt og skutt en del med M03 og kan ikke se noen særlige negative ting med våpenet unntatt vekten. På den annen side så gjør vekten til at det er det er et veldig behagelig våpen og skyte med. Jeg har 2 piper, en i 6,5 og en i 9,3 med std. 60m cm. lengde og begge går veldig bra og rekylen er det ingeting og si på pga. vekten. (synes egentilig at vekten ikke gjør noenting under praktisk jakt)

Man kan uten problemer ta av montasje og kikkert og montere dette igjen uten treffpunktforandringer på mitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei.

 

Jeg har hatt M03 siden 2004, er meget fornøyd. Hull i hull presisjon med .30-06 løpet, behagelig å skyte med i .375 grunnet grei vekt. Skinnemontasje anbefales både for zeiss og swarovski. Magasinet kan også låses fast med en liten nøkkel om du er på afrika jakt, men magasinet har aldri løsnet selv ved kaving i tette busker.

 

Om du bruker litt tid på hjemmeladingen kan du skifte mellom 30-06 løpet med 180 grains kuler og .375 løpet med 300 grains kuler og fortsatt ligge innenfor et par cm på treffpunktet, dvs at du ikke trenger å skyte inn kikkerten mellom kaliber skifte.

 

Jeg er ikke enig i at dette er en blaser med konvensjonell mekanisme.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Nå kan du få denne rifle til 18tusen i kal 9,3 eller 30-06. Mener selv at dette er en akseptabel pris for et robust systemvåpen :wink:

 

Jeg studerte lenge en Sauer S202, men likte mauseren bedre som systemvåpen. I grunn så er det bare Classic XT som kan konkurrere den ut i pris. Ekstra piper har samme pris som Blaser: 6tusen og 8,5tusen.

Link to comment
Share on other sites

Da Elverum Jakt og Våpen AS startet opp i våres hadde de en Extreme i 3006 gjenget for demper stående. var visst en som skulle ha men ikke ha allikevel. Så på åpningsdagen mand 6.juni kunne du få den for 14999,- eller 15000,- rundt der. Veit ikke om den er borte, men det er jo en mulighet og ta en pling til dem og høre. understreker att dette da var et åpningstilbud. :)

 

Plain rifle gjenget for demper.

 

tel: 62417300

 

:winke1:

 

Klådde litt på denne mens de fortsatt het Jaktpartner men blei så jeg gikk for ei pakke med koffert, 2 piper og montasje og trestokk i stedet...

Mauser M03 er virkelig og anbefale... :D

 

1 stk fornøyd bruker her....!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sjekka ut tilbudet på Elverum Jakt og Våpen for ikke mange dagene siden og den 03`n som henger der er fortsatt tilsalgs for 14990,-

 

Så sant du ikke har handlet så ville jeg henvendt meg dit ja... Dette er et ganske OK tilbud spør du meg. :winke1:

 

Mye rifle til lav pris... Skal vel lete lemge etter lignende... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...