Jump to content

Diverse i Mårfella


nix cabriolix

Recommended Posts

:mrgreen: bruker dere ikke sikring mot slikt gutter :shock: katter skal iallefall ikke gå i fella bruker dere ikke lukka sett?har brukt masse forskjellige feller men bruker kun syning noe som gjør at jeg ikke har opplevd å få en eneste katt på 10 år tross bruk av 45 stk syning høyt og lavt!
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått katt, røyskatt og ekorn i mårfelle tidligere...

 

Får man en katt i fella langt på skogen så er det bare bra viltstell å jeg gjør ikke noe for å gjøre fellene kattesikkre der..

En katt som er langt ine på skogen er en villkatt å fritt vilt i mine øyne!!!

 

Setter jeg feller i nærheten av bebyggelse så gjør jeg midt beste for å ikke få katter i fellene..

 

Men du som fikk grevling må nok gjøre leksa litt bedre for en felle en grevling kan klare å gå i kan vel også en hund gå i??? Eller tar jeg feil nå??

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd mye rart i egne og andres feller.

Har vært lite aktiv på den fronten noen år.

Der er noen dyr og fugler som ikke lar seg stenge ute uansett hvor mye en prøver.

Hakkespett er en av de fuglene som er ekspert på å komme seg inn i trange hull. Der der er mye villkatter, kan de og gå fellen, nå er det slik at katten er en dyktig klatrer. Og mat er noe som den og søker.

Husk å merke fellene, og sett de etter forskriftene. Uhell kan skje, men vi gjør det vi kan for at fangsten skal være selektiv.

Her er den største overraskelsen, en mink som satt i en conni. Fellen var montert oppe i en gran 150m fra nærmeste bekk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med han som lager Syningsfella,

han fortalte at 2 år på rad hadde gaupe gått i CB-feller i Østfold.

Det er vel nytt regelverk på gang. Maks 9 cm inngangshull på feller som står på bakken (for mårfangst).

Han hadde selv vært med i fagelig utvalg for utarbeiding av nye forskrifter for fangst.

Link to comment
Share on other sites

Kravet om 9 cm inngangshull er der allerede for feller som skal stå på bakken. Men det blir nok snart krav om typegodkjente feller også.

 

Selv har jeg fått ekorn i mårfelle en gang. Brukte nøttekrikehode som åte. Og ei lavskrike for 20 år siden. Katt har jeg ikke fått i mårfelle, men fikk ei i minkfelle da jeg var ung og dum og satte conibearkassen på bakken uten inngangstunnel.

Det er vel umulig å gardere seg fullt ut mot bifangst. Følger man de retningslinjene som står i forskriftene er man imidlertid langt på vei!

Se forøvrig denne tråden om forskriftene:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=12628

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at å ta livet av en nøtteskrike betyr dårlig jaktlykke resten av året, du får satse på dette ikke gjelder fangst...

 

Bare tull. Skyter alle nøtteskriker jeg kan, da de er eggtyver og det er mye av de.

Hva jeg kan se fra fellingsoversikten min blir det nå litt vilt for det :D

Link to comment
Share on other sites

Passet godt med denne tråden nå! Var ute og sjekket fellene i kveld og "skulle bare" på en av Åsebø fellene og SMAKK :shock: S.TAN !!!!!!!:twisted::twisted::twisted: men alt gikk bra bare en brukket negel ved roten og en noe øm tommel og sår stolhet :oops: ... men litt moro :D Utenom meg selv så har det godt med ett ekorn

 

29m3q7o.jpg

Sikringer er for pingler

Link to comment
Share on other sites

Tok ei vannspissmus i åsebøfelle satt opp for mink ved ei elv en gang. Ironisk nok hadde det vært et stygt feilslag om det hadde vært en mink.

 

Med Åsebøfeller (eller syning) hengt godt oppe på en trelegg, med en bra kladas av granbar hengt over som skjul og honning til åte, utelukker en egentlig det meste av bifangst, i allefall av den stygge sorten. Men sikker er en aldri.

Link to comment
Share on other sites

Sjekka mårfellene mine sist lørdag. I den fella nærmest veien hang det ei katt i. Ikke noe arti syn. Syntes den var litt rufsete i pelsen og var ganske sikker på at det var ei villkatt. Men når jeg tok den ned så jeg at det hang et lite rosa kjede rundt halsen på den med navnet SUSSI inngravert. F*** tenkte jeg. Syntes det var meget rart at katta hadde klart og komme seg inn i fella men tenkte ikke over det akkurat da. På baksiden av kedet sto det et telefon nummer. Ringte straks opp nummeret og kom til svigerfaren til et søskenbarn av meg. Han var selfølgelig lei seg og syntes ikke dette var noe særlig. Jeg beklaget meg så godt jeg kunne men katta ble jo ikke noe mere levende av den grunn.

 

Etter og ha snakka med han ringe jeg søskenbarnet mitt som akkurat da holdt på og legge tak. Han lo så han holdt på og falle av taket da jeg fortalte hva som hadde hent. Imellom latterhylene fra han gikk det opp for meg at jeg hadde vært utsatt for et hyss...

Viste seg at søskenbarnet mitt hadde skutt ei villkatt, fått gravert navn og nummer på et kjede og stappa katta opp i fella mi!!! Den påståtte eieren var selvsagt med på det hele... Ble lurt der ja..

 

Nå er det bare hevnen som står igjen.. Gled deg Terje!!!

Link to comment
Share on other sites

KowBoy

 

tror hjerte satt i halsen når du ringte den telefonen ja :mrgreen: en kompis av meg måtte skyte 24 villkatter på gåren sin på grunn av overproduksjon og innavel. siste katta han skøyt kjente han ikke igjen. men han tenkte ikke mere på det. 4 uker senere satt han på med naboen sin, og han sa at han hadde mistet utstilling katta si for 4 uker siden. han trudde at reven hadde tatt henne. :lol: det er jo synd men litt komisk også

Link to comment
Share on other sites

Tror vi tar en påminnelse her.

:arrow::arrow: Les trådens overskrift. Og hold dere til det. :!::!:

Vis noen vil moralisere, med henvisninger til lover å forskrifter = så start egne tråder om det.

Dyr kan ikke lese, og uansett hva vi har av forskrifter.

La denne tråden være en tråd hvor folk kan få med seg andres tabber, og uhell.

Da kan de unngå de i våre egne sett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...