Jump to content

Hornady hylsetrimmer.


375 H-H

Recommended Posts

Kjøpte Lee sin Zip trimmer for en liten stund siden. Jeg må si jeg er veldig fornøyd. Du må kjøpe en guide for hvert enkelt kaliber (følger med hylseholder til Zip). Guiden er i fast lengde så du trenger ikke justere trimmeren. Det eneste minus er at du ikke kan ha i tennhette når du trimmer, men det er jo egentlig ikke noe problem. I 6.5x55 trimmer den til 44.60mm (du får dermed ikke trimmet hylser under 44.6mm). Guiden sørger for at du får en helt rett kant på hylsehalsen. Litt fin stålull fra maxbo gjør også hylsa skinnende ren og pen.

 

For å spinne hylsen drar du bare i snora. Den justerer momentet etter motstand så den roterer fint selv med høy motstand.

 

Du kan se en liten video om det her:

Link to comment
Share on other sites

Har en liten bemerkning til Lee trimmeren. Tolken som du bruker til å trimme med blir litt kortere etter hvert som du bruker den. Det skyldes at du dytter den mot hylseholderen. Brukt derfor ikke mye trykk. Jeg trimmet ca 200 hylser i 6.5x55. I starten ble alle trimmet til 44.62 mm. På slutten trimmet den til 44.59mm. Dette er jo ikke akuratt så positivt, men trikset er å kontrollmåle etter hver 100 hylse. Du kan øke lengden på guiden ved å slå på stangen på tuppen slik at den blir litt lengre. Gi et lite dunk med en hammer og den blir fort 0.1mm lenger. Et lite tips for å forlenge guiden :) Alternativt kan du selvfølgelig kjøpe flere. De koster jo 30 kr pr stk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mulig at eg ser veldig negativt på det, men eg likte ikkje at alt det utstyret roterte heile tida.

Ser for meg at det er lett å få handa borti ein av dei to øverste deburring eller chamfer verktøy. Spesielt når ein skal bruke børsten under.

Blir lett småskader av slikt.

 

Merkeleg løysing.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Lee sin Zip trimmer for en liten stund siden. Jeg må si jeg er veldig fornøyd.
Hvis man som jeg allerede har en batteridrill (eller en batteriskrutrekker) i huset, trenger man bare Lees hylseholder for Zip trim, tolk og skjær. Sum ca. under 200 penger. Jeg har allerede trimma noen hundre hylser med dette utstyret, og bortsett fra at det tar noen sekunder å feste hylsa i holderen, går trimminga med ekspressfart. .223-tolken funker helt greit til 6x45-hylser også :)

 

Men jeg hadde ikke tenkt på at tolken slites :oops: Note to self: Sjekk lengde på de nytrimma hylsene i kveld :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har aldri hatt bruk for å trimme hylser før nå og syns det blir altfor tidkrevende å måtte rigge hylsa i en hylseholder for en så simpel operasjon.

Måtte til å trimme noen hundre S&B hylser til 6,5 og fant "fresen" som fulgte med mitt første ladeutstyr.(Lee-sett til litt over 1000,- lappen)

 

Tok meg en røyk og en kaffi nedi kjelleren og dreiet en tolk for hylser skutt i kammeret mitt, gjenget den så den gikk i Lee "fresen" og satte den i drillen.

Lengda på tolken/hylsestyringa er tilpassa innvendig lengde på S&B hylsene for at de skal ende opp på 54.80 mm og det hele går meget fort.

 

Slipper å spenne opp hylsa i holder og det hele kosta meg en liten bit med messing som lå å slang i rotekassa med div material.

Trengs det flere tolker for andre typer hylser/kaliber så tar det sånn ca en kaffi og en røyk :D

 

DSC_0468-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...