Jump to content

Kapping av pipe


Recommended Posts

Har en lakelander 389 sporter, som jeg har lyst til og kappe pipa på.

Pipa er nå 63cm, hvor mye kan jeg kappe denne utenatt det går utåver presisjon, og att hastigheten går sån kjempe mye ned?

 

Skall gjøre det pga rifla veier mye og har lyst til og ha litt mindere vekt helt der framme, vil heller ha det nærmere kroppen.

 

Hvis jeg kapper det fårmye og hastigheten går mye ned da?, har dette noe og si på siktepunkte på løpene elg?

 

Noen som har erfaringer eller forslag om dette?

Link to comment
Share on other sites

Mener og huske at Alf Martin Bråten hos Jeger, testet dette for noen år siden, tror det stoppet på 20 cm løpslengde da var det vist slutt på alt, tenk at det er ett lovbestemt minstemål på løpslengde 45 cm eller var det 47 cm litt usikker, innenfor denne rammen er det ikke noe problem, husk at jhastigheten minsker med ca 3 m/sek pr kappet cm løp.

Link to comment
Share on other sites

alt etter hvilket kaliber det da...

 

Det vil jo ha en betydning ja :D . Jeg snakket med en kar i går som hadde kappet .308 pipen på Blazeren sin til 47cm slik at den skulle bli så kort som mulig med demper. Han kunne ikke si at han merket noen treffpunktendring på 100meter.

Link to comment
Share on other sites

joajoa..

det han lurer på er vell hvor mye det anbefales og kappe, ikke hvor mye som er lovlig :wink:

og da spiller jo kalibret inn en rolle, er jo forskjellig fra kaliber til kaliber hvilken løpslengde det trives med...

308 fks har ikke noe problem med og takle løp på 47 cm. men 6,5*55 heller bør ha rundt 55cm

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...