Jump to content

Hvordan tolkes .32 i felt?


Woff

Recommended Posts

:wink: Kan noen lede meg til bestemmelsene om tolking av de forskjellige kalibre som brukes i feltskyting?

Bromark sier i en annen tråd:

Hææ ??? Mener du å si at enkelte sier at man skal tolke alle kaliber som en .45 ???

Reglene er jo helt klare her, alle kaliber tolkes jo med den tolken som tilhører det kaliberet...

Er jo kun under grovfelt og .32 man har litt å gå på.... Siden den tolken er lik som en .38

Hvor er dette å finne i NFS' regelverk?

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke bruke en .32 tolk til et .38 hull.

Flensdiameteren er den samme, men pluggen som sørger for eksakt sentrering er ulik.

Jeg har laget meg en vendbar tolk der flensen er i midten og pluggene på hver side har rett diameter for god sentrering slik at samme tolken kan brukes til alt av grovfelt.

Link to comment
Share on other sites

På side 47 i det tekniske reglementet står det:

 

6.7.15.1

25 m grovpistol

Flensdiameter: 9.65 mm (+ 0.05/-0.00 mm)

Flenstykkelse: Ca 0.50 mm

Pluggdiameter: Som det kaliber som dømmes

Plugglengde: 10 mm til 15 mm

Brukes til: Grovpistoløvelser

 

Så en .32 vil ha en pluggdiameter på .32 og en flens på .38

Link to comment
Share on other sites

:shock: Det var det med øyene som ser da! (Redigert svar...!)

6.7.15.1

25 m grovpistol

Flensdiameter: 9.65 mm (+ 0.05/-0.00 mm)

Flenstykkelse: Ca 0.50 mm

Pluggdiameter: Som det kaliber som dømmes

Plugglengde: 10 mm til 15 mm

Brukes til: Grovpistoløvelser

 

Så en .32 vil ha en pluggdiameter på .32 og en flens på .38

 

Jeg fulgte ikke helt med når jeg takket... Dette gir da ikke svar på hvordan det skal tolkes i feltskyting.. Spesialfelt? Hva med 25ACP, 44Mag, 6,35, .32 ACP og 40S&W? Dette er da ikke utenkelige kalibre i spesialfelt?

Link to comment
Share on other sites

Ganske enkelt ved at de som går under "grovpistol" til vanlig tolkes deretter.

Det samme med finpistol.

De øvrige kalibrene tolkes med tolk i nevnte kaliber.

Dersom en ikke har tolk i nevnte kaliber kan et prosjektil brukes.

Jeg laget meg et tolkesett i .22, .32, .38, .40 (10mm), .44 og .45 og har alltid dette i lomma ute i løypa.

Kal. .25 er såpass sjelden vare at jeg ikke gadd lage tolk for denne.

Her får ei kule gjøre nytten.

Link to comment
Share on other sites

Det står i reglementet.

Sorry, lager nok ikke for salg.

Med det maskineriet jeg har til rådighet en gang i blant, blir det voldsomt med arbeid for å få alt korrekt.

Plugg skal jo være perfekt sentrert i forhold til flens og flensen måles i hundredeler.

Flensen på f.eks. grov er 9,65mm +0,05 -0,00mm, dvs. at den ikke kan være mindre enn nominell diameter, men kan være maks 5 hundredeler over.

Jeg har maskinert mine til å være 2-3 hundredeler over nominell diameter.

Dette må måles med mikrometer på helst 3 punkter for å være sikker på at alt er korrekt og at flensen ikke er oval.

Mye arbeid om man ikke kan serieprodusere.

Link to comment
Share on other sites

Finns att köpa tolksett från svenska pistolskytte förbundet. Finns två sett ett för bana som ni skall ha. 9,65 mm tolkar till "grovt". Sen finns även en sats med fältskyte tolkar. de har kaliber storlek. alltså .32 är .32 inte 9,65. Kostar ca 400 kr för 6 olika tolkar.

Link to comment
Share on other sites

men i spesialfelt... hvordan tolkes 32 der?

vi snakker vel bare om bruk av 32 i grov-klassen, ikke i spesial?

jeg skyter nemlig 32s&w long i spesialrevolver, men antar at siden alle kalibere fra 22 til 455 er tillatt tolkes det etter det enklelte kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt.

Siden patronene er tillatt i grovpistol/grovfelt, følger reglene dette.

Det er klart at ikke alle dommere/skyteledere har den dype innsikten i regelverket, og siden spesialfelt er såpass nytt og at en her kan bruke endel obskure kalibre, glipper det nok en gang i blant.

Jeg vil understreke viktigheten av at hver enkelt skytter setter seg inn i reglene, spesielt de som skyter med et sært kaliber, slik at en blir dømt korrekt.

Om man har paragrafen klar, blir alt så meget enklere.

Link to comment
Share on other sites

Husk alle sammen at det er SKYTTERENS plikt å kunne reglementet. Så hvis det er noen som "mister" poeng pga dømming kan han bare takke seg selv.

 

Ett tips jeg kan komme med, er som følger. Ta dommerkurs !!!!!!! For de tøffe: Nasjonal dommer. Og for de som er litt mer pysete ;-) Felt dommer ;-) hehe

 

Er uansett veldig lærerikt, og man kjenner sine rettigheter som skytter....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Husk på at om du skal lage deg en tolk, må den ha flens for nøyaktighetens skyld, ellers kunne en like gjerne konsekvent brukt prosjektiler.

For en tolk i kal. .44 bør flensen være .429", dvs. 10,90mm +0,05 -0,00.

Noen løp/kuler i kal. 44 er 0,430", dvs. 10,92mm, så jeg lagde flensen slik at jeg havnet på 10,93-10,94mm.

Dette målet er innenfor tillatte marginer for den "normale" diameteren på 0,429" og den noe romsligere 0,430".

Ikke det at jeg tror jeg klarer å se den store forskjellen på de to hundredelene, men rett skal være rett og regler er regler.

Pluggen må naturligvis gjøres noe mindre for at det i det hele tatt skal bli en flens, og her må det være en balansegang mellom det å måtte tyne pluggen inn i kulehullet og derved risikere å ikke havne i senter av hullet og en så liten flens at hele tolken forsvinner gjennom skiva.

På en såpass stor kulediameter som 10,9mm kan pluggen gjerne være ned mot 10mm.

Litt motstand bør det være når man setter inn tolken.

For kal. 45 gjelder gjerne kulediameter 0,451-0,452", noe som krever flensdiameter på 11,46-11,48mm.

For at en ikke skal gå ut over tillatte marginer på det minste målet men samtidig være innenfor på det største, bør flensdiameter på en tolk til kal. 45 være på 11,49-11,50mm.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Tror IKKE jeg kommer til å fyre opp dreiebenken i kveld! Tror 'muligens' det har blitt konsumert for mye godt drikke til det... Men takk for gode råd! (Hvis dette lar seg kjøpe noen steder så kom gjerne med link.. Jeg har riktignok ikke søkt selv enda...)
Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at øvelser i grovpistol tolkes med tolkediameter 9,65 mm, men i spesialfelt er det da ingen øvelse som heter grovpistol.... I spesialfelt tolkes det etter den aktuelle diameteren for hvert enkelt kaliber..

Og Woff, sjekk med Børselars, han hadde noen fine tolkesett vet jeg. Mulig det kommer en platetolk beregnet på feltskyting snart også.

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at øvelser i grovpistol tolkes med tolkediameter 9,65 mm, men i spesialfelt er det da ingen øvelse som heter grovpistol.... I spesialfelt tolkes det etter den aktuelle diameteren for hvert enkelt kaliber..

Og Woff, sjekk med Børselars, han hadde noen fine tolkesett vet jeg. Mulig det kommer en platetolk beregnet på feltskyting snart også.

 

Øyvind

Det er ikke korrekt.

Spesialfelt er underlagt feltreglementet, og det står ingenting om særordninger for tolking.

Det eneste som nevnes om tolking er ang. langskudd, og her presiseres at det er akkurat som ved vanlig felt:

8.26.5

ANVISNING

Her henvises det til pistolreglementet 8.25.3.5.5. Eventuelle langskudd i

spesialpistol, spesialrevolver og magnumfelt dømmes slik:

Mindre enn kal. .30 – samme som finfelt. (7 mm)

Kal. .30 til og med kal. .38 – samme som grovfelt. (11 mm)

Over kal. .38 – samme som militær- og revolverfelt. (13 mm)

 

M.a.o. Spesialfelt er felt og tolkingen lik.

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt.

Det står ingenting i reglementet at korrekt kulediameter skal brukes til disse, og ferdig tolk til 9mm/38 i kal. .355-.357 har jeg ikke sett til salgs.

Så lenge de samme kalibrene er godkjent til ISSF grovpistol og det ikke er nevnt noen særregler, må de internasjonale reglene gjelde.

Flensdiameter skal være 9,65mm +0,05 -0,00mm, mens pluggdiameter skal være lik kulediameter, dvs. 9mm i dette tilfellet.

Samme flensdiameter brukes forøvrig til grov, dvs. kal. 30-38.

Link to comment
Share on other sites

FK pistol har møte i dag og i morgen, hvor di blandt annet har siste finpuss på feltreglementet. Jeg skal ringe min bedre halvdel og be om et svar på dette, så kommer jeg tilbake med svaret i morra (lørdag) kveld når hun kommer tilbake fra møtet...

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Gjør gjerne det.

Husk at det vi kaller kaliber 38 er kaliber .357 med moderne mål.

Det opprinnelige kal. .38 er 0,38" (hælbasekule), dvs. 9,65mm.

Dette målet henger igjen for å fange opp de som måtte finne på å skyte med et utgammelt våpen.

Avlegs eller ei, men sånn er reglene.

Reglene er forøvrig nokså enkle.

Om det ikke er skrevet noe annet, gjelder de vanlige reglene.

Menes noe annet, er det feil om det ikke står nedskrevet.

 

Jeg har forøvrig aldri opplevd at 9mm eller 38 tolkes med noe annet enn grovtolk verken på klubbstevner, lokale stevner, kretsmesterskap, landsdelsmesterskap eller norgesmesterskap.

Link to comment
Share on other sites

Skulle det, mot mine formodninger, vise seg at 38/9mm skal tolkes annerledes i feltprogrammene enn i baneprogrammene, er regelverket mangelfullt.

Nå kan man gjerne si at det ikke er heldig at tolkereglene for felt ikke er fullstendig presentert, men når absolutt ingenting er nevnt må man anta at de vanlige reglene fortsatt gjelder.

Det noe absurde er, dersom det er forskjell, at om man skyter 9mm eller 38 på grovfelten så skal det tolkes med annen tolk enn samme våpen/kaliber på mil eller rev...

Dette blir såpass spesielt at det ville vært nevnt.

Link to comment
Share on other sites

:!: Det er det som forvirrer meg, El Gringo!

er regelverket mangelfullt..
Det burde da ikke være komplisert å få dette på plass i et regelverk, sånn at vi slipper 'kvalifiserte gjettninger' for å avgjøre hvordan de forskjellige kalibre skal tolkes.

 

 

Er det noen som har 'data' på det tolke-settet fra Pardini? Hvilke kalibere er med, og hva koster herligheten?

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent tolkes alle kalibre med den tolken som hører til, og har man ikke tolk som passer bruker man en feks en kule. Det som er spesielt er kal 32 som "tolkes" som en 38, dvs at den har en større flens som det har kommet frem tidligere. 38kal og 9mm tolkes nettopp som dette....

 

Så hvis man velger ett "merkelig" kaliber så må man regne med å benytte kuler som tolking eller at det brukes en platetolk.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

:) Da tror jeg at alle spørsmål omkring dette er besvart på en grei måte! Tusen takk for hjelpen, og da er det vel bare å få sammenfattet dette og skrive det ut! Greit å ha et kopi i våpenkofferten hvis det oppstår tvil på et stevne!
Link to comment
Share on other sites

Det stemmer som El Gringo skriver. Kaliber fra og med .30 til og med kal .38 skal tolkes med flens på 9,65 mm i alle pistoløvelser i NSF.

 

Visst kan jeg være påståelig, men jeg kan også innrømme når jeg har feil :)

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

8) Siden reglementet må tilpasses med nye kommandoer (i forbindelse med propping av våpen / hylstre våpen) bør jo dette også taes med. Hvem tar ansvar og kontakter rette personer for å få med endringer? :wink: Jeg regner med at en eller annen vet hvem som styrer med oppdateringer?
Link to comment
Share on other sites

8) Siden reglementet må tilpasses med nye kommandoer (i forbindelse med propping av våpen / hylstre våpen) bør jo dette også taes med. Hvem tar ansvar og kontakter rette personer for å få med endringer? :wink: Jeg regner med at en eller annen vet hvem som styrer med oppdateringer?

 

Hva er du vil ha endret :?: i forbindelse med tolking av 32 skudd :?: Du harjo fått det med tesjeer nå, er det fredeles noe som er uklart ??? :mrgreen:

 

Svarene du har fått har henvist til reglene som gjelder og der står det jo klart fortalt.

Gjeldende regler er fult dekkende...

 

Kanskje på tide du gjør som Bromark`n antydet lenger opp:

ALLE plikter å kjenne reglemangene :D

Link to comment
Share on other sites

:) Såda, triggerhappy! Dette er det ikke bare JEG som har lurt på... Jeg HAR ikke engang .32... Men når vi har et mangelfullt eller i bestefall et utydelig regelverk, må det være lov å foreslå endringer? Hvis du leser hele tråden, klarer selv du å se at det faktisk kan bli bedre forklart i reglementet. Som El Gringo sier:

Dette burde vært sammenfattet og stått i klartekst i feltreglementet siden vi her kan bruke kalibre som ikke ligger innenfor ISSF´s regelverk.

For min egen del HAR jeg meldt meg opp for dommerkurs, og har stor interesse av at uklarheter blir tatt opp i et seriøst miljø som det jeg finner her på kammeret!

Link to comment
Share on other sites

Bromark & co arangsjerte NM-spes felt i fjor (2008)

Regn med at de sjekket reglene nøye før de begynte å tolke skiver.

Slik jeg leser Bromarks svar står det klart nok, i alle fall for en NM arangsjør.

 

Men det er klart det kan lages en diskusjon ut av alt om er gidder...

Hvor mange kjenner du som bruker de aktuelle kalibre som ikke er "A4" for brorparten av norske feltskyttere....

Link to comment
Share on other sites

:) Jeg tror nok jeg kjenner endel som kommer trekkende med de utroligste våpen og kalibre. Det er vel derfor jeg startet tråden, og jeg har her mottatt mye bra info om dette temaet. Siden jeg skal prøve meg på et dommerkurs snarest, synes jeg det har vært greit å få utdypet temaet litt. Og som det sies forran her, er det jeg som skytter som skal vite dette...

Jeg har, så vidt jeg vet, ikke startet en DISKUSJON om dette triggerhappy, og du står jo selvsagt fritt til å lese noe annet om du ikke GIDDER å komme med fornuftige svar.

Men det er klart det kan lages en diskusjon ut av alt om er gidder...
Link to comment
Share on other sites

Problemområdet er i kalibre mellom 5,56mm og 7,65 :D

 

Problemet er vel ikke større enn 3-5 skyttere i hele Norge kan jeg tenke meg.

Som sagt tidliggere, bruk en kule fra gjeldende kaliber.

 

 

Du WOFF, tror det er bedre å samle forkunskaper om temaet ved å lese reglementer, enn kommentarer fra mange "synsere" her inne :lol:

Så kan heller dommerinstruktøren på kurset pressisere hvordan det løses i praksis.

 

Hvem skal være instruktør på kurset ditt ???

Link to comment
Share on other sites

Fra nytt feltreglement

 

8.25.7.12.2

 

Tolker

Alle kaliber skal dømmes med pluggtolk hvor flensen har samme diameter som aktuelt

kaliber, med et unntak. Grovpistol dømmes på samme måte som internasjonalt, hvor

pluggdiameter er likt kalibret som dømmes og flensdiameter er 9,65mm (kal..38)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...