Jump to content

Gjøre løpet friliggende på original Mauser?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Jeg har en original Mauser i kaliber 7.92. Løpet er jo ikke friliggende på denne, da overtre og bajonettfeste klemmer løpet fast imot stokken.

 

Får jeg bedre presisjon, dersom jeg kjøper en "ny" originalstokk, og kapper skjeftet slik at jeg blir kvitt bajonettfestet og alt som klemmer løpet mot stokken?

 

Som våpenet er nå, skyter jeg på en god dag, 5 skudd på en snusboks på 90 meter. Det er jo brukbart, med tanke på at våpenet har åpne jernsikter, og ikke er lagd for superpresisjon.

 

Tenkte å kappe stokken, så det blir noe slikt som våpenet som er ringet inn:

575wc6.gif

 

Takk for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje stålkontrollen på dette her, og veit ikkje kva om gjer at Mauseren vart bygd som dei vart og presisjonen i ein orginal Mauser er ikkje så avskrekkendes faktisk.

 

Men eg gjorde først som du skisserte her, kappa den på omtrent samme lengde og renska løpskanalen i stokken, sånn at pipa var fri. Når eg testa etterpå med anlegg, så kan eg ikkje huske at det blei så mykje betre presisjon, men ørlite betre blei det. Eg fekk vel 5 skudd på snusboksen på rifla orginalt, og etter eg gjorde dette med stokken, så blei det litt betre. Dette var snakk om kaliber 7.62x62/30-06.

 

Så eg trur ikkje du tenker så galt med deg som du har tenkt deg her. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg plukket av unødvendig tre og stål framme på mauseren, og noen ståldeler bak, høvla ned litt her og der, og sparte et halvt kilo! Men med frittliggende pipe stemte ikke oppslagssiktet lenger, det måtte oppslag 300 meter for å treffe på 100. NB: Dette testet jeg ikke sjøl, det var en kamerat som brukte denne mauseren på elgjakt som sa det. Han kjøpte seg forresten jaktrifle sjøl neste år, og jeg skifta løp til 9,3x62.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ikke svar på det du spør om, men...

En original k 98 i 7,92 vokser ikke lenger på trær, så denne rifla er verdt noen kroner i forhold til en som er ombygd og tuklet med. Om rifla er i god stand og attpå til nummerlik ville jeg aldri ha gjort det du tenker på.

Selg den heller og bruk pengene til å kjøpe annen rifle, eller enda bedre- ta vare på den og kjøp noe annet i tilegg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste overskriften og tenkte umiddelbart det Jutul sa her.

Å herje med en 7.92 på denne måten er, i mangens øyne, våpenblasfemi..

Og siden du ikke er historieinteressert nok til å ta vare på slikt i sin orginale stand så tror jeg du kommer lengre ved å selge den til en sammler og bruke pengene på en ny rifle som er slik du ønsker å gjøre Mauseren.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Neinei...Våpenet er 100% nummerriktig, så jeg skal IKKE ødelegge kolben som sitter på nå.

Skal kjøpe en original stokk hos Landrø AS som jeg skal bygge om. Koster 200 spenn.

 

Så originalstokken som følger med våpenet er og forblir original :)

Det samme gjelder våpenet! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...