Jump to content

Howa 1500 Hogue vs CZ 550 Lux


tsuvami

Recommended Posts

Skal kjøpe ei rifle i 308win og tenker mellom Howaen og CZen. Ulempet med Howaen synes jeg, er at den ikke har mekanisk sikte som jeg legger mye vekt på. Hva er erfaringer med riflene? Har CZen mere "kast off" (håper jeg bruker riktig term) unner skyting pga bøyet svine rygg kolben?

Link to comment
Share on other sites

Det er meget få, om noen, som klager på Howa riflene. Etter det jeg har forstått kan de trenge en avtrekksjobb for å være helt perfekte. Men presisjon osv. skal være veldig bra.

 

Jeg har selv en CZ550 Scandinavian i kaliber .30-06. Er meget fornøyd med denne rifla. Skyter bra med det jeg har prøvd av ammunisjon (Norma Oryx, Federal Fusion, S&B helmantel, American Eagle helmantel). Eneste problemene jeg har hatt er at stokken/forskjeftet har vridd seg litt, men det er min egen feil. Har nok ikke vært nøye nok med vedlikeholdet. Blir vel ny syntetisk stokk til høsten. Det andre problemet er utløseren på magasinbunnen. Det er veldig vanskelig å få ut magasinbunnen, uten at jeg helt har funnet ut hva dette skyldes.

 

-Gøran

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns CZ American 550 er en flott rifle. Jeg har vurdert en slik rifle selv men da i kaliber 30-06. Nå kommer vel CZ 550 American utgaven i kaliber 308W med avtabart magasin i motsetning til kaliber 6.5x55 og 30-06 som leveres med hengslet underbeslag. Mener CZ 550 leveres kun med lang låskasse og da har de løst problemet med kort patron i en lang låskasse med å putte inn et løst magasin. Men hvor funksjonelt det er og hvordan matinga blir er jeg litt usikker på. Mulig det har ingenting å si, men det er nå dette med kort patron i en lang låskasse da.

Link to comment
Share on other sites

Har en CZ550 og det eneste jeg er missfornøyd med er svineryggkolben, jeg kjøpte den før America modellen kom. Jeg er så pass missfornøyd med svineryggkolben at jeg leter etter en stokk med rettere kolbe pga ved liggende baneskyting får jeg bare annlegg mot skuldra på øverste del av rekylkappa og får ikke lagt kinnet godt ned på kolben når jeg skal se gjennom kikkerten.

Så hvis du skal kjøpe CZ så tilrår jeg America pga den rette kolben gir deg ett mye bedre anlegg for bruk av kikkert, at den ikke har åpne sikter får så være, det skal vel ett kikkertsikte på geværet.

Howa har fått gode karakterer i tester, spesielt med Hogu stokken og den er vel også en del lettere og billigere en CZ`n.

 

Tror jeg sier at hvis du har anledning til å dra til en forhandler eller har noen bekjente med disse børsene så prøv å holde og sammenligne hvilken som ligger best ann for deg når du holder dem opp i skulderen og når du etterligner liggende skyting, altså med hvilken du får den beste følelsen.

Link to comment
Share on other sites

litt kupping/OT, men jeg ser for meg mitt spm kan hjelpe tsuvami litt også:

 

Har lyst å ettermontere åpne sikter på grov-Howaen min.

-Jaktdiopter/Jernsikte? (brukbar presisjon ut til 50m, takk)

-Hvilke er bra?

-Hva er en tenkelig pris med montering? (kan jeg jo seff sjekke selv, så ikke anstreng dere)

-Kan det bli like billig med ett rødpunktsikte, og kan noen av disse eventuelt monteres rett på den eksisterende bakre basen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...