Jump to content

Tråden for retrivere


gundog

Recommended Posts

Har søkt, men finner ingen tråd som tar for seg dette, oppretter derfor denne. Har selv en labrador som er født i norge,men med skotske aner. Hun er 2,5 år og ei trivelig ung dame på mange måter. Selv jakter jeg både småvilt og storvilt og tanken min med å skaffe meg en labrador var at jeg skulle bruke den på den jakten jeg drev med. Hun er egentlig først og fremst ettersøkshund, men vi driver også med jaktprøver småvilt og ordinær jakt etter skogshøns og ryper.

 

Er det flere som har gleden av å eie retrivere av ulike typer er jeg interessert i å høre om deres erfaringer med disse flotte jakthundene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ha meg en Labrador Retriever hanne til påske :D

Molly (opprinnelig en Skotte), fra Kennel Fak's i Bergen, skal ha termin rundt 11. Februar.

 

Blir en tur eller to nedover for å se på valpene før jeg skal hente valp, og da kan dere vente dere bilder :wink:

 

Planen er å få den godkjent som ettersøkshund og få en apporterende hjelper til sjøfugljakt.

Samt kansje en postkammerat til hjortejakta. Men den vil først og fremst bli preget på ettersøk.

 

Har noen spørsmål til dere som allerede er eigere av Jaktlabradorer:

Hvilket fòr bruker dere (både til valpen og den voksne) :?:

Noen som har prøvd Royal Canin sitt fòr som er tilpasset Labradorer :?:

Link to comment
Share on other sites

 

Har noen spørsmål til dere som allerede er eigere av Jaktlabradorer:

Hvilket fòr bruker dere (både til valpen og den voksne) :?:

Noen som har prøvd Royal Canin sitt fòr som er tilpasset Labradorer :?:

 

JEg forer nå med labb, fin og blank i pelsen, men syns han røyter mye, så skal prøve et nytt for bare han får spist opp det som er igjen, hva jeg skal prøve da er jeg ikke sikker på enda.

 

JEg fikk med royal Canin valpefor når jeg kjøpte hunden, og kjøpte med en ekstra sekk av oppdretter, dette var da Svenskt for, men tipper at det er mye av det samma. Han flasset mye av det foret, Dette ble da borte når jeg gikk over til labb, men nå syns jeg at han røyter litt mye.

 

En annen anbefaling fra meg er å ikke ha han med som apportør på fugl før apporten og dressuren sitter. Min var med fra han var 5-6 mnd og har blitt utrolig heit ved smell. Det eneste jeg trener om dagen er hold fast og vanlig dressur. SKal være med på apportkurs til våren og han som har det lovet meg en knall apportør i løpet av kurset.

Link to comment
Share on other sites

Ja men så legg ut noen bilder da!!!!!! :)
OK da...

img1950mph5.jpg

Her er en trefoting vi fikk etter et par kilometers søk. Vi kom på skuddstedet et par timer etter påskyting, de hadde først prøvd med en egen hund. Man kan se det opprinnelige skuddet like til venstre for øret, og skuddet vi fikk den med oppi ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Retriever sa du? Jepp. Ikke en lab, men en flat (flatcoated retriever) ved navn Doffen. Jeg har stort sett hatt en firbeint kompis eller veninne, men Doffen er min første "alternative fuglehund". Han er akkurat et år gammel og full av futt. Skikkelig ramp til tider men vennlig og lærenem som få :D . Til nå har vi stort sett trent apportering og ettersøk etter småvilt, men i den siste tiden har vi utvidet til sporsøk. Han er meget glad i sporsøk og har sågar sporet elg for ca seks uker siden. Det var ulidelig spennende! Håpet er å få han godkjent som ettersøkshund.

 

I høst sikret han den eneste tiuren som jeg fikk has på med hagla. Dette resulterte at han fulgte fuglen ca 150- 200 meter på snø. Han stusset ikke et sekund når fuglen reiste seg med utslåtte vinger. Den ble hurtig ekspedert, apportert og avlevert. Vel, avlevert er en sannhet med modifikasjoner. Han kom til meg med den, men ville helst ha den tilbake :roll: . Jeg hengte fuglen på sekken og han gikk bak meg og snuste på den resten av dagen. To uker senere skjøt jeg en hare som han også apporterte. Etter disse episodene er han tilgitt for de utallige sjansene han spolerte med sin iver.

 

Glad gutt:

2wolhe1.jpg

 

Doffen og søsteren Phoebe:

2nl71mt.jpg

 

Doffen og Theo:

2ilni1w.jpg

 

Var ute etter orre, men hare funker det også :D :

dzat8x.jpg

 

Får i ulveklær...:

mhx83r.jpg

 

Flat er definitivt en hund for aktive mennesker. Krever mye aktivitet og utfordringer. Samtidig må jeg nevne at jeg aldri har hatt en mer lære- og samarbeidsvillig hund. Han er stor for rasen (ca 40 kg), men min dater på ni år har ingen problemer med å traktere han og sette han på plass. Hun bør derimot ikke være den som holder båndet når "Pus" løper over veien... En kollega benytter en flattispe til tjenestehund (nark). Det store problemet i denne sammenheng er at disse bikkjene er utrolig begeistret for folk og gjerne hopper opp for å hilse. Dette begrenser dem i forhold til søk på person. Til gjengjeld har de ofte en enorm arbeidslyst og holder ut lengre enn mange andre bikkjer.

 

Flat'en har dessverre også hatt en del problemer med alvorlige sykdommer som feks kreft. Det ser imidlertid ut til at det nå finnes en del linjer hvor antallet syke hunder er vesentlig lavere.

 

Vi fikk Doffen fra www.lykkejegeren.com .

Link to comment
Share on other sites

Sikkert moro, men preger ikke du hunden din på rådyr nå? En retriver som jager rådyr er ikke alltid like trivelig.

Har forøvrig hatt flatter siden 1984. den vi har nå er 10 år og vi må begynne å tenke på en ny en.

Den nye skal jeg iallefall forsøke å få til å bli jakthund, bl.a. til due og andejakt, samt som støtende hund.

Link to comment
Share on other sites

Flat er definitivt en hund for aktive mennesker. Krever mye aktivitet og utfordringer. Samtidig må jeg nevne at jeg aldri har hatt en mer lære- og samarbeidsvillig hund.

 

 

110% sant! Vi hadde flat i 11år, en mager hanne som lå mellom 40 og 45kg hele sitt voksne liv. Det var full fart og innsats helt til siste dag, han gikk fra frisk og (hyper)aktiv til død i løpet av døgn.

Nå har vi Cheasepeak bay retriver, en kjempetrivelig hund med enorm kapasitet på å lære, men roligere enn Flat. Skulle jo ha postet et bilde eller to, men har ikke på denne PCen.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert moro, men preger ikke du hunden din på rådyr nå? En retriver som jager rådyr er ikke alltid like trivelig.

Har forøvrig hatt flatter siden 1984. den vi har nå er 10 år og vi må begynne å tenke på en ny en.

Den nye skal jeg iallefall forsøke å få til å bli jakthund, bl.a. til due og andejakt, samt som støtende hund.

 

Jo det er meget mulig at jeg kommer til å angre på dette senere, men det er en pris jeg er villig til å betale. Jeg har aldri hatt en bikkje som er så glad i spor. Uansett hvem, eller hva, som har laget dem. Skulle tro atmoren var blitt skremt av en blodhund! Målet er å underbygge denne iveren og dra veksler på den med tanke på å få en ettersøkshund og kanskje som en alternativ bandhund. Vi har det ivertfall moro!

 

Når det kommer til kontakt så gjenstår det å se. I høst var han ofte med på jakt og holdt seg i nærheten uansett hva som passerte av rådyr og elg. Fra han var liten har jeg passet på å gjemme meg hver gang han ble opptatt av andre ting enn meg. Nå er han ett år og han forsvinner aldri lengre enn at han kan se meg. Vi får se om dette holder for framtiden og om han da blir mer selvstendig.

 

Apporteringstrangen er også såpass sterk at jeg prøver å holde treningen på et minimum. Jeg ønsker ikke en nevrotiker som henter alt den kommer over og klarer å bære.

 

Det ser ut til at vi kommer til å anskaffe oss en flat til neste år. Det er mulig at det blir en annen retriever i et mer hendig format, men jeg har blitt skikkelig begeistret for flat!

 

En ting jeg undrer meg over er at mange hundebøker anbefaller flat som førstegangsbikkje. Jeg har hatt tre bikkjer før og ingen av dem har vært like krevende som denne. Kan for ordens skyld nevne at en av disse var en bordercollie... Det er derfor kanskje ikke så rart at unge flathanner er så godt reperesentert blandt omplasseringshunder.

Link to comment
Share on other sites

Flatter krever aktivisering og stimulering av knollen. Er kjempetrivelige hunder som det svært sjelden er noe vondt i. De er bare glade, hele livet igjennom.

Vi har kun hatt tisper, nettopp for å unngå de verste "ADHD" utslagene. Tror hanner er overrepresentert her.

Det stemmer som du sier at de er veldig kontakt søkende i skogen og drar sjelden langt unna. Artig at du er på vei til å få til en jaktflat. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei alle retriever-venner

 

Flatten er en trivelig jaktkamerat. Bella Pilar, 6 1/2 år er godkjent ettersøkshund og sporfinner/postkamerat på hjortejakt.

Les mer om flatten og se bilder / jakthistorier på www.bellapilar.net

 

Flott dame :D ! Og ikke minst: flott hjemmeside! Denne gleder jeg meg til å vise til min antatt bedre halvdel når hun kommer hjem. I mellomtiden skal jeg studere den nøye :D .

 

Jeg har hytte i Nordfjord og skal etter planen jakte hjort der til høsten. Hadde vært artig om jeg kunne ha fått nytte av Doffen også i denne sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har selv en Labrador Retriever som nå er 9 mnd gammel og heter Enzo. Jeg planlegger å trene han på blod og ferskspor nå til våren, og vi skal til Sogndal (fra Trondheim) for å trene sammen med oppdretteren når tiden er inne:)

Jeg ser virkelig frem til dette og tror det blir veldig lærerikt for både hund og eier :D

Link to comment
Share on other sites

Artig med mange fornøyde retriver- eiere :D

 

Storm:

De første to åra foret jeg med HILL`s og startet på PUPPY- foret. Brukte dette til ho var 7 mnd, og har fort det ordinære foret utenom jakta men med Preformence i jakta. Selv om det er snakk om Labrador klarte jeg ikke å holde henne i god trim i jakta .... og jeg startet å fore med en lunch-pakk mitt på dagen.

Prøvde Labb litt i høst, og liker det veldig godt, men synes ho klør litt mer enn med Hill`s foret. Får også dårligere ånde. Er forsiktig med utenomforing, men ho får litt fiskeskinn og grønnsaker i tillegg.

 

TIl mitt bruk er labradoren/retrivere den perfekte jakthund. Og jeg er overrasket over hvor arbeids- og lærevillige de er. Mi har nå 2. førstepremier på jaktprøver og 2. førstepremier på sporprøver. Har på to sesonger skutt 16 hjort for henne, hvorav 14. på ettersøk og 2 på ordinær jakt. Vi gikk innpå tilsammen 4 elg i høst (uten at far fikk skyte) og skaut en orrhane og noen ender for henne. Hun sporet også bjørn noen km. Var usikker på om hun var interessert i det, men det var hun gitt.

 

Hun går også godt sammen med familen ellers, og er svært forsiktig med min datter på 2 år. Hun liker seg best om det blir litt action, men kan godt slappe av en helg også...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Jeg skal ha meg en Labrador Retriever hanne til påske :D

Molly (opprinnelig en Skotte), fra Kennel Fak's i Bergen, skal ha termin rundt 11. Februar.

 

Blir en tur eller to nedover for å se på valpene før jeg skal hente valp, og da kan dere vente dere bilder :wink:

 

Planen er å få den godkjent som ettersøkshund og få en apporterende hjelper til sjøfugljakt.

Samt kansje en postkammerat til hjortejakta. Men den vil først og fremst bli preget på ettersøk.

 

Har noen spørsmål til dere som allerede er eigere av Jaktlabradorer:

Hvilket fòr bruker dere (både til valpen og den voksne) :?:

Noen som har prøvd Royal Canin sitt fòr som er tilpasset Labradorer :?:

 

Ble litt forrandringer i planene da Molly ikke hadde valper :|

Men heldigvis hadde samme oppdretter en annen tispe, Smiley, som har termin rundt 15. mars, leveringsklare valper i starten av mai. Blir en måned lengre å vente, men det skal jeg klare :wink:

 

Tror jeg skal prøve valpefòret til Sportsman's Pride, noen retrievereigere som har prøvd det :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Har ei Labradortispe på litt over 1 år. Hun er født i Førde, men lever det glade liv i trøndelag.

Hun trenes for tiden til både jakt og spor, og elsker å holde på med begge delene.

Er første gangen jeg har retriever (hadde en labbis når jeg var liten). Så det er mye nytt.

Skal være med på første sporprøve i begynnelsen av Juni, også blir det vel litt apportprøver etter hvert.

Har en breton i tillegg, og de er beste venner.

Hun heter Flowsco Capercaillie men blir til daglig kalt Tara :)

 

Bilder:

IMG_0450.sized.jpg

Tara på sin første jakttrening igjennom NRK avd Nordtrøndelag

 

Jaktcup_005copy.sized.jpg

Venter på sin tur på jacktcup

 

IMG_4174.sized.jpg

Her har vi bestevennene :)

 

Er mere bilder på hjemmesiden vår :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...