Jump to content

Leupold.


The Kid

Recommended Posts

Har hatt flere Leupold-kikkerter. Er mye kikkert for penga, enkelt og greit. Kan sammenlignes med Nikon. Jeg kommert alltid til å ha en VXII eller en Nikon av noe slag stående på jaktbørsa. Bra øyeavstand er fint hvis man har ett kaliber som "sier fra litt". Medlemmer i "halvmånekluben" er det nok av, jeg avstår gjærne :)

Link to comment
Share on other sites

Nikon skal etter sigende være gode kikkerter, har en Bukcmaster 6-18 selv, er vel bare knapt middels fornøyd med den, men jeg tror kanskje dette kan være en dårlig modell som eksempel, forøvrig eneste Nikon jeg har prøvd.

 

VXI, VXII,VXIII er forskjellige kvaliteter (og pris) på kikkertene. Har selv en VXII jeg er godt fornøyd med, har lest andre uttale at VXIII ikke er verdt de ekstra kronene du må legge i det, men har ingen erfaringer med VXIII selv.

Kan jo legge til at det er livstidsgaranti på Leupold, men når det er sagt, hvis ikke fabrikasjonsfeilen har vist seg innen 5 år, kan det vel godt kalles slitasje, skade etter fall etc. og da bortfaller jo garantien...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hvis du aldri har hørt om nikon, har du vel ikke lest mye om optikk, eller vært i kamera avdelingen hos f.eks elkjøp.. Det er skrevet så mye om begge disse merkene, at jeg synes nesten det er litt rart.

Link to comment
Share on other sites

hvis du aldri har hørt om nikon, har du vel ikke lest mye om optikk, eller vært i kamera avdelingen hos f.eks elkjøp.. Det er skrevet så mye om begge disse merkene, at jeg synes nesten det er litt rart.

Veeel. Nå er det ikke akkurat flust med Nikon kikkertsikter på Elkjøp, Ekspert eller hvor som helst der de spyr ut Hi-Fi & hvitevarer.

Det er ikke så fryktelig mange våpenpushere som forhandler Nikon kikkertsikter en gang...

Så jeg er ikke forundret at Nikon-sikter er mindre kjent her på Berget. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bryter inn i tråden og lurer litt på et par ting...

 

Kjøpte meg en Leupold European-30 1,25-4x20 før i vinter. Grunnen til at jeg kjøpte akkurat denne var pris og at det er 30 mm rør. Vurderte også en VXIII med lys (også 30 mm), men den ble litt dyr. Grunnen til at det ble med 30 mm rør var at jeg hadde passende ringer liggende.

 

Hva er egentlig forskjellen på de med 25 og 30 mm? Er det egentlig noen fordel med 30 mm?

 

Siktet jeg kjøpte har tysk 4 retikkel. Sendte melding til Jakt&Friluft om at jeg ville ha en med Duplex, så ble litt gæli. Ikke helt fornøyd med at korset blir så grovt. Har satt det på kombien min som skal brukes til alt av småviltjakt og rådyr. Noen her som har erfaring med tysk 4 til feks skogsfugl?

 

Og hva slags optikk er det på en European? Er det rett og slett en VXII med metrisk justering og mål?

 

Ellers må jeg si jeg er fornøyd med kikkerten. Virker solid, og jeg synes den funker bra i dårlig lys. Imidlertid nådde den ikke kompisen sin Zeiss Victory 3-12x56 med rødpunkt til knea på revejakt natt til torsdag. Mørkt og tett tåke. Prøvde først kombien da en rev omsider kom, på ca 40 meters hold, men fant ikke noen rev! Tok fram kompisen sin og vips, der var den! Og den datt (min aller første rev!)... Men jeg ga 3 800,- hos Jakt&Friluft. Hans koster vel over 15 000,-... Så forskjell bør det være da!

Link to comment
Share on other sites

 

Hva er egentlig forskjellen på de med 25 og 30 mm? Er det egentlig noen fordel med 30 mm?

 

En 30mm har først og fremst større justeringsområde på forstørrelsen og retikklet.

Noen annen forskjell kommer jeg ikke på for øyeblikket. Sikkert andre som kan svare mer på spørsmålene dine.

 

Når det gjelder tysk #4, så har jeg sverget til dette retiklet i mange år på kikkertsikter uten lys.

Det er rett og slett lettere å finne korset i skumring og ellers i dårlig lys enn med duplex og andre retikler med tynne kors.

Link to comment
Share on other sites

Bryter inn i tråden og lurer litt på et par ting...

 

Kjøpte meg en Leupold European-30 1,25-4x20 før i vinter. Grunnen til at jeg kjøpte akkurat denne var pris og at det er 30 mm rør. Vurderte også en VXIII med lys (også 30 mm), men den ble litt dyr. Grunnen til at det ble med 30 mm rør var at jeg hadde passende ringer liggende.

 

Hva er egentlig forskjellen på de med 25 og 30 mm? Er det egentlig noen fordel med 30 mm?

 

Siktet jeg kjøpte har tysk 4 retikkel. Sendte melding til Jakt&Friluft om at jeg ville ha en med Duplex, så ble litt gæli. Ikke helt fornøyd med at korset blir så grovt. Har satt det på kombien min som skal brukes til alt av småviltjakt og rådyr. Noen her som har erfaring med tysk 4 til feks skogsfugl?

 

Og hva slags optikk er det på en European? Er det rett og slett en VXII med metrisk justering og mål?

 

Ellers må jeg si jeg er fornøyd med kikkerten. Virker solid, og jeg synes den funker bra i dårlig lys. Imidlertid nådde den ikke kompisen sin Zeiss Victory 3-12x56 med rødpunkt til knea på revejakt natt til torsdag. Mørkt og tett tåke. Prøvde først kombien da en rev omsider kom, på ca 40 meters hold, men fant ikke noen rev! Tok fram kompisen sin og vips, der var den! Og den datt (min aller første rev!)... Men jeg ga 3 800,- hos Jakt&Friluft. Hans koster vel over 15 000,-... Så forskjell bør det være da!

 

30mm har litt større justeringsområde, ellers ingen vesntlig forskjell.

Tysk #4 bør vel greie storfugl, det fine korset i midten er jo ganske fint.

Har benyttet dette retiklet til alt fra kråke til elg, og er egentlig mitt favoritt retikkel.

Optikken /coatingen på Eoropean er (mener å ha lest ett sted), det samme som på den gamle VariXIII.

Dette skulle tilsvare dagens VXII.

 

Det blir litt urettferdig å sammenligne Leupold med Zeiss. De er i to forskjellige divisjoner.

Leupold er et godt sikte med sin styrke i god øyeavstand, robust, prisgunstig, ok linsekvalitet for pengene og god garanti.

Har benyttet de i +20 år, og det vil alltid være leupoldsikter i mitt våpenskap.

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig så mye bedre øyeavstand på en Leupold enn på andre merker?

Det er ikke bare blitt en myte som alle etterhvert tror på, da?

 

Har forøvrig en Leupold 6,5-20X som har en øyeavstand som forandrer seg helt sinnsykt mye etter hvilke forstørrelse den er justert på. Alt for stor forskjell i mine øyne til at jeg setter denne som favoritt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke så mye bedre enn andre, men de ligger i det øverste skiktet.

Feks så har mine tre: 1,5-6x32, 2,5-8x36 og 3,5-10x50 3,7 til 4,8 " lengst på lavest forstørrelse og minst på høyest.

 

Nikon Monark God 1,5-6x42 har 4"

S&B Classik 1,5-6x42 har 3,7

Meopta Meostar 3"

Zeiss Conquest 3-9x40 har 4,2

Swaro habicht PV 1,5-6x42 har 3,2

 

Så det er en del variabler ut og går.

Men Leupold har som regel, minst like god øyeavstand som de fleste andre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har benytett meg av leupold i over 15 år på jakt.

 

Har alltid vært fornøyd. Er som nevnt mye kikkert for pengene. Og som tåler mye uten at det skjer noe med siktet.

 

Nettopp kjøpt meg en European-30 i 1,25-4x20 (kjøpte av J&F på messa til messepris :D ) som jeg skal ha på en gammel 6,5 som jeg pusser opp. Blir spennende å se hvordan kikkerten er. Førsteinntrykket var veldig bra!

Link to comment
Share on other sites

Leo er generelt gode sikter.

Men som med mye annet er det ulike serier og prisklasser der også.

 

Velger du den billigste fra Leo er denne neppe MYE bedre enn billige sikter.

Velger du blant de dyreste er siktene blant de beste...

 

Er selv forelsket i Mak IV serien (liksom litt taktiske.... :D )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...