Jump to content

Vanskelig tolking av håndvåpensøknad


emonsen

Recommended Posts

Har et lite problem jeg behøver hjelp til.

Jeg har tidligere(frem til 1992) vært medlem i pistolklubb, og har eid en .357 revolver og en .22 pistol som er solgt.

Altså, jeg har sikkerhetskurs fra før. I tillegg har jeg fire kontigenter i FN/Nato-tjeneste mellom 1994-1997.

 

Nå skal jeg melde meg inn i en klubb, hvor både kopi av tidl våpenkort og militære tjenestebevis blir lagt til grunn som erfaring som tidl skytter, og klubben jeg skal melde meg inn i godtar dette.

Så er spørsmålet, kan jeg melde meg inn, få startkort (f eks for militærfelt) og kanskje to uker etter innmeldingsdato søke på, og få innvilget for 9mm pistol? Selv om jeg ikke har vært medlem i klubben og vist "jevnlig oppmøte" i seks mnd?

 

Takknemlig for skikkelige svar, ikke "jeg tror og synes" svar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:!: Du vil nok ikke få noen 'FASIT-svar' på denne. Det lureste du kan gjøre, er simpelthen bare å søke, så finner du dette ut ganske snart. Våpensøknadene blir håndtert veldig forskjellig fra forskjellige politikammer. Jeg vil tro at du ville fått invilget en sånn søknad her jeg bor, da de på lokalt våpenkontor faktisk bruker hodet!

(Du bør også 'aliere' deg med lokal klubb, da politiet har en lei tendens til å sjekke med klubben om din aktivitet der.)

Lykke til, og hold oss oppdatert om hvordan det går!

Link to comment
Share on other sites

slik jeg ser det oppfyller du kravene for erverv av håndvåpen, samtidig som du ikke lenger eier håndvåpen.

Ergo burde dette gå greit ift lovens krav.

 

men som vi vet - polisens veier er som herrens - uransaklige, så det er vel bare å søke og håpe på det beste..

Link to comment
Share on other sites

men som vi vet - polisens veier er som herrens - uransaklige, så det er vel bare å søke og håpe på det beste..

 

Jeg skal søke til Romerike PK. Spørsmålet er om det vil være smart å legge ved kopi av gammelt våpenkort, og forklare "saken" på et eget vedlegg?

Link to comment
Share on other sites

Ja, både interesse OG "kompetanse" for å inneha håndvåpen. Men, man vet jo aldri hvem som håndterer en søknad på et politikammer. Noen steder er det totalt inkompetente og kunnskapsløse saksbehandlere, og andre steder er det stikk motsatt. Den som lever får se...

Link to comment
Share on other sites

emonsen

SELV om jeg kun har kanskje 2 ukers medlemstid i klubben på søknadstidspunktet?

 

ja, du har jo tidligere lagt bak deg den "obligatoriske seks-måneders perioden" - hvorfor skulle du ikke oppfylle kravet da? så vidt jeg vet stilles det ikke krav til en sammenhengende periode fra den perioden til våpenerverv. 6-måneders perioden er jo strengt tatt er en opplæringsperiode eller "prøveperiode-for-å-se-om-vedkommende-kan-omgås-våpen-periode" og den er jo tilbakelagt og bestått..

 

Mulig enkelte restriktive poliser vil påstå at du må være medlem i seks måneder ut i fra et "krav om å vise interesse" e.l. før de innvilger, men da vil jeg hevde at de gir et uhjemlet avslag.

Link to comment
Share on other sites

emonsen
SELV om jeg kun har kanskje 2 ukers medlemstid i klubben på søknadstidspunktet?

 

ja, du har jo tidligere lagt bak deg den "obligatoriske seks-måneders perioden" - hvorfor skulle du ikke oppfylle kravet da? så vidt jeg vet stilles det ikke krav til en sammenhengende periode fra den perioden til våpenerverv. 6-måneders perioden er jo strengt tatt er en opplæringsperiode eller "prøveperiode-for-å-se-om-vedkommende-kan-omgås-våpen-periode" og den er jo tilbakelagt og bestått..

 

Mulig enkelte restriktive poliser vil påstå at du må være medlem i seks måneder ut i fra et "krav om å vise interesse" e.l. før de innvilger, men da vil jeg hevde at de gir et uhjemlet avslag.

 

Det er synd at våpenloven gir rom for at den enkelte saksbehandler kan vise skjønn etter eget forgodtbefinnende.

Loven skulle vært utformet slik at den ikke ga rom for egne tolkninger.

Og at jeg 15 år etter jeg solgte de håndvåpnene jeg hadde søker nå, tilsier jo at jeg "viser interesse"

 

Problemet er at du og jeg kan "hevde de gir uhjemlet avslag". Vi kan hevde hva vi vil, men er det juridisk holdbart?

Må et avslag grunngis juridisk overfor meg?

Link to comment
Share on other sites

Plankekjøring, klubben skal gå god for deg, og med sin anbefaling dokumenter aktivitet, og at du har tilstrekklig opplæring i sikker bruk.

Husk å føre på søknaden ditt tidligere våpenkort nr (det er din direkte vei inn i forhold til 6 måneders regelen).

 

Skriv gjerne at tidligere våpen ble solgt grunnet tjeneste i forsvaret, og at du nå gjennopptar konkuranseskytingen (legg ved tjenestebevis etc, blir aldri nok dokumentasjon). Ring/stikk innom våpenkontoret, og spørr de til råds. Og spør pent om det er muligt å få behandlet søknaden kjapt, da de første konkuransene starter nå (slik at du ikke mister flere enn du må).

Link to comment
Share on other sites

Plankekjøring, klubben skal gå god for deg, og med sin anbefaling dokumenter aktivitet, og at du har tilstrekklig opplæring i sikker bruk.

Husk å føre på søknaden ditt tidligere våpenkort nr (det er din direkte vei inn i forhold til 6 måneders regelen).

 

Nja, den nye klubben kan kanskje dokumentere overfor Politiet at jeg har hatt 4- 5 gangers oppmøte frem til søknadsdatoen på våpensøknaden.

De kan ikke dokumentere at DE har gitt meg opplæring, men siden jeg har kopi av tidl våpenkort for håndvåpen, OG militære tjenestebevis fra Fn/Nato-tjeneste hvor skarpladde våpen, herunder pistol, var endel av hverdagen, vil jeg tro det vil hjelpe overfor Politikammeret på at jeg tidligere har hatt nødvendig opplæring. Og sikkerhetskurset går vel ikke ut på dato? Kan ikke finne noe om det i lovverket....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skriv et vedlegg hvor du forklarer at du er tidligere pistolskytter som ønsker å ta opp igjen sporten, at du har meldt deg inn i [klubb], som igjen er underlagt [forbund X], og at du således søker om ervervstillatelse til [pistol], som skal brukes til [aktivitet] som utøves i forbundet X. Legg ved kopi av klubbmedlemskort og gjerne kopi av tidligere våpenkort.

 

(En kjenning var nylig i samme situasjon. Han fikk innvilget det han søkte om uten videreverdigheter.)

 

Edit: Det er intet krav om noe sikkerhetskurs for å erverve pistol.

Edit2: Lagt til det i rødt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Angående klubbens dokumentasjon, så skal klubben du er medlem av, dokumentere at de anser at en har tilstrekkelig opplæring med håndvåpen. Klubben skal som sådan ikke anbefale noen som de ikke anser har tilstrekkelig opplæring. Deri ligger våpensikkerhetsdelen. Den andre tingen de dokumenterer er aktivitet. Om det er 1 eller 100 oppmøter er revnende likgyldigt, så lenge klubben er komfortabel med ens aktivitet.

 

Disse to tingene er det klubben med sin anbefaling dokumenterer, hverken mer eller mindre (og føler de seg ikke komfortabel med ens sikkerhets innstilling, t.d Rambotyper, så er det fritt frem for klubben å ikke gi anbefaling).

 

Føler klubben seg komfortabel med din opplæring (skulle vel bare mangle), og de er fornøyd med aktiviteten. Er der ingen grunn for de til ikke å skrive ut en anbefaling, og med tidligere håndvåpen innehav + særdeles utvidet militær tjeneste. Kan jeg ikke se annet enn at politiet ser på dette som en ren formalitet. Trikset blir å få flyttet søknaden sin sånn passe høyt (øverst?) i bunken på våpenkontoret. :wink:

Niki sitt forslag er meget godt, da det forklarer nesten etthvert normalt spørsmål en saksbehandler måtte ha.

 

P.s.

Sikkerhets kurs er riktignok ikke ett krav fra myndighetene (de sier kun at en skal ha tilstrekkelig opplæring), det er normalt klubbene selv som stiller dette som krav for at de enten skal kunne skrive på anbefaling ved våpensøknad, eller at en må ha det for i det hele får skyte på banen med mere enn luftpistol.

 

"Min" klubb har satt det som krav for å gi anbefaling ved våpensøknad, samt at det vurderes om man i det hele skal få skyte på de vanlige elektronikkskivene uten å ha sikkerhetskurset (gjelder nybegynnere).

Link to comment
Share on other sites

Praksis varierer nok fra sted til sted. Mitt våpenkontor forlanger ingen spesiell dokumentasjon på sikkerhetskurs eller opplæring, men hvis man sogner til et kontor som gjør, er det opplagt smart å besørge det. Og som Vingemutteren sier: pøs på med vedlegg. Sørg for at saksbehandleren ser med halvt øye at alt han trenger å vite er på plass slik at haun ikke behøver å legge søknaden i bunken merket Ufullstendige Opplysninger - Må følges opp.

Link to comment
Share on other sites

Miltær opplæring betyr som regel svært lite i sivilsammenheng. Min klubb godkjenner f.eks ikke dette på lik linje med sikkerhetskurs. Men det kommer selvsagt an på lokalt politikammer.

Men til trådstarters spørsmål, så bør ikke søknaden by på problemer, da han tidligere har vist seg å være skikket til å eie håndvåpen.

Så søk! :)

Link to comment
Share on other sites

Var i samme situasjon som deg for litt over ett år siden. Ringte klubben og forklarte ståa. De fant meg i medlemsregisteret fra -88. Betalte innmelding og deltok på klubbens organiserte treninger. Vi som medlemmer kan da henvise til dokumenterte treninger i klubbens regi da vi noterer oss på startliste. Dette må du dessuten huke av på våpensøknaden . Politiet kan derfor henvende seg til klubben og få disse listene som dokumentasjon på at du faktisk trener og kan dokumentere ett behov . En mulighet som de ikke har benyttet seg av ennå. Men du har ryggen fri ved en eventuell sjekk. Sendte avgårde flere søknader og alle var godkjente i løpet av ett par dager. Har etter dette trent flere dager i uken og deltatt på ett tosifra antall starter i felt og har derfor ikke noe problem lenger med å kunne dokumentere behov. Gutta på Våpenkontoret på Lillestrøm er fornuftige karer når man opptrer hyggelig og kan forklare hvorfor man mener at man har behov for nye "jern" :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...