Jump to content

tips til kniv skaft. (samekniv)


terjo

Recommended Posts

Jaja, skaft eller skaftemner. Emner er nevnt, jeg har også brukt einer og elghorn som begge er seige emner som er godt egnet til dette bruk (hugging og annen hard bruk) Dessuten blir det rimeligere og man kan ta med elevene ut på tur for å finne emnene selv.

Det er vel også en jeger eller to blant foreldrene, så elghorn går det å få tak i.

 

Det er jo lett å falle for den vanlige skafttypen, men har funnet ut at man får bedre kontroll ved en annen type skaft. Slireformen kan jo også varieres, en "Bowie"-type er kanskje litt lettere å beherske for de som lager en slire første gang.

 

Knivbilder048.jpg Einer/ elgorn og lær/messing

 

Knivbilder044.jpg

 

Ser det kanskje ikke så altfor godt her,men kan legge inn flere bilder om det trengs senere.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Et lite tips her, prøv å ikke bruke lær mellom bein/tre, horn/tre, messing/tre osv. da lær har en tendens til å suge til seg fuktighet og KAN sprenge ut skjeftet eller i verste fall få det til å sprekke.

Jada, jeg vet at dette er ekstremem tilfeller, men det HAR hendt meg.

Derfor bruker jeg skiver av bjørkenever isteden, like stilig og faktisk billigere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...