Jump to content

6.5x55 og Lapua scenar 139 gr - bruk av vv-n550


300kongen

Recommended Posts

Det er altså det som er oppsettet. Ser av Vihtavouri sine sider at de har satt 40.1 gr N550 som maks for Lapua 139 Scenar, dette da med COL på 80 mm. På Landrø sine sider opereres det med en maks på 2,85 gram (ca. 44 grains) N550, men da med COL på 78,5 mm så vidt jeg har funnet ut.

 

Det er greit at COL har en del å si, men er ikke denne forskjellen litt vel stor?

 

Noen som har ladedata eller erfaring med denne kombien? Testet med 40 gr N550 bak 139 gr Scenar i dag og COL på 80 mm, og kan ikke akkurat si jeg ser noen som helst tegn til trykktegn..... :?

 

 

For ordens skyld så er det en 200 STR

Link to comment
Share on other sites

Max COL er rett over 80 mm, det har jeg testet. Merket at med å lade 80 mm så var det til tider "bittelitt" motstand ved å dra ned sluttstykket.

 

Pr. nå kjører jeg 78,5 mm, og prøvde i går 41 gr n550 bak denne scenarkula. Presisjonen var betydelig dårligere enn 40 gr n550, men trykktegn er det overhodet ikke, noe som i og for seg er støttende i forhold til tallene Landrø publiserer på sine sider. Så planen var å lade meg oppover i 0.5 gr steg til 43,5-44 gr, avhengig av presisjonen jeg får underveis og evnt. andre tegn på at jeg burde stoppe. Så selve fremgangsmåten er jeg kjent med i og for seg, men det er kruttet som er nytt for min del.

 

Evnt. om n560 hadde vært en bedre løsning for denne kula?

Link to comment
Share on other sites

vet ikke, jeg bruker 9 grams kuler(bla scenar) og N150, lader ca 39 grs. er under 800 msek(ca 770) men har fantastisk presisjon. mener ca 40 grs er max i mitt våpen med N150.

vet en kompis ladet noen skudd med 43,5grs N150 ved en feiltagelse (var nemlig det han pleide lade 7 grams kuler med... hurra!) tilfeldigvis var de første patronene han skjøt over fartsmåler. 900msek. hevearmsløftet var litt tungt... å skriften under hylsene var litt vanskelig å tyde.....

 

selv om jeg vet at N550 er litt tregere enn N150, ville jeg tenkt meg om 2,5 gang før jeg hoppa rett på 44grs N550.

 

spørs litt hva målet er, max fart eller max presisjon eller?

om du vil ha max fart med en 9 grams kule og finsk krutt, tror jeg at jeg ville vurdert N560. men har ikke testa N550 så det kan godt være at landrøs data er trygge.

 

vet vihtavuoris internasjonale data er med god sikkerhetsmargin(spesielt i 6,5X55), å ofte kan man gå over det i moderne våpen, men jeg anbefaler det ikke uten videre sermoni....

 

for de som ikke kan det med å se etter trykktegn osv anbefaler jeg å holde seg til trygge, publiserte data.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra de data du har funnet burde det være omvendt hvis trykket skal være like høyt, og det er vel nettopp der det ligger. Lengre COL må ha mer krutt for å oppnå like høyt trykk/hastighet.

 

Saken her er vel at Landrø's data er DFSdata for sauer, og kun det. VV dataene er for generell riflelading i 6,5x55, og da med en lavere trykkstandard.

Link to comment
Share on other sites

Men vet ikke om jeg forstod dette du mente med at lengre COL medfører lavere trykk med samme mengde krutt?

i utgangspunktet øker trykket når du dytter kula lengre inn i hylsa pga mindre innvendig volum, men også det at kortere COL ofte gir bedre hold på kula.

MEN: i det øyeblikket COL blir lang og du ikke har friflukt lengre(kula i bommene), kan du også få annerledes trykkoppbygning(og det kan gi høyere trykk det og)

 

men så lenge du opererer med friflukt, så er det en enkel huskeregel at kortere COL med samme kule gir mer trykk.

 

NB: i DFS skyting er det faktisk et krav om at ammunisjonen din minst skal ha 1mm friflukt(i følge skytterboka, om dette noensinne blir kontrollert, er en anna sak.)

 

NB2: ladedata på kruttbokser for skytterlagskrutt, og også i landrøs tabell(som på en måte er en "skytterlagskrutt tabell") har en generelt høy "standard" på maxtrykk. det maxtrykket det opereres med er ofte over "vanlig" maxtrykk for 6,5X55.

Link to comment
Share on other sites

i utgangspunktet øker trykket når du dytter kula lengre inn i hylsa pga mindre innvendig volum, men også det at kortere COL ofte gir bedre hold på kula.

MEN: i det øyeblikket COL blir lang og du ikke har friflukt lengre(kula i bommene), kan du også få annerledes trykkoppbygning(og det kan gi høyere trykk det og)

 

Var vel akkurat dette jeg mente, og at påstanden ble litt vel generell.

 

 

Men, det er vel ikke så mye annet å gjøre kan det virke som å teste seg oppover. Målet mitt er presisjon først og fremst, men har et ønske om å kunne dytte kula opp mot 850 m/s om mulig.

Link to comment
Share on other sites

i utgangspunktet øker trykket når du dytter kula lengre inn i hylsa pga mindre innvendig volum, men også det at kortere COL ofte gir bedre hold på kula.

MEN: i det øyeblikket COL blir lang og du ikke har friflukt lengre(kula i bommene), kan du også få annerledes trykkoppbygning(og det kan gi høyere trykk det og)

 

Var vel akkurat dette jeg mente, og at påstanden ble litt vel generell.

 

Forklar meg gjerne hva som er for generellt med påstanden.

Hvis du setter kula i bommene trekker du inn en helt ny faktor i forhold til den opprinnelige påstanden, og jeg kan garantere deg at de ladedataene du refererer til ikke er beregnet for lading med kula i bommene.

Link to comment
Share on other sites

selv om jeg vet at N550 er litt tregere enn N150, ville jeg tenkt meg om 2,5 gang før jeg hoppa rett på 44grs N550.

 

Rett på hoppet jeg jo ikke, men klatret meg nå opp 0,5 gr om gangen, og på 44 gr N550 bak 139 gr Scenar så var det fremdeles ingen trykktegn i mitt våpen (200 STR). Presisjonen var heller ikke dårlig.

 

Skjøt 5-skudder og fikk følgende :

 

42,0 gr. Presisjon "så som så" med en og annen flue.

42,5 gr. Begynte å spre litt i høyden.

43,0 gr. Dagens "versting" når det kom til høydespredning.

43,5 gr. Her kom presisjonen bra tilbake igjen.

44,0 gr. Hårfint bedre enn 43,5 gr. Antagelig greit å legge seg et sted midt inni?

 

 

Dette var min test av disse dataene, alt skutt med Fed 210 og COL på 78,5 mm. Litt som ventet egenlig, 5-serien virker for meg å like seg litt på den høyde enden av skalaen når det kommer til trykk.

 

Dette er mitt våpen, og det er ikke ladninger jeg går god for på noen som helst måte.

Link to comment
Share on other sites

Dersom noen skulle være intr.

 

Jeg har nå "gitt opp" litt scenar 139 gr og N550, i hvert fall i min Sauer 200. Samlingene er greie nok i og for seg, men superbra blir de ikke. Og nå har jeg testet fra 38-44 gr N550 og litt varierende friflukt. Godt nok for DFS-bruk helt sikkert, men jeg er ikke fornøyd. Mulig at 550-kruttet blir litt for raskt? Noen som har noen tanker?

 

Byttet derfor til 130 Berger VLD i dag, og det var noe annet gitt.... Litt fikling med ladevekt så ble dette betraktelig bedre enn hva jeg klarte med scenarkula, med beste på 8,1 mm. (senter-senter på 100 meter.). Så med litt mer tuning kan det bli moro å teste 5 og 10-skudder også. Hadde bare det nye avtrekket mitt kommet fra Tyskland nå så ...

 

Beste 3-skudd i dag (med litt godvilje kaller vi det ei flue... :mrgreen: )

 

 

test.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...