Jump to content

Borderterrier


koppangshannen

Recommended Posts

Lurer bare på om det er noen andre her på forumet som har borderterrier, og som bruker de på jakt?. Hadde vært morro og høre på noen erfaringer om rasen. Har hatt en sinnsyk tjt, men den møtte sin overmann nede i hiet. Borderterrieren min er nå 9mnd, og det ser lovende ut. Klarte ikke helt og vente, og den fikk ut en rev fra under en låve for en 2 mnd siden. Håper nå på at den slutter å vokse, og at den ikke blir like skarp som den forrige.

borris.bmp

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal visst stå på nettsiden som "Halden Støver" hva hundene heter. Begge er vel svenske om jeg ikke tar feil, så da går det lett å sjekke linjer på skk's hunddata under webtjanster.

 

Ellers kan jeg vel røpe såpass at jeg kjenner faren til dette kullet godt da det er min egen slekt som er i eie av denne. Han er en meget behagelig kar, og med en på-av bryter. På-bryteren virker på jakt og bryteren er av HELE tiden når han ikke er på jakt. Han godtar alt som er, fra hvem er hva det skulle være. Har selv vært med på kunsthitreninger med denne karen og der imponerer han. Han fikk vel premiering nå i sommer, men ikke første desverre. Rota det til litt på hylla..

 

Ellers er det ingen fare med inteligensen i hi. Aldri skadet og sprenger elegant rev. Hyggelig strørrelse er det på både mor og far.

Mora har jeg brukt en gang for mange år siden. Da kom reven fint. Ellers jaktet jeg lite for henne da det er en annen "gjeng" som gjerne har brukt å jaktet med den, men bikkja får skryt fra alle som kjenner til den. Å kjøpe valp fra detta kullet om det blir noen kan jeg vel helt sikkert gå god for! Så kom jaggu det fra en som ikke skal selge også :D

Link to comment
Share on other sites

Hei..Jeg kjenner faren godt (Astrix)..får bare håpe hunden din ikke blir for stor.

 

Håper han har sluttet å vokse nå. Faren er liten, så det blir forhåpentligvis ingen kjempe. Kjente deg igjen fra bildene på hjemmesida di. Du husker kansje tyskeren fra hitreningen et par ganger? en gal hund, og en gjeng fra Koppang.?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 8 months later...

Jakta rev i helga. Russerstøveren Alvin jaget inn en revefant i en gammel beverhytte. Slapp på Boris, og han var inne i ca 10 min. Noen minutter etter at hunden kom ut igjen stakk reven opp hodet. Dumme som vi var sto vi alt for nærme, så mikkel fikk øye på oss og forsvant ned i hiet igjen. Det var det siste vi så av den fanten. Vi grov to hull etter den, men kveldsmørket og middagsplaner reddet dens liv :-).

Link to comment
Share on other sites

Norm : Du kan jo ta kontakt med Joano her inne , han har jo hentet seg Border fra Ottercap.

 

Ottercap kan jeg anbefale! Han vet virkelig hva han driver med.

 

Har fått en hund som har to personligheter, snill som dagen er lang hjemme og tenner på alle pluggene når vi er på jakt :mrgreen:

 

Han er 11 mnd. og har til nå bare brukt han i kunsthi der han fungerer bra. Loser på reven, snur og tar en annen vei hvis jeg stenger for reven og han bryter på kommando.

Link to comment
Share on other sites

joano hadde ikke du en foxterrier før?

 

syns du foxer og bordere er ganske like, eller har du merket noen forskjeller? lynne osv. dette varierer jo selvfølgelig fra individ til individ. men om noen har har kjennskap til flere hihundraser hadde det vært artig å høre erfaringer...

 

har en kompis som lurer på å kjøpe seg hihund, men jeg litt for uerfaren til å komme med råd. valget står vel mellom fox og border, men kunne ikke utelukke tysker heller..

Link to comment
Share on other sites

kompier og lim inn det du skreiv til meg joano :wink:

Jeg var heldig og fikk tak i ny hund med en gang, det var kun en uke uten hund. Det viktigste for meg var at det var jaktlinjer og ikke hvilken rase det var.

 

Jeg bruker hunden som revsprenger, men foreløbig bare trent hunden i kunsthi det lover veldig bra. Litt i tøffeste laget, men det tror jeg ordner seg når gitteret mellom reven og hunden ikke er der i virkeligheten.

Har en kamerat med border som var akuratt det samme, men i virkeligheten fløy han ikke på reven som han gjør i kunsthi.

 

Forskjellen er enorm på de to rasene. Apollo hadde tredjegrads ADHD og var aldri rolig. Skikkelig ramp. Apollo var litt tidligere utviklet i hue, og mye sterkere psyke. Han rømte så fort han hadde muligheten, bortsett fra da vi var ved revhi. Noe av årsaken her var vel at jeg hadde han ikke helt fra starten da jeg var i en vanskelig bosituasjon. Men ville ha hund fra den paringa, da jeg hadde veldig tro på den. Så det var folka hjemme i Trysil som hadde han fram til jeg fikk ordnet et sted der jeg hadde lov til å ha hund. Husker ikke hvor lenge det var men det var helt klart ikke den beste situasjonen.

 

Borderen (Zorro) har to helt forskjellige personligheter, han er veldig rolig hjemme og veldig lydig. Han jager det som kan jages, der jeg bor i Trondheim er det en del katter så det har blitt noen katteloser

 

Jeg har begynt å trene hundene en del tidligere en det som jeg ser er anbefalt, men jeg ser ikke noe problem i det så lenge jeg ikke gjør noe hunden ikke vil. Trente begge hundene forsiktig fra 6. mnds alder. Apollo tente med en gang. Zorro var vel i hiet to-tre ganger uten å lose eller bry seg så mye. En fordel med Zorro er at jeg får han til å bryte i kunsthi, håper denne egenskapen blir med til natur hi.

 

Jeg har ikke prøvd Zorro i naturhi enda, han er 11 mnd. og litt ung. Har heller ikke fått vært noe særlig på jakt enda, men nå har snøen kommet til Trysil så da er det vel håp. Roviltlaget jeg jakter med har felt 23 rever alt i år. I fjor ble det felt 87. Vi jakter i Østre-Trysil.

 

Jeg drar nedover neste helg og håper på jaktføre så kanskje jeg kan gi deg en rapport på hvordan han er i naturhi

 

 

Hvis jeg får Zorro til å virke i naturhi som han gjør i kunsthi så vil jeg si alt i alt at jeg har fått en "bedre" hund. Da pga. væremåten hjemme, når vi ikke er på jakt. Apollo var fortsatt valp, og hadde sikkert roet seg etterhvert. Han hadde sikkert også vært annerledes hvis jeg hadde hatt han alene, helt fra starten. Jeg lærte nok også av mine feil, ettersom det var min første hund jeg var alene om.

 

Jeg skulle gjerne ha vært foruten og bruke den beste delen av vinteren på å passe på en ny valp, hadde kjempe tro på Apollo. Utrolig sterk Psyke. Han ble bitt i første møte med villrev og tente bare enda mer på det. Apollo var 13. mnd da første reven ble skutt for han, ble også eneste selv om vi hadde los på to til som han gjorde en god jobb med men reven ville ikke ut. Den ene var skadeskutt og de er ikke så lett å sprenge ut. Den lå død utenfor dagen etter.

 

Mink har jeg ikke prøvd med noen av hundene mine, men de jakter det som er begge to. Det finnes jo mink i Trondheim der jeg bor i ukene men har ikke kjennskap til hvor etc. så har ikke prøvd.

 

Har hørt noen rykter om at det er skutt hjort for broren til Zorro.

 

Fordelen med fox er jo fargen, men det skal ikke være nødvendig og hjalp veldig lite å være hvit for Apollo sin del.

Link to comment
Share on other sites

Mye fin informasjon, Takk!

 

Har fått en hund som har to personligheter, snill som dagen er lang hjemme og tenner på alle pluggene når vi er på jakt

- Noe slikt jeg er ute etter ja, en "Dr. Jekyll Mr. Hyde" hund. Hadde vært kjekt å ha et lite trumfkort i baklomma de gangene "dritten treffer vifta".

Har det ikke travelt, så jeg får bruke tida og forske litt, men jeg må inrømme at Borderterrieren tiltaler meg veldig.

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

målte bikkja "mona" idag. høyde: ca 33 cm, brystomfang: 43 cm.

 

har ikke vekt her men kona mente den var ca 6 kg sist. 8) skal prøve å få veid henne snart. det er en tispe på 2 år.

 

noen flere som har mål på bordere? står ikke noe om høyde eller brystmål i rasestadard... (men har lest noe om at en voksen mann skal kunne gripe rundt brystet med begge hender...)

 

veide henne idag.... 6,3 kg. faktisk litt overraskende, da hun hvertfall ikke er blandt de større borderne jeg har møtt...rasestandaren for tisper sier 5,1-6,4 kg, så det er bare 100 gram under max. ikke er hun feit heller :)

 

tror tendensen er, også blandt borderterriere, at de blir større og større.. :? kanskje noe å være obs på..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Prøvde Boris i to hi i helga, og resultatet ble veldig bra. I det første hiet var hunden inne i 15 minutter, og jeg måtte bort til inngangen å skrike han ut. Han kom med en gang, og 30sek etter kom reven :o fire skyttere gjorde en god jobb.

 

Etterpå besøkte vi et hi der to andre hihunder hadde prøvd et par timer. Han fikk kontakt etter ca 15 minutter, og kom ut igjen bare minutter etterpå. Nok en gang kom reven bare sekunder etter. Det som var synd var at skytterene rundt hiet var preget av 2,5 timer med 17 minusgrader og vind. resultatet var tre bommer :evil: . Jævlig å se at mikkel hopper ut av hiet på 3m mens jeg sittet med hunden på fanget :cry:

 

Men alt i alt er det godt og se at hunden fungerer såpass

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker at hunden skal bli en revesprenger, og da er det ingen vits i at hunden er inne å sloss med reven så lenge. Han er ganske skarp, og har fått noe smergel ved et par anledninger. For to uker siden klarte jeg ikke å bryte han før etter ca 30min med kamp, og det er alt for lenge etter min mening. Hvertfall i hi med kun en inngang.

 

Den forrige hihunden min var forøvrig en tjt. Det var en sinnsyk hund som aldri kom ut av hiet hvis ikke reven kom først. Dette var ingen suksess, og jeg brukte mange tusenlapper hos dyrlegen. Til slutt så hunden ut som kjøttdeig i nesepartiet, og den tapte kampen mot en stor hannrev. Hunden døde av skadene :cry: .

Link to comment
Share on other sites

ja.greit alt det der,men å rope inn i hiet å tilkjenne gi seg ,ender med at mine blir tøffere om jeg roper på de inne i hiet,tispa mi skifter fort,men om hu ligger i 30 min roper jeg aldri.er jo mmin erfaring...bryte dem kan man gjøpre i treningshiet om man trener hundene først :)

Link to comment
Share on other sites

Det samme var med tyskeren jeg hadde. Var ingen vits i å rope eller gjøre noe hvis det var et dyr i nærheten. Hun lå på i timesvis. Borderen jeg har nå er såpass lydig at hvis jeg roper nei så slutter han med det han driver med, og kommer. Tror ikke det var noe negativt å bryte han ut, når belønningen kom like etter. Ser selfølgelig at å rope inn i hiet kan føre til at mikkel ikke kommer, men å la en ganske skarp hund ha nærkontakt med mikkel i over halvtime er unødvendig hvis den lar seg rope ut. Kansje han lærte litt, for i hiet bare et par timer senere brøt han av seg sev etter bare noen minutter med kontakt. Men ingen hunder er vel like

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hadde en spesiell opplevelse med bikkja idag. Gikk på en skogvei da bikkja ble jækla ivrig og stakk opp i et plantefelt, ikke lenge etterpå kom losen.

 

Hun hadde funnet en (eller flere) hjort oppe i skogen. Dette har jo skjedd noen ganger før, men vanligvis drar hjorten ut og bikkja kommer tilbake ganske kjapt. Men ikke idag, losen vedvarte og etter ca 5 minutter måtte jeg gå opp og sjekke. Der stod bikkja og loset på en hjort som ikke hadde tenkt å dra noe sted.

 

Jeg prøvde å kalle inn bikkja men det var håpløst, så jeg gikk ned igjen til veien og begynte å gå videre. Bikkja kommer alltid når hun skjønner at jeg er (for) langt unna. Men ikke idag, kom først tilbake en en halvtimes tid, da hadde losen gått hele tiden. Hjorten beveget seg knapt. Vet ikke om jeg skal grine eller le, syns ikke det er så bra at bikkje blir ivrig på hjort....

 

Har ikke fått testet bikkja i hi ennå, vi har funnet flere i løpet av vinteren, men mikkel har ikke vært hjemme ennå... tror sjansen er større på høsten. Det blir spennende..

Link to comment
Share on other sites

da har hjorten det ikke bra. sikkert ikke krefter til og løpe grunnet lite eller dårlig nering.. forsåvidt det eneste som får en hjort til og stå.. viktig og ungå at hundene forstyrrer rådyr og hjort etter denne lange harde vinteren :!: en løpetur på 10 minutt kan være formye for en utmattet hjort/rådyr..

 

hadde samme situasjon på et rådyr med loco. UHELL :(

det dyret ble avlivet etter samtalen jeg og viltnemda hadde.. men det var jo på den måten vi fant det så det var jo litt bra :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...