Jump to content

223 ut til 600 meter må opp 19.66MOA


ThomasH

Recommended Posts

Helt ny til dette her med å skyte på lange distanser (og vet 223 ikke er det beste). 
har lagt inn alt av informasjon på en ballistic app. Får da beskjed at jeg må opp 19.66 Moa på 600 meter. Er dette ekstremt mye opp eller stemmer det sånn høvelig ? Mulig dumt spørsmål men men. 
1/4MOA

Edited by ThomasH
Link to comment
Share on other sites

Okei, bruker selv 55gr er innskutt på 100 meter. Takker for svar ! 
synest det er greit å få en liten peilepinne før jeg går ut å legge meg å stille opp så mye å fyrer av 😅 

Link to comment
Share on other sites

Utgangshastighet og tyoe kule betyr en god del her. Jeg har 5.8mrad med 77grTMK, og det vet jeg stemmer. Da er utgangshastigheten 800m/s. Med 55gr Berger FB Target har jeg 950m/s og teoretisk 5.4mil på 600m.

Finner du BC på kula på nett et sted, måler utgangshastigheten og legger det inn i en passende App, så stemmer det som regel.

 

600m med 55gr-kuler derimot, fungerer som regel ikke... Variasjonen i hastighet på typiske 55gr-patroner sammen med den lange flytiden (>1s) og en voldsom vindavdrift pga den lave BCen gjør at presisjonen på lange hold som regel er forferdelig.

Med 77gr-ladingen min kan jeg fint treffe IPSC-figurer, eller tilogmed A-sonen regelmessig/ hele tiden på 600m (avhenging av vind). Med 55gr-kuler vil selv det minste vindpust (<1m/s) dra deg av en IPSC-figur, og uerfarne langholdsskyttere kan som regel ikke se variasjoner i vinden som er så små. Det er såvidt noen kan det. 

Så ikke forvent det helt store, og ikke tro at noe er galt, om du ikke treffer allverden på 5-600m. Det er bare sånn det er med 55gr-kuler i 223Rem. Finn en vindstille dag for frste test, om du kan velge.

Det blir veldig mye enklere med kuler over f.eks. 69gr - og selv Forsvarets 62gr-ammo er "helt brukbar" til litt lett langhold. 55gr er ofte bare frustrasjon, og når IPSC-skyttere kommer på banen vår med AR og 55gr i 223 og skal teste langholdsskyting, så ender det som oftest  i "magdump i generell retning" 😅

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har testet litt ut til 600m med Lapua Scenar 69gr ladet til 900 m/s. Og det fungerer greit om det ikke blåser noe særlig. Gjør det blir det bare tull. Da bruker jeg heller 6,5x55 med 8,4g DL i samme fart.

Link to comment
Share on other sites

Var i dag å prøvde meg litt på 300 meter, lagt inn all informasjon på Hornady og ballistics. 
på 300 meter måtte jeg opp 4,45 MOA. Her ble det bare bom. 
jeg prøvde meg heller på rundt 7 moa og her traff jeg på første skudd. Syntes det var veldig rart da det blir veldig stor forskjell. 
brukte da winchester 55 fmj.

Link to comment
Share on other sites

2.3 mil  ,(7moa 28 1/4moa klikk) er veldig mye om du er innnskutt på 100m. Det lukter sterkt av 1/8moa klikk. Om du ikke har ekstremt lav utgangshastighet, ikke er innskutt på 100m, eller jeg er veldig forvirra av dine "freedom units"..
Hva slags sikte har du? Og hva er utgangshastigheten?

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...