Jump to content

Gaupejakt Region 2


gaupejeger

Recommended Posts

Med så gode snø forhold som dere har så kan jeg ikke skjønne hvordan dere bruker så lang tid på å fylle kvoten??

Mulig vi i hedmark er hakke mer ivrig enn dere :mrgreen:

gode og gode forhold,her er det kun elg som ikke går oppå,så er plent umulig og se spor i skogen,men nå kommer det snø :D

Da kan jeg forstå det :wink: Nesten så jeg vurderte å komme for å hjelpe til litt :lol:

Har en hund som bare klør etter mer gaupe jakt nå :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Enslig hunn-gaupe skutt i dag i Langangen (2d).

Hos oss fant vi spor i går kveld, som vi fulgte på i dag tidlig og fant raskt et nyslått rådyr. Fikk ringet inn og postene var på vei ut da de fant utsporet. :cry: Jæ¤%ig uflaks!! Men 2 mann bytter på å poste på kadaveret i natt.

Link to comment
Share on other sites

http://www.hallingdolen.no/incoming/article69959.ece

 

Kun 4 igjen på kvota til 2a.

 

Gaupa som ble påkjørt av toget står registrert som ikke gjenfunnet.

Skal da kvota belastes?

http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m=812&amid=2484052

 

Tog-gaupa går på 2c sin kvote ifølge fylkesmannen. Dermed har nok halilingane fortsatt 5...

Synes forresten det er rart at ei gaupe som ikke blir funnet går på kvoten.

Link to comment
Share on other sites

Dette setter nok litt fyr på bålet,men syntes vel det bør publiseres litt.Den siste gaupa som blei skutt var en unge og skutt på rådyr disse viste at det var en familiegruppe men posta der på kvelden og skøyt en unge. Personen som skøyt gaupa jobber i SNO!!!!!!! Hva skal vi si til dette når vi andre ikke jakter på familiegrupper. Di påstår at å sitte på åte ikke er aktiv jakt!! Da detter jeg litt ut..

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt. Hva er problemet? I all annen viltforvaltning, etterstreber man å ta ut unge, uproduktive dyr. Og det kan da ikke i fullt alvor, hevdes at Fosse drev aktiv jakt på en familiegruppe?? Han hadde jo verdens beste anledning til å foreta en rettet avskyting.

Og en ting til: Det er sterke krefter i sving for å stoppe gaupejakta (og annen jakt). Vi, på forumet her, behøver da ikke fyre oppunder til fordel for disse kreftene???

Link to comment
Share on other sites

Fosse vist at det var mor med 2unger som hadde tatt rådyret, han hørte rådyret ble tatt på natta og på morra slo han en ring rundt rådyret, og det viste seg at det var mor med 2 unger lå inne i ringen.

 

når kvelden kom så satte han seg på post.

 

 

åssen skal regelværket tolkes.

 

han veit jo at det er en fam,gruppe der.

 

Mens andre kjører mil etter mil for å finne enkeltspor, går dag og natt i skauen for å være sikker på at det er ett dyr, også gjør en fra SNO dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Helvete.

Jeg synes det er skikkelig surt at vi i øvre numedal, ikke får være med å jakte på det

siste tillegsdyret. jeg kan ikke skjønne hvorfor.

spesielt når hallinger og telemarkinger bruker så lang tid på å fylle kvota,

at de må ha hjelp av svensker.

blir vi straffet for noe ?

Link to comment
Share on other sites

Helvete.

Jeg synes det er skikkelig surt at vi i øvre numedal, ikke får være med å jakte på det

siste tillegsdyret. jeg kan ikke skjønne hvorfor.

spesielt når hallinger og telemarkinger bruker så lang tid på å fylle kvota,

at de må ha hjelp av svensker.

blir vi straffet for noe ?

 

Det er sansynligvis antall familigrupper og tap av sau som avgjør det,

pluss at hallindal hadde søkt og var det eneste området som hadde søkt.

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol::lol::lol:

Men noen svensker har dem nok ikke hatt hjelp av... :wink: Og en faktor til, er at det omtrendt ikke finnes enslige gauper igjen i Hallingdalen gjør jo at jakta tar litt tid.. Så vidt vi vet om, så finns det kun en enslig gaupe igjen der nå trolig en hanne, som holder til mellom Gol stasjon, og Flå.. Nordover er det ingen flere enslige utenom den merkte hogaupa, som det var felles enighet om å spare.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Skjønner det :) , men når alle områdene i reg.2 gjør alt riktig, og feller det som var

planen med kvota. Da synes jeg alle kunne fått vært med å jakta på det siste dyret. :?

 

Hmmm, at alt har blitt gjordt riktig i hele regionen er vel en sannhet med modifikasjoner... :wink:

Nå skal det nok heller ikke stikkes under en stol at Hallingdalen trolig har regionens største bestand utifra arealet.. Men det underlige med det hele er hvorfor vi som jakter i nord Hallingdalen også får skyte det tilleggsdyret, da 80% (8/10 dyr) kvota dem seneste to årene har blitt skutt der oppe.. :roll:

Uansett vil jeg nok tro at Hallingdalen er det stedet det minst sannsynlig vil bli skutt et dyr til i år, da det trolig kun finnes et enslig dyr igjen i dalen, som er lovlig(eller ikke fredet av jegerene)..

At dem da ble tildelt ekstradyret kan man jo fundere på hvorfor... :wink::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...