Jump to content

Gaupejakt Region 2


gaupejeger

Recommended Posts

Nytt og sansynligvis endlig forslag på kvota 2009.

blir 28 dyr. derav 7 hundyr.

 

og at det er HENSTILLING TIL Å IKKE JAKTE PÅ FAMILIGRUPPE.

 

men det er en henstilling, .

hva vil dere som jakter i region 2 gjøre?

 

det som er dumt med å jakte på familiegruppe er at da kan hunndyrskvoten fylles fort og jakten avsluttes.

Link to comment
Share on other sites

håper og tror det er tildelt et par dyr mere i 2d en forslaget var,er jo et kjempe stort område,som omfatter veldig store forskjeller i type terreng,fra sjø til høyfjell,noen har snø hele jakta,mens andre har kansje sjanse en til to ganger i løpet av jakta! for uten snø er detta håpeløst!

blir nok jaktet på det en finner av spor i år,får bare håpe det ikke bare dukker opp fam grupper,har da hatt flest enkeltdyr her nå!

Link to comment
Share on other sites

Ja nå er det like før, men syns kvota ble liten i forhold til bestanden, personlig tor jeg antall familegrupper er noe lavt!. Men jakt blir det, gleder meg som en unge nå:) blir moro å møte igjen det faste jaktlaget og jaktklare hunder:) for håpe det går like bra som i fjor! Så har jeg fri hele feb i år, det passer jo bra! og vi kommer nok til å jakte på de spora vi har vil jeg tro. målet er jo å ha 12 familiegrupper i regionen, så nå som målet er nådd med god margin ser jeg ingen grunn til å spare familegrupper, det er min mening!

Link to comment
Share on other sites

Rovviltnemda er jo int i at det detter mest mulig av kvota.

og hvis hunndyrkvota er på 7, så kan det i teorien skje at 7 familiegrupper blir skutt og kvota bare halvfull. og jakta stoppes.

 

ett forbud de 14 første dagene på familigruppe hadde vært ett bedre forslag.

for da med bra forhold kan man kansje få noen flere enkeltdyr på kvota

Link to comment
Share on other sites

At vi ikke får lov å jakte på fam grupper eller flere dyr.

Prøvde seg jo på den ifjord også men da kom det masse klager og da gikk di tilbake på dette og sa at di oppfordra til å ikke jakte på fam grupper.

Dette stemmer ikke Tommy, ifjor ble det henstilt til ikke å jakte på familiegrupper.

Men fra 1 mars ble det åpnet for jakt på familiegrupper, og det var intensjonen hele tiden.

Å jakte på en familiegruppe før 1mars er ikke noe sjakktrekk, et hudyr skutt og kanskje jakta er stengt.

Link to comment
Share on other sites

Ja mulig jeg tar feil.

Men etter 1 mars er jo alt åpent for da får vi jo ikke registrert fam grupper lenger heller.

Men snakka med en på et stort jaktlag i dag og forstod at di kom til å jakte på det di fant, så litt usikker på hva en bør gjøre.

Vi får reise å høre på John Odden i kveld så lærer vi nok litt til. Så foresten filmen gaupejakt 1 nå Bra film :D

Link to comment
Share on other sites

har også akkurat kommet hjem fra gaupemøte i styrvold,fikk ikke med meg hele odden,men fikk med meg hele det siste til lars,en del og lære der ja :)

veldig moro og se at det var så mye folk som hadde tatt turen for og få med seg dette! lars hadde jo noen ganske bra video snutter han viste!

Link to comment
Share on other sites

Om ikke det Odden kom med var så jaktrelatert, så synes jeg likevel det var interessant.

Får litt å tenke på når man ser hvor store områder disse pelsene kan bruke :wink:

 

Så blir vel å rusle litt i terrenget mitt i Nome, og være bedre forberdet til neste år :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Synes kvelden var bra. Mye interessant fra begge foredragsholderene. Sjelden rovdyrrelaterte møter går uten hissige diskusjoner om bestandstall.. :D

Hadde aldri trudd såpass mange skulle tatt turen.

 

Nå får vi bare håpe det ikke blir så mye snø at bikkjene må stå hjemme 1. feb...

 

- Kjartan

Link to comment
Share on other sites

Så fort det er snø i lufta er det mange som tar turen ut for å se etter spor, her i Nord-Odal kryr det av spor så fort det er snø fnugg på bakken.. Er det slik flere steder syns jeg synd på småviltbestanden de kommende år..

Gaupe bestanden vil ta seg opp så kraftig på kort tid at det blir et problem for småviltbestanden, dette vil føre til tap av jaktkortsalg til grunneiere og foreninger.. Snart gidder ingen jakte mer. De få rovdyrene som blir felt i Norge er nesten til ingen nytte.. Det vokser jo opp flere og bestanden øker.. Nå ser folk gaupe nesten hver uke her i bygda, da sier det seg selv hvor høy bestanden er.. Min mening er å premiere de som gidder å jakte rovdyr.. For det første burde det være gratis å jakte, mink, mår, rev, gaupe osv.. Skitt jakt

Link to comment
Share on other sites

Jaktområde 2 a: Hol, Ål, Hemsedal, Gol, Nes og Flå – 5 dyr

 

Jaktområde 2 b: Nore og Uvdal, Rollag og Flesberg – 3 dyr

 

Jaktområde 2 c: Krødsherad, Sigdal, Ringerike og Hole kommuner, og Modum kommune vest for Tyrifjorden/Drammensvassdraget – 3 dyr

 

Det er altså såvidt jeg veit ikke avklart om tog-gaupa skal gå på kvoten til 2a eller 2c.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...