Jump to content

Løpetid å piping


caveman

Recommended Posts

Hei,

 

Dachsen vår holdt på slik de to første løpetidene sine. Det holdt på som værst i to eller tre dager før hun trappet ned, alt i alt så var det vell over på rundt en uke.

Har dessverre ikke noen andre råd til deg enn å holde ut :) . Vår hund vokste det av seg, og de to siste løpetidene har det ikke vært noe piping i det heletatt.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke ekspert på hunder og har ingen fasitsvar på problemet ditt, men jeg har også ei dachstispe som er 2.5år gammel nå og skal hvert øyeblikk ha sin fjerde løpetid.

De to første var som du beskriver preget av piping og jammer, og vi holdt på å fly på veggen når det var på det verste.

 

Har akkurat samme erfaring som oddvar og tredje løpetid var det ikke noe mas å piping som var plagsomt.

 

Piper hun uansett hva dere gjør? Selv etter en lang tur hvor du sliter henne ut?

Det hjalp for oss å gå en laaaaang tur, herje med henne ute slik at hun sovnet når vi kom inn.

Tar endel tid og krefter fra en selv også, men en slipper å sitte og høre på den evinnelige pipingen.

 

Alternativet er ørepropper.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Er dette vanlig for tisper eller er det bare dachser som holder på med dette? De er jo generelt glade i å pipe og klage.

 

Jeg har ei finsk spets-tispe som har sutret uvanlig mye i det siste. Jeg ser på hannhunden i huset at det snart er løpetid på gang, så det er nok ikke bare dachser som piper!

Link to comment
Share on other sites

Har ei finskspets tispe på 11 mnd nå og hun har akkurat fått sin første løpe tid,hun er ikke noe preget av det,,,,,,MEN har en snart 9 år gammel hann spets som har prøvd parring før og han er pipete han,,,,,,,,startet for vel 2-3 uker siden med piping på han så jeg skjønte det var noe på gang,,,,,men nå har han roa seg litt,men spetser pleier å bli parret på 16-17 dagen i løpetida så da er det bare og teipe på a ei truse så gammer'n ikke kommer til :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

er det noen måter enn kan se helt sikkert at løpetia er på vei? lurer veldig på om det er noe på gang her, syns hun mister litt pels virker av og til litt stresset mens hun også sover en del. hun slikker seg også mer i "dåsa" en hun pleier har ikke sett at det har kommet noe blod enda men hun kan se litt opp svulmet ut i greiene.... noen som har noen gode råd eller tips?

 

(ps: hun er 9,5 mnd. gammel)

Link to comment
Share on other sites

hei .hadde ei vestlaika tispe som ula sånn som ulven ule .

når hu kom i løpetia,det er vel en måte å spre budskapet på.vil æ tru da.

kjønnsdrifta e styggeli sterk , så det kan jo vårrå litt ubehagelig å være i sammens med dem i der tia.

når det e på det sterkaste.men det er berre noe en må ta med ,når man ska ha tisper, men det jo også induviduelt det der å.har hatt tisper som er meget snille i løpetiden å.

hei så lenge ! :mrgreen:

 

 

 

Er dette vanlig for tisper eller er det bare dachser som holder på med dette? De er jo generelt glade i å pipe og klage.
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Min jâmt fikk sin første løpetid i 7-8 mnd alderen.Startet med slikking,litt stressa, en del "utflod"(brunt) kom ut etterhvert, men ingen pistring. Etter ei uke, ja kanskje litt mere, kom det rødt blod.. Hun slikket seg mye under løpetida, og var i grunn nokså renslig.Dersom det var blodflekker på golvet pekte jeg på dem, og bikkja slikket dem opp etter seg.

Noen sier man skal roe ned trening på bikkja i disse periodene, men det gjorde ikke jeg. Virket som stressnivået sank når hun fikk slitt seg skikkelig ut...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...