Jump to content

Oversikt på lerduepatroner til halv-auto?


Tikka308Stoeger12-89

Recommended Posts

Kommer nok mye ann på hva slags hagle du har, også.

Om du har, som avataren din antyder, halvauto hagle i 12/89, vil jeg tro du har ett dårligere utg. punkt enn om du har en i 12/70 eller 76.

Jeg har en Beretta Urika og den har fungert med alle typer med unntak av en lot fra en fabrikk som hadde svært ujavne ladninger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker å få en oversikt over hvilke lerduepatroner som funker i halv-auto hagler.

 

Min Fabarm veksler ingen patroner, om de ikke er jakt-ammo.

Lerdue patron: lad 1 patron - skyt. lad 1 patron - skyt

Jakt ammo: fult magasin, skyt-skyt-skyt.......

 

------

 

Så håper jeg dere kan liste ut hvilke halv-auto hagler som veksler greit med lerdue ammo av merket:.......................

Link to comment
Share on other sites

Å lage en slik "liste" er vel ikke så enkelt.

Det kommer nok mer an på hagla enn merket på lerdueammoen.

 

Selv har jeg ikke prøvd andre halvautoer enn Benelli. Har selv en M1 Super90, og den veksler sporadisk med lerdueammo, mens en kompis av meg har en Benelli Comfort og den tygger i seg alt uansett hva den får servert.

 

Når det er sagt er det vel også som Jutul nevnte større sjanse for at en 12/76 tar alt kontra en 12/89.

Link to comment
Share on other sites

Som Neon77 sier så er det bortimot umulig å lage en slik liste pga forskjeller på våpen og ikke minst lot-variasjoner på ammo.

 

Benelli Comfort'n som jeg skyter nå veksler med all 24g ammo både bly og stål. Har prøvd ganske mange merker patroner etter hvert. ( Skyter disipliner hvor det er disp fra blyforbudet )

Link to comment
Share on other sites

Har fått tips om å få tak i en ekstra fjær, som er slakkere - eller som kan kappes.

Noen med Fabarm som har peiling?

 

Sluttstykket virker veldig stramt når man lader. Trykker inn utløser knapp, og sluttstykket FYKER frem med stor kraft.

Er junior uforsiktig med hvor fingrene er i det han lader, er jeg redd han får seg en vond lærepenge som han vil huske LENGE :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hagla er fra ca 1995

Forrige eier kjøpte den brukt i 2001, og jobbet i våpenforretning

Grei tilgang til ammo, regner med at hagla har fått kjørt seg med bly...

 

Hvordan hagla har vært oppbevart tidligere vet jeg ikke, men de få dagene vi har eid den (kjøpt 9/1-09), så lar vi den stå med sluttstykket i lukket stilling

 

Noen som vet vare-nr på fjær?

Noen som har dele-liste?

 

Noen som kan anbefale lerduer patroner som funker? :?:

Link to comment
Share on other sites

Prøver å snike inn et spørsmål om en hagle jeg har.

Det er en Browning halvauto i 12/70.

 

normal_browning_12_semiauto.jpg

 

Er det noen som har kjennskap til denne, og om det er noen måte å få denne til å veksle leirdueammo med.

Det er en gammel hagle som jeg bare kommer til å bruke for morro på leirduer, så da hadde det jo vært fint om den vekslet hver gang.

Det er en merkelig mekanisme der hele løpet fjærer bakover ved skudd.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel klassikeren Browning Auto 5, en av verdens mest produserte og populære halvautomater. Mener den første gang ble presentert rundt 1900.

Mekanismen er rekyldreven med såkalt piperekyl, dvs at sluttstykket er låst i pipa under skuddseansen og åpner ikke før pipa og sluttstykket har blitt presset bakover.

Dette er en godt gjennomprøvet mekanisme og er å finne på mange andre våpen som f.eks mitr. og annet.

Vet ikke hva du skal gjøre for å få den til å veksle med lette leirdueladninger.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Dette er et vanlig problem for oss halv auto skyttere, det er ikke bare Fabarm men Beretta Extrem slitter med det samme og enda verre er det når man bruker stål kontra bly som din egentlig er bregnet for ettersom at bly forbudet kom længe etter at din hagle ble produsert.

Du kan prøve å la sluttstykket være i bakerste stilling i ca 1 mnd. da får du litt slake på fjæra å det er mulig du får fikset det så enkelt.

Problemet ditt er at du ikke får nok gass til vekslingen, dette fikser du med en av to alternativer.

 

1. Kjøp en fjær som ikke er like stram evt. kapp den 0,5cm

2. Tett igjen noen av "hullene" der avgassen kommer ut da får du mere gass til patronskifte.

Link to comment
Share on other sites

blypatronene har mindre trykk det er riktig men avgassen som ordner ladingen reagerer bedre med avgass fra bly (gtr45H2Ni8) kontra stål (TfgYR5) hvorfor det er slik kan jeg egentlig ikke svare på men tror det er måten gassen blir fanget opp og vidre sendt til ladingen + at rekylen er betraktlig dårligere på stål kontra bly.

 

Fjæra som driver lademekanismen kan kappes man for all del ikke kapp formye!! da er du ut å kjøre.......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...