Jump to content

Kongsberg Colt


Emil39

Recommended Posts

Min far etterlot seg en colt 45 som er produsert av Kongsberg i 1945.

Nå har min mor som er "arving" fått melding fra politiet at hun ikke får ha den.

Hva kan mann forvente å få for denne?

Link to comment
Share on other sites

Norske priser på KongsbergColt er rein sentimentalt, de fleste er i langt dårligere forfatning enn det meste som å få  kjøpt brukt i butikk, og samlerverdien på de er visst også ganske lav, så noen prøve seg med 5K tidligere, men det var visst for høyt for markedet.

 

I USA derimot, pleier slikt å gå for ganske høye priser.

Link to comment
Share on other sites

Avhengig av tilstand, den kan gå for 2 - 3.000,- så er man kvitt den. Verdien i Norge er generelt lav. Å få den over til USA kan bli tidkrevende og krever spesielle import / eksportlisenser (noen har visst). Det er ikke sikkert at du rekker å få den ut av landet før den havner i "kverna". Jeg har en selv som jeg er i ferd med å gi bort til et yngre familiemedlem, mulig jeg har fått den ut av skapet innen ett år når søknaden er i orden. 

1914 c.JPG

Link to comment
Share on other sites

@Emil39 Hvilket år er din produsert? Det står mye i boken til  K.E. Hanevik. Når det gjelder Kongsberg-Colter produsert for okkupasjonsmakten under krigen så ble det bestilt 12.500 stk. i perioden 1941 - 1945. I følge Kongsbergs egne arkiver ble det levert 8.223 eksemplarer. Når det gjelder tysk merking WaA84 (betyr Waffenamt 84) så ble dette først innført på Krag-Jørgens geværer i 1943. Etter det jeg leser så ble dette videreført på pistolene først i 1945, det ble ikke levert pistoler i 1944. Av de pistolene som ble levert i 1945 kun 920 stk.  fikk dette stempelet, nr.serie 29615 - 30534. Et morsomt notat fra boken: 14 april 1945 en tysk offiser som besøkte fabrikken tok med seg en kasse på 20 pistoler i egen bil til Oslo, en utenom vanlig levering. Serienr. 29995 - 30014.  Den siste leveringen var 100 pistoler den 5. mai 1945, serienr. 30435 - 30534. Det skrives om tilfeller av falske WaA84 stempler, siden disse pistolene er i fåtall og ettertraktet er det noen som har laget falske stempler. Dette er lett å avsløre siden riktige serienummer er kjent. Det er visst påtruffet forfalsket stempel på en pistol fra 1942 i USA. Det antas som sannsynlig at ingen pistoler fra 1945 kom i tjeneste i praksis. 

KV-Colt.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...