Jump to content

Kjøpe Rifle til langhold.


RolBer

Recommended Posts

Hei

Driver nå med pistolskyting men har planer om å starte med langhold. Har tidligere drevet med baneskyting og kjøpte den gang en ny 200 STR som jeg igjen solgte for rundt 8 år siden.

Hva er veien å gå for å få tillatelse til å kjøpe ny rifle til dette formålet? Må jeg igjen skyte i 6 måneder hos et skytterlag eller er det en raskere vei?  

Edited by RolBer
Link to comment
Share on other sites

RolBer skrev (6 timer siden):

Hva er veien å gå for å få tillatelse til å kjøpe ny rifle til dette formålet? Må jeg igjen skyte i 6 måneder hos et skytterlag eller er det en raskere vei?  

Er du medlem i et skytterlag? 

 

Dette står i forskriften: 
 

§ 4-5.Rifler med enkeltskot eller manuell omlading, haglevåpen, pistolar og revolverar til sportsskyting

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av rifler med manuell eller enkeltskot omlading, haglevåpen, pistolar og revolverar, med dei avgrensingar som følgjer av § 3-1 til § 3-4.

 

 

§ 4-7.Krav til medlemsskap, aktivitet og opplæring for erverv av rifle eller haglevåpen til sportsskyting

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av haglevåpen, halvautomatiske rifler som er godkjent til jakt etter § 4-1, samt rifler med enkeltskot eller manuell omlading til sportsskyting, til personar som:

1. har gjennomført tryggingsopplæring arrangert av ein godkjent skyttarorganisasjonen,
2. er medlem i skyttarorganisasjon som har godkjent skyttarprogram for den omsøkte våpentypen, og
3. har gjennomført minst seks organiserte treningar eller konkurransar arrangert av skyttarorganisasjonen.

 

6 måneder gjelder bare for pistol og revolver.

Du må dokumentere medlemsskap og aktivitet i et skytterlag, det er det alle enkleste. Medlemsskap koster noen hundrelapper, og om du ikke har egen rifle så må du låne av skytterlaget på de 6 treningene. Husk at du skal begynne med feltskyting i kikkertklassen (som jo faktisk er langholdsskyting) ikke "langholdsskyting" ;)

 

 

Jegerprøven er etter mitt syn en "tullemåte" å skaffe seg grunnlag for erverv på, det koster gjerne 3000 kroner, tar 9 kvelder, og inneholder så og si ingenting som er relevant for skyting. Da kan du heller ta et godkjenningskurs i dynamisk (siden du har pistol er det null stress). Der lærer du mer om skyting, og du får rett til å erverve manuelt omladet rifle med en gang.

 

K

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, M67 said:

Er du medlem i et skytterlag? 

 

Dette står i forskriften: 
 

§ 4-5.Rifler med enkeltskot eller manuell omlading, haglevåpen, pistolar og revolverar til sportsskyting

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av rifler med manuell eller enkeltskot omlading, haglevåpen, pistolar og revolverar, med dei avgrensingar som følgjer av § 3-1 til § 3-4.

 

 

§ 4-7.Krav til medlemsskap, aktivitet og opplæring for erverv av rifle eller haglevåpen til sportsskyting

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av haglevåpen, halvautomatiske rifler som er godkjent til jakt etter § 4-1, samt rifler med enkeltskot eller manuell omlading til sportsskyting, til personar som:

1. har gjennomført tryggingsopplæring arrangert av ein godkjent skyttarorganisasjonen,
2. er medlem i skyttarorganisasjon som har godkjent skyttarprogram for den omsøkte våpentypen, og
3. har gjennomført minst seks organiserte treningar eller konkurransar arrangert av skyttarorganisasjonen.

 

6 måneder gjelder bare for pistol og revolver.

Du må dokumentere medlemsskap og aktivitet i et skytterlag, det er det alle enkleste. Medlemsskap koster noen hundrelapper, og om du ikke har egen rifle så må du låne av skytterlaget på de 6 treningene. Husk at du skal begynne med feltskyting i kikkertklassen (som jo faktisk er langholdsskyting) ikke "langholdsskyting" ;)

 

 

Jegerprøven er etter mitt syn en "tullemåte" å skaffe seg grunnlag for erverv på, det koster gjerne 3000 kroner, tar 9 kvelder, og inneholder så og si ingenting som er relevant for skyting. Da kan du heller ta et godkjenningskurs i dynamisk (siden du har pistol er det null stress). Der lærer du mer om skyting, og du får rett til å erverve manuelt omladet rifle med en gang.

 

K

 

Jeg har vært aktiv medlem i skytterlag og vært aktiv konkurranse skytter i noen år men sluttet da jeg bodde i utlandet en stund, derfor solgte jeg mine 6.5x55 og 22LR rifler for 8 år siden. Nå er jeg medlem i en pistolklubb.

Link to comment
Share on other sites

RolBer skrev (5 minutter siden):

Jeg har vært aktiv medlem i skytterlag og vært aktiv konkurranse skytter i noen år men sluttet da jeg bodde i utlandet en stund, derfor solgte jeg mine 6.5x55 og 22LR rifler for 8 år siden. Nå er jeg medlem i en pistolklubb.

Som det står i forskriften, du må være medlem i et eller annet. Det enkleste er uten tvil et skytterlag. Det er ikke karantene eller tidsbegrensning på aktivitetskravet til rifle, så om du kan dokumentere skytingen din fra tidligere så skal det være nok til oppfylle §4.7.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jeg har snakket med skytterlaget jeg var medlem og de har jo rotet bort alt dokumentasjon som de hadde. Vel, jeg får se om jeg gidder å gå igjennom alt en gang til. Ser at Saueren har dobblet seg i pris også siden jeg kjøpte min. Merker at mange av medlemene i pistolklubben går fra grov kaliber til 22 og også til luft siden det nesten bare  er personer med høy inntekt som har råd til å drive med sporten lenger.

Edited by RolBer
Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare og melde deg inn i skytterlaget og ta noen treninger med lagsvåpen så kan du jo søke og få kjøpetillatelse på rifle. Hva du bedrev for flere år siden har jo ingen betydning i denne sammenheng.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når eg loggar på "mitt dfs" så finn eg resultat attende til LS 2012 så det er kanskje ein øøørliten moglegheit for at du finn noko der.

Elles så kan eg ikkje vera meir enig med @M67 og @bardp. Det er berre å melde seg inn i skyttarlaget og ta nokre treningar(og kanskje til og med nokre stevne?). Våpen får du alltids låne. Som ervervsgrunnlag så gjer du som M67 seier og fører du opp feltskyting i kikkertklassa. Det ER faktisk langholdsskyting opp til rundt 600 meter og mest fornuftig å føre opp på ein søknad kontra "langholdsskyting".

Og skal du ha langholdsvåpen og snur på krona så er vel Sauer 200STR vegen å gå uansett, for den held seg særs godt i pris samanlikna med ymse custombygg og andre variantar. Optikk og anna stæsj kjøper du brukt så har du meir igjen til god ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

RolBer skrev (1 time siden):

Jeg har snakket med skytterlaget jeg var medlem og de har jo rotet bort alt dokumentasjon som de hadde. Vel, jeg får se om jeg gidder å gå igjennom alt en gang til. Ser at Saueren har dobblet seg i pris også siden jeg kjøpte min. Merker at mange av medlemene i pistolklubben går fra grov kaliber til 22 og også til luft siden det nesten bare  er personer med høy inntekt som har råd til å drive med sporten lenger.

Hvis du syns en Sauer er dyr (nå er den jo omtrent som å ha pengene i banken) og grovkaliberammo blir for kostbart, så kan du bare gi faen i langholdsskyting ;)

 

Seriøst, det er som telemarkingen skriver, Saueren holder seg i pris, kjøper du brukt sikte holder det seg også i pris, og ammoen er "down the drain". Vi tørrtrener mye, og skyter mye 22LR, men det er grovkaliber som er gøy, og det reserveres til når det faktisk er langt hold, eller stevner. Velger de stevnene som vi vet er bra eller morsomme - og litt etter kostnader.

En annen ting er jo at "langhold" med 22LR faktisk er nokså gøy. Og billigere, og mye lettere å få til.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (3 timer siden):

Ja den er fin til mye men lite egna til langhold.

Det går nå i ei knipe, men skal du har ordentlig ammo så koster den jo (minst) like mye som 6.5.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Viss èin ladar sjølv og? Det gjere vel dei fleste som skyt langhold vel? Eg tenkte kanskje mest på skyting på inntil 300 meter eller så. Synes eg får så fort problem med varmeflimmer over demparen med 6,5x55, men klart dersom èin er seriøs med langholdskytinga så 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (18 minutter siden):

Viss èin ladar sjølv og?

Til "langhold" eller presisjonsskyting ja. Vanligvis dyrere. 6.5mm-kuler har mye mindre marginer hos butikkene pgs Skyttervesenet. Jeg kan kjøpe 6.5x55 billigere enn jag kan lade 223...

Men enig i at det er mye hyggeligere å skyte med. 223 med demper er veldig behagelig, og ut til 5-600m helt OK, i rette hender, og med rett kule. De fleste som er "seriøse" (utenfor DFS) har jo funnet middelveien i diverse 6mm. Men ei 6mm-kule koster gjerne dobbelt så mye som ei 6.5mm-kule.

 

Stihl Crazy skrev (18 minutter siden):

Det gjere vel dei fleste som skyt langhold vel?

Ikke alle, men ca alle andre fabrikkpatroner koster mer enn dobbelt så mye som 6.5x55, så mange skyter 6.5x55 fabrikk, noen 308, nesten ingen (som betaler selv) skyter noe annet enn det ferdigkjøpt

 

Stihl Crazy skrev (18 minutter siden):

 

Eg tenkte kanskje mest på skyting på inntil 300 meter eller så.

Tråden handler om rifle til langhold. Det gjelder vel ofte nettopp skyting som IKKE er "inntil 30m" ;)

 

Stihl Crazy skrev (18 minutter siden):

 

Synes eg får så fort problem med varmeflimmer over demparen med 6,5x55, men klart dersom èin er seriøs med langholdskytinga så 6,5x55.

Både miragebånd og trekk til dempere er oppfunnet for lengst og i vanlig bruk - det er ikke et reelt problem uanset kaliber.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...