Jump to content

Gammelt 600m hold på bane


moviken

Recommended Posts

Poster her fordi jeg synes 600m er langt. Skytebanen vår har et 600m hold som ikke har vært i bruk på lenge. Skytterlaget er lite og det er ikke mange i bygda som er interessert i å skyte så langt. Skytebanen ligger på Snarum Modum kommune i Buskerud. Av en eller annen grunn har jeg en graver tilegnet hobbyvirksomhet, og har en stund hatt lyst til å  sette dette i stand igjen. Lufter dette her for å se om det kan være noe interesse i midtfylket for et sånt tilbud. Det blir litt jobb, så da er det greit å vite at noen kommer til å benytte seg av det.  

Link to comment
Share on other sites

Vær sikker på at alle tillatelser er i orden før du legger for mye jobb i andre ting, om ikke, sett deg grundig inn i nåværende og framtidige regler . Det er alltid noen som vil stoppe slikt, og er ikke banen godkjent er det lett - er den godkjent er det derimot vanskelig.


Dette er en "Field of Dreams"-situasjon

292V.gif.27acec1df1008daa0dea2b9ddf063363.gif

 

K

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (22 minutter siden):

Er det denne banen?

 

image.png.207796fa0f9a883dd8ee55658ee16996.png 

2022

 

image.png.a08b71c2a5b5e8eba908f2c644c932b6.png

 

1966

 

image.png.d2121887ecca0bd923012abc8b4df35d.png

 

Det ser ut som tomtegrensa ligger der skytebanen ender idag:

 

image.png.c127e0e046f4e55ae9c262b314ccc32d.png

Det er denne banen,etter krigen var forsvarsviljen stor i bygda. Grunneierene kappes om hvem som var mest gavmild, en av dem donerte eiendom til skyting, en annen klubbhus osv  På den tiden var 600 m vel regnet som muligens maks,men 600m var da regnet som innafor så Tomten ble regnet med. For et par år eiden hadde laget en ivrig formann som ville rydde dette holdet til feltskyting, men av personlige grunner ble han borte. Men han var veldig klar på at 600m var innafor pga at vi diskuterte det da. Desuten står den gamle vollen der enda, til høyre, litt vanskelig å se på bildene.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ute på befaring i dag

 

image.jpeg.5e9d526d2eb416f7f1d800db79ea8817.jpeg

Fant den gamle grava på 600m

 

image.jpeg.657e72d3d1375833df02b0509ef98bb7.jpeg

Vollen

 

image.jpeg.06dd4a07716a16bb3d5929d10b541fee.jpeg

Litt teit at bildene kom feil vei, men dette er fra kulefanget til 300m. det ligger på ca 500m. det er grava til 300m vi ser i bildet. Frem til 500m er det praktisk talt, fri bane. De siste 100m blir litt jobb. Det jeg lurer på er om det er stor forskjell på å skyte på 500m i forhold til å skyte på 600m ?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

500m er en perfekt bane for metallsiluett med grovkalibret rifle.

Der er konkurranseholdene 200m, 300m, 385m og 500m.

 

Fra 4,45 i videoen skyter de bukk på 500m. De holder mistenkelig stille så dette er nok skutt med støtte..

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er jo, mildt sagt, et paradoks at når mer og mer blir tillatt i DFS (reimstøtte, hanske, pølle, skyteklær, polstring, bedre våpen og siktemidler etc.), så går man ned i avstand. I "min tid" ble 200 m likestilt med 300, og da ble omtrent alle 300-m-banene ombygd. I dag er det få 300-m-baner i bruk til åpne stevner, "her på kantene" bare Henning skl.? Jøa skl. hadde "jubileumsskyting" på den gamle 600-m-banen, men den er vel nå utenfor tillatt område, etter diverse uklarheter med grunneierne (stemmer det, @HVSJT?). 1. mai kan man forresten få prøve seg på 300 meter, pappskiver, og anvisning fra grav, hvis man er i nærheten av Løten.

 

Jeg må igjen si som Cato, "Ceterum censeo Carthaginem esse delendam", når vi bruker verdens beste små-kalibrede langholds-patron, er det misbruk av ressurser å ligge og dundre på 100 og 200 meter. Vi bør ha feltskyting om sommeren, der det er mulig. Og lag som har muligheter, bør ruste opp gamle 300-400-600-meters baner.

 

moviken skrev (På 26.4.2024 den 15.56):

Det jeg lurer på er om det er stor forskjell på å skyte på 500m i forhold til å skyte på 600m ?

 

Dette bør @M67 og alle de andre som regelmessig skyter på en kilometers avstand eller 2, svare på. Men generelt øker alle "forstyrrende faktorer" utenfor pipemunningen (sikte- og avtrekksfeil, rekylopptak etc. blir jo lineært) med kvadratet av avstanden, så 600 meter blir 1,44 ganger vanskeligere enn 500 meter (mot samme skive/figur). Dagens DFS-utstyr mht. våpen, ammo og siktemidler (hvertfall kikkert), er så gode at det ved baneskyting, med prøveskudd (tror jeg), vil være bedømmelse av endringer i vind "der ute", som blir avgjørende. Altså det samme som i feltskyting, og i ymse "langhold"-øvelser.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I praksis merker man ikke veldig stor forskjell på 5 og 600m. Det er innenfor "alt går til helvete"-avstand med iallefall de 6mmBR og 6.5x55. Man skyter i realiteten 20-25% større grupper. Men det er baneavhengig, på noen baner er det stor forskjell, på andre ikke, pga terreng og vindforhold.
Den banen jeg skyter mest på har vi gonger på f.eks. 550 og 640m, og 550 (3535cm) er normalt "lett" - dvs alle erfarne PRS- og langholdsskyttere treffer den med en gang, hver gang (til man innfører hastverk og vinglete stillinger, jeg kan skyte den knestående hele dagen om jeg vil). 640 derimot er det veldig vanlig å få seg en "WTF" på. Som regel er det vinden som tar mye mer der. - men så står det en på 680m innunder fjellet på andre sida av banen, og den er igjen "lett"...

 

600m er uansett en fordel å ha på banen sin, for på stevner kan man få lange hold, whatever - og jo lenger ut man har verifisert kulebanen sin, jo bedre.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Banen på Jøa er helt ombygd og skyterettning er snudd 90 grader.

Skogen har vokst opp så den gamle 600 meteren er helt "borte".

 

Vi har imidlertid et fast felthold på i overkant 500 meter.

 

Sist det ble skutt på 600'n var så vidt jeg vet i forbindelse med 100 årsjubileumet i 1996.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...