Jump to content

Kjøpe våpen privat fra utlandet


Purdey

Recommended Posts

Jeg arh et par våpe jeg prøver og få solgt og har muligens fått tilslag på den ene. Siden denne er i privat eie her i UK hvordan gjør man det vedrørende salg til en privatperson i Norge. Er ikke dette egentlig en forholdvis simpel sak? hvilke papirer må fylles ut og hvordan tollklareres dette? Noen som erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke helt relevant erfaring, men holder på å impotere en rifle fra Belgia til Norge. Mye av dette regelverket er standardisert i EU, men det er fortsatt litt nasjonale særheter.

 

Jeg har:

- ferdig tillatelse fra lokalt politi i Norge

- Internasjonalt importsertifikat fra Utenriksdepartementet

- venter på; Export Certificate fra Belgisk Ministerium.

 

Når det er på plass er det bare å reise med rifla, og få stemplet papirene i tollen.

 

Etterpå må jeg be UD om å utstede bekreftelse på at våpenet er importert, og sende denne til Belgiske myndigheter.

 

Så, det blir litt byrokrati, og det tar litt tid, men det er ikke "vanskelig"

Link to comment
Share on other sites

Jeg importerte en rifle fra Tyskland i 2004 (så noe kan ha selvsagt forandret seg). Jeg fikk beskjed fra Politiet og Tollvesenet at dersom jeg hadde en gyldig kjøpstillatelse, så var det hipp som happ for de om jeg tok et våpen inn fra utlandet eller kjøpte her hjemme. Kopi ("Rett kopi" med stempel fra Posten mener jeg å huske det var) av tillatelsen ble sendt til Tyskland, hvor selger ordnet eksport papirer, og når den kom til post terminalen/tollen i Oslo, var det bare å betale mva, og så sendte tollen vidre politiets tillatelse del til mitt politi distrikt. Rimlig enkelt, og ikke noe styr med UD el.lign så lenge det gjalt meg som privat person. Det er vel ikke verre en å ta en telefon eller et brev til politiet og tollvesenet for å finne ut om det er noen sær regler for det landet det gjelder, eller andre nye regler?

Link to comment
Share on other sites

Erfaringen min harmonerer med ErikD. Jeg har vært med å importere en del våpen. Her i Norge går det greit. Har du kjøpetillatelse så er tollvesenet fornøyd.

Det er noen land som har en formell eksport tillatelse vedheftet eksporten. Her er USA blitt vanskelig å ha med å gjøre. Det er stort sett registrerings myndighetene som gjerne vil vite om våpenet er ervervet på lovlig vis.

Link to comment
Share on other sites

Sååå,.... betyr dette at jeg kan spasere inn i en vettug våpensjappe i Tyskland med en Norsk våpentillatelse og ta med meg våpen hjem, fiks ferdig ?

I bagasjen ?

 

Jeg tviler på at de ville greie å få til en eksport tillatelse så fort. Når jeg gjorde det, tok det et par tre uker før den var gått gjennom byråkratien. Det har vel neppe blitt mere effektivt skulle jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Blåser litt liv i denne, jeg....

På grunn av en del inntrufne omstendigheter og mangel på utenlandskapabel bil vurderer jeg nå å få sendt Kammerdrillingen opp med post slik at den når hjem til Kammersmellen.

 

Selger er forhandler, og eksporttillatelsen kan i følge ham ordnes på dagen. Deutsche Post hevder en fremsendelsestid på 3-5 virkedager. Jeg har fått påført søknaden at den er gyldig for import, og sendingen vil inneholde kopi av denne samt Tysk eksporttillatelse.

 

Jeg har ved tidligere tilfeller alltid hatt slikt med som reisegods, så jeg har ingen erfaring med forsendelse gjennom posten. Derfor har jeg et par spørsmål:

 

Er det noen som har erfaring med hvor lang tid Posten i Norge bruker på den øvrige mølla, innen jeg kan troppe opp med den originale kjøpetillatelsen og Visakort på postkontoret her for å betale avgifter og få utlevert våpenet?

 

Er det noen som har opplevd problemer med denne fremgangsmåten i det siste?

Link to comment
Share on other sites

Tollkontroll som 300kongen nevner er nok en av de største myrene en pakke kan henge seg fast i. Har opplevd to uker der på fortolling, pga underbemanning, glemt i en krok, feilsendt etc div unskyldninger....

 

Skal sende en mail til en bekjent som muligens kommer fra tyskland til norge på ferie. Gi en lyd om det er interessant. (PM)

Link to comment
Share on other sites

Ikke andre problemer enn at mølla som regel tar lenger tid enn reisevegen. Regn med alt fra 2 dager til ei uke. Havner det til "tollkontroll" så jobber ikke de kjempefort, det er min erfaring.

 

Nei og en får heller ikke inntrykk av at de jobber for kundene sine. :D

 

Har opplevd et par ganger at småting (forsikte og avtrekksdeler embalert i plastpose med lynlås) har forsvunnet etter at pakken har vært åpnet, finnes jo ingen sjangs i havet å bevis at di manglende delene var inni pakka ved åpning :twisted:

 

 

Men nå med de nye logoene er det nok blitt bedre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Drillingen min befinner seg i Østerrike. Selger sa han trengte Innvilget våpensøknad og kopi av pass der bildet var. Dette for å ordene eksportillatelse. Tok ca. 2 uker. Så jeg sendte ned dette+et papir Politiet la med på engelsk; "Permission to private import of firearms, parts thereof, and ammunition" some jeg ikke vet om trengtes for exporttillatelsen men det var myntet på den at hun la den med :)

 

Har tidligere importert to-tre våpen fra USA, og det var ikke lange tida det tok på tollvesenet. Min erfaring med de er at det går temmelig glatt hvis papirene er i orden.(Det baserer jeg ikke på de to-tre våpen tilfellene, men 100 andre pakker opp gjennom årene)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Vurderer å kjøpe ei hagle av en kamerat fra Danmark. Må jeg betale mva av dette, eller gjelder ikke det for privatkjøp? Han kommer på besøk til meg så trenger ikke sende den, kan han ta den med å overlevere den til meg så sant jeg har godkjent søknad eller er det mer komplisert?

Link to comment
Share on other sites

Vil tro det er litt individuelle regler fra land til land. Jeg har kjøpt ei rifle ny i butikk i Danmark, da har jeg bare sendt dem en scannet kopi av lisensen, betalt kjøpesummen, og ventet på postpakke. Når pakken hentes betales mva. Enkelt og greit.

 

Jeg har kjøpt 2 brukte rifler privat i Sverige, og er midt i en tilsvarende handel nå. De krever at det fylles ut en søknad om eksport i Sverige, før de kan levere ut rifla. I disse tilfellene har jeg sendt søknaden i posten til selger, så har han kontaktet sitt lokale politi, søkt om utførsel og sendt alt til Strømstad med bussgods. Jeg henter der, altså i Sverige. Kjører over grensa, stopper i tollen, leverer papirer der, betaler eventuell mva og kjører hjem med rifla.

 

Felles på alle mine kjøp i utlandet er at jeg har informert om at jeg skal handle i utlandet på søknaden jeg leverer.

 

Du bør be kameraten undersøke i Danmark om det er noen krav han må oppfylle før han kan selge den ut av landet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...