Jump to content

Olje til sten - hvilken olje?


mdm

Recommended Posts

Dersom man har slipesten/bryne der det anbelfales bruk av (et par dråper) olje, kan man bruke f.eks sykkelolje, symaskinsolje, våpenolje o.l eller bør man bruke s.k. "honing oil" (som man finner ymse av bl.a. på ebay)? Eventuelt noen anbefaling?

Link to comment
Share on other sites

Les denne:

http://forums.egullet.org/topic/26036-k ... harpening/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Takk. Der sier han (sitat følger) - kort sagt - ikke bruk olje :)

 

Oil or Water?

 

Everyone knows you need to lubricate your sharpening stone with water or oil, right? So the question is which one is better. Neither. The purpose of a sharpening stone is to grind the edge and remove metal. Oil reduces friction and makes the process much slower.

 

Supposedly oil helps float away metal particles that would otherwise clog the pores of the stone. You can do the same thing by wiping the stone with a damp cloth when you’re done. Steve Bottorff reports that you can clean your Arkansas stones with paint thinner. Synthetic stones clean up with a scouring pad and abrasive cleanser.

 

According to Joe Talmadge, if you have already used oil on your Arkansas stone, you’ll probably need to keep using oil. But if you have a new Arkansas stone, a diamond stone or a synthetic stone, go ahead and use it without oil or water. It will work much better.

 

John Juranitch reports that in his company’s work with meat processing plants they discovered that the metal filings suspended in the oil on a stone actually chip and abrade the edge. Although these chips were only visible through a microscope, the meatpackers readily noticed the difference between the knives sharpened on a dry stone and those sharpened on oiled stones.

 

Waterstones are another matter entirely. Both Japanese and synthetic waterstones require water in order to cut effectively. Japanese waterstones can be damaged if used dry and must be soaked thoroughly before use. Waterstones wear very quickly, revealing new layers of cutting abrasive as the swarf builds up and is washed away. That’s why they are so effective. There is always a new layer of sharp abrasive cutting away at the metal of your edge. By the way, “swarf” is one of those cool terms you get to toss around when you discuss sharpening. Swarf is the slurry of metal filings and stone grit that builds up as you sharpen. Throw that into your next cocktail party conversation and just watch the expressions of awe appear as people realize that you are a sharpening God.

 

Selv bruker jeg en blanding av White Spirit og syntetisk motorolje

men det er ikke for matkniver.

Jeg bruker rikelig med olje for å føre bort materiale.

Jeg foretrekker vannsliping.

 

Takk for tipset. Fant frem til denne nå http://en.wikipedia.org/wiki/Honing_oil og der står det bl.a :

There are many different kinds of "honing oils" to suit different needs. It is important to use the appropriate solution for the job. In the case of knife sharpening, motor oil is too thick or "heavy" and can over-lubricate or clog a sharpening stone, whereas WD-40 is too "light" an oil and will not carry the metal filings plus stone dust (collectively known as "swarf") away from the stone, and clog it. Not using any oil at all will also clog or "glaze" the stone, again reducing its cutting power.[5] Historically sperm whale oil, Neatsfoot oil, and other animal fats were popular.

 

ikke for tynn og ikke for tykk altså.

Link to comment
Share on other sites

TS. Uten å være ekspert på oljebryner. Men det er jo litt avhengig av, grovhet i bryne. Gennerelt så bør det vel brukes tynne oljer og ikke bare et "par drypp". Steinen/brynet skal være våt hele tiden.

 

Takk. Er disse stenene http://www.kmesharp.com/4sexcomefi.html som jeg har bestil til min KME Knife Sharpening System. Kom med diamant stener, supplerer nå med disse standard stenene, så har jeg både og.

 

Edit, tillegg: Bruksanvisningen sier et par drypp er nok. Renner det/drypper når du sliper har du hatt på for mye.

Link to comment
Share on other sites

TS. Min far introduserte meg for bryner, for ca 55 år siden, også oljebryner. Den gang var det ikke tilgang på bryner i Arkansas stein (eller støpte sådanne) og mange av "nymotens" bryner, heller ikke bruk av lær var vanlig. (Ser bort fra barberere.) Så tidligere brukte jeg oljebryner, for å ta siste "finish" på eggen. Jeg har fremdeles oljebryner, men bruker de ikke. I dag har vi mange andre muligheter.

 

Må si, at jeg bruker heller ikke de fineste brynene, alla Arkansas. Til flåing og kjøttskjæring, bruker jeg kniver som ikke er for hardt herdet og grovt bryne, eller skjerpestål. På andre bruks-/jakt- og turkniver ønsker jeg hardere herding og ingen "grad" på eggen. Da er de allsidige til mitt bruk. Så, jeg avslutter med lær. Det er kanskje ikke perfekt, men bra nok, hvis stål og herding er tilpasset oppgavene. I felt, bruker jeg ganske enkelt mitt lærbelte etter skjerping.

Link to comment
Share on other sites

Takk. Er disse stenene http://www.kmesharp.com/4sexcomefi.html som jeg har bestil til min KME Knife Sharpening System. Kom med diamant stener, supplerer nå med disse standard stenene, så har jeg både og.

 

Edit, tillegg: Bruksanvisningen sier et par drypp er nok. Renner det/drypper når du sliper har du hatt på for mye.

Diamantbryner skal det vel brukes vann på. Men, det var vel ikke det du spurte om. :) Din link viser til kjeramikkbryner. Kjenner ikke disse brynene dine, men følg bruksanvisningen. På andre oljebryner, så bruk rikelig med olje.

 

Editt: Jeg har kjeramikkbryner, bla. fra Spyderco (som Spyderco Golden). Og der kan en bruke de tørre, med vann og med olje. Jeg bruker de med vann og mener dette er bra nok både til jakt og turbruk. Men bruker bare disse brynene, til stål som er "hardt" herdet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:

Diamantbryner skal det vel brukes vann på. Men det var vel ikke det du spurte om. :) Din link viser til kjeramikkbryner. Kjenner ikke disse brynene, men følg bruksanvisningen. På andre oljebryner, så bruk rikelig med olje.

Keramiske ja. Manualen sier olje til disse, et par dråper bare. Diamantbrynene skal brukes tørr i følge manualen.

 

Man må vel ikke alltid følge bruksanvisningen. Kan jo prøve uten. Hmm...eventuelt...siden kniven(e) også vil brukt til å tilberede mat...og dersom bruk av olje er en fordel, kanskje prøve en vegetabilsk olje? Altså følge samme logikken som for olje til å smøre inn kniven for rustbeskyttelse, jf: viewtopic.php?f=23&t=90842. Søkte litt her og fant et eldre innlegg der solsikkeolje ble anbefalt som rustbeskytter fremfor andre matoljer, da denne ikke harskner (så lett). Kanskje prøve solsikkeolje som slipe-olje også da, eller er det noe som taler i mot dette, anyone?

Link to comment
Share on other sites

:

Ja prøv deg frem, det gjør jeg. Og jeg liker det som er praktisk, også i felt. Men ikke bruk vegitabilsk olje ved skjerping, kun mineralolje. Hvis du ønsker å bruke olje. Etter skjerping, vasker du kniven. Da er oljen borte. Samme etter bruk. En vakskt og tørr kniv, ruster ikke. Tenker ikke på luft tørking og fuktig miljø. I "felt" bruker jeg litt tynn mieneralolje på kniver, som er ønfintlige for rust, etter vasking.

 

Men spessielt typiske vannbryner, så fester det seg spon fra stein og metall i porene på brynene og da er det spessielt viktig å ha nok vann på bryne. Samme gjelder med en del oljebryner. Det jeg har lest om kjeramikkbryner, er at en kan bruke litt forskjellig. Hva du bruker på dine bryner, er opp til deg. Men jeg bruker vann, på både diamant- og kjeramikk brynene mine. Og jeg er litt skeptisk til tørrbryning, uansett bryen. Personlig så mener jeg, at brynet raskt blir mettet med fin spon og tar dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Dersom man har slipesten/bryne der det anbelfales bruk av (et par dråper) olje, kan man bruke f.eks sykkelolje, symaskinsolje, våpenolje o.l eller bør man bruke s.k. "honing oil" (som man finner ymse av bl.a. på ebay)? Eventuelt noen anbefaling?

Av de "honing oils" jeg har sett så er de ganske tyntflytende.

Har ikke brukt olje på annet enn Lanskybryner for lenge siden, men en bekjent som kan betraktelig mer om bryning enn meg sa at vanlig symaskinolje (mineralsk) fungerer fint. Jeg ville ikke brukt noen tyktflytende motorolje.

Begynner du først med olje må du fortsette å bruke det.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke brukt olje på annet enn Lanskybryner for lenge siden, men en bekjent som kan betraktelig mer om bryning enn meg sa at vanlig symaskinolje (mineralsk) fungerer fint. Jeg ville ikke brukt noen tyktflytende motorolje.

Begynner du først med olje må du fortsette å bruke det.

Takk. Har ikke brukt olje før i denne sammeheng. Kun vann. Ikke hatt bryner/stener før hvor du annet var påkrevd - som jeg vet.

 

Når det gjelder dette med "en gang olje - alltid olje", gjelder dette også for keramiske stener, trekker oljen inn også der?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder dette med "en gang olje - alltid olje", gjelder dette også for keramiske stener, trekker oljen inn også der?

Ja.

 

På Spyderco sine bryner og andre keramiske bryner som ikke blir slitt ville jeg brynt tørt. Disse er ikke så porøse som de klassiske aluminiumoksid og silisiumkarbid steinene, og dermed vil ikke vannet trenge inn på samme måte og ha samme effekt.

 

Japanske vannsteiner bryner hurtigere enn oljebryner, men du har kanskje mye fritid. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen, ser den! Kjøpte sliperen med diamantbryner fra Lamnia, supplerte med sett på 4 kjeramiske da jeg syns settet var rimelig. Tenkte at når jeg først setter meg ned med denne - så tar jeg meg tid, men supplerer gjerne med et par japanske vannstener også her (har noen 7" til frihånd fra før, men er ikke så dreven med/god til å "holde vinkelen", derfor en jig som denne ble bestilt). 1000 og 4000 holder sikkert da ja, har jo både diamant og keramisk også nå da :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Skrev litt om KME i en annen tråd, og kom til å huske denne. Bestilte de to stenene fra LeeValley.com i fjor. Fin de, passer i holderen til KME, i lengden, men...ulempen er når man bruker en slik jiig, så bør stenene være av samme tykkelse, ellers må man justere for eggvinkel hver gang man bytter sten. Den ene av disse var jo 5/8" tykk den andre 3/4", det tenkte jeg ikke på før jeg fikk de. Ble fine som "tur bryner" da. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt forskjellige keramiske og diamantbryner opp gjennom årene, all min erfaring tilsier at de raskt mister effekt hvis de brukes tørre og at det da er litt jobb å få dem rene igjen.

 

Nå bruker jeg en dråpe oppvaskmiddel på dem- zalo eller sunlight- og skyller det vekk umiddelbart etterpå. Dette funker aldeles utmerket for mitt bruk i alle fall, oppvaskmiddelet kleber seg sånn passe fast i brynet i stedet for å bare renne vekk slik vann gjør. Mulig min frihånds slipeteknikk er ekstra utsatt for at smøremidlet renner av, sammenlignet med å ha brynet flatt på bordet og bare bevege kniven, men det er nå slik jeg er vant til å slipe kniver.

Brynet tar godt og holder seg reint for stålpartikler, zaloen er ikke på noen måte til hinder for slipingen. Ikke er det farlig på kjøkkenkniver heller, går raskt å vaske bort den svarte guffa av stålpartikler og zalo med litt varmt vann og en klut.

 

Kniver i karbonstål må deretter selvsagt gis et tynt strøk olje da de ellers ruster fælt etter såpevask. Jeg bruker rapsolje, det ser ut til å beskytte godt nok mot rust og er ikke farlig å få i maten.

Link to comment
Share on other sites

Undertegnede bryner ganske mye av verktøyet til rifleskjæring. Jeg lager tennene eller bitsene som det heter på norsk av HS-stål, tatt fra koldsagblader. Det samme som jeg bruker til knivene mine. Bruker vanlig fint carborundum-bryne og kun white-spirit som slamfjerner og smøring. Jeg synes det virker fint, men vil ikke se bort fra at tynn olje kanskje har bedre effekt. Men det blir mere "søl" ;-)

Til avslutning der det er nodvendig, et Spyderco keramisk bryne som har to sider , en fin og en ekstra fin flate. Som også vaskes rent for grovere partikler med white-spirit.

Link to comment
Share on other sites

Takk for ny input dere! "Man tager hva man haver" - er det noe som heter. Mens jeg satt å ventet på noen i går slipte jeg kniven på min Leatherman med et lite bryne på 5cm (avkapp av lengre). Brillerens fra Biltema på en liten sprayflaske serverte nødvendig fuktighet (så slapp jeg å spytte). Papirlommetørkle tok "slushen". Funket det :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...