Jump to content

Jakt på svart neshorn auksjonert bort


stefan1989

Recommended Posts

http://www.dagbladet.no/2014/01/12/nyheter/neshorn/dyrenes_nyheter/namibia/utenriks/31245619/

Nylig ble det auksjonert bort muligheten til å skyte tre svarte neshorn som uansett skal tas ut, og den høyeste summen var på 350.000$

Dette er penger som går til å jobbe videre med å hindre utryddelse, og dyrene som tas ut er dyr som er gamle og ikke kan reprodusere seg lenger, og er aggressive mot andre dyr.

Når man ser på vinklingen til dagbladet, og MANGE av kommentarene under, så er det veldig tydelig at de som er negative til dette, er folk som er mer opptatt av å være i mot jakt, enn å være opptatt av dyrs beste. Det blir flere og flere personer som dette, og jeg synes det er en skummel utvikling.

Man ser jo gang på gang, at det er jakt som bringer inn mest penger, og det er penger som gir mennesker grunn til å prøve å få dyrene til å unngå utryddelse (de dyrene som er utrydningstruet). Heldigvis er det flere i kommentarfeltet som reagerer på dette, og forstår det.

Hva mener dere?

 

Om dette er i feil forum så får dere flytte tråden :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lest en del av disse kommentarene, og jeg får veldig lyst til å forklare litt, men orker ikke maset. Blir litt som å kontrollere fjortissene når justing bieber er her. De hører ikke akkurat på fornuft!!!

 

Det er dumt at man blir kriminalisert når man faktisk legger så mye penger igjen på å bevare en art. Hvor mange fototurister skulle det til for å få inn like mye penger. Og hvordan ser det økoregnskapet ut mtp flybilletter og alt???

Link to comment
Share on other sites

Paradoksalt nok så er lovlig sportsjakt den beste måten å sikre viltets overlevelse på..

 

Det er så enkelt at en fattig afrikaner faktisk skjönner at han ikke trenger å krypskyte når han får gratis kjött fra vilt som er lovlig skutt.....ingen grunn til å drive en lyssky bush-meat virksomhet da..

 

Jeg tror dette vil sige inn hos dyrevernere/jaktmotstandere hvis fakta blir presentert på en skikkelig måte..

 

Fanatikerne kan du glemme, de vil ikke höre på fakta uansett..

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å virke rasistisk, men diverse rettsaker og erstatningskrav fra andre afrikanske land gjør meg en smule kritisk...

Kan man være sikker på at dyrene som skal tas ut virkelig er for gamle til å være med i avl, og kan man være sikker på at pengene blir brukt til "bevaringsarbeid"?

Prinsippet høres strålende ut egentlig, men det gjør også u-hjelp på papiret...

Link to comment
Share on other sites

Det kan man ikke vite på forhånd, jeg har heller ingen forestillinger om hvordan dette kommer til å foregå. Fakta er at WWF har stilt seg bak dette prosjektet, og det er også flere andre organisasjoner som støtter dette. For noen år tilbake var stammen av svarte neshorn nede på rundt 2000 individer, og det ble startet et arbeid for å få reddet denne arten. I dag teller det rundt 4000 individer ut ifra hva jeg har forstått, så det er helt klart at noen gjør en jobb med dette. Jeg vil absolutt ikke tro at Dallas Safari Club ikke har gjort researchen sin i forbindelse med denne auksjonen, og at vi da kan tro på at dette går tilbake til bevaringen av de svarte neshornet. Om alle hadde valgt å ikke tro på dette, så hadde de, om det hadde gått tilbake til bevaringen, gått glipp av 350.000$ til støtte av arbeidet.

 

Det som skremmer meg, er at folk ikke ser hva denne auksjonen går ut på, men velger å se på de som kjøper disse fellingstillatelsene som monstere. Selvfølgelig så ser de som kjøper fellinstillatelsene på det å kunne få et unikt trofê, men de legger igjen LANGT mer penger enn en vanlig turist på safari.

 

Problemet er at størsteparten av motstanderene her er personer som så vidt har vært i en skog( Ja, jeg generaliserer fryktelig her, men vi ser det gang på gang), og de velger å være i mot jakt, istedenfor å se på dyrets beste. Hadde de villet dyrets beste så hadde de sett det positive i 350.000$ til bevaring av neshornet, og at dyrene som blir tatt ut, etter all formodning, er uproduktive dyr, som er aggressive mot andre hanndyr.

 

Vi har sett det andre steder, at det er penger som styrer om et dyr er verdt å ta vare på. Kenya gjorde storviltjakt forbudt, og det som skjedde der var at jaktsafariindustrien forsvant, sammen med pengene og arbeidsplassene, og det genererte da ingen inntekter til viltvokterene som jobbet mot tyvjakt. Mens i nabolandene, sentrert rundt det sørlige Afrika, der de har jakt, så har vilttettheten økt.

 

Samme var det en utryddningstruet Markhor nede i pakistan og landene rundt, som i Tadsjikistan og Usbekistan var ulovlig og jakte på, mens i Pakistan så valgte de å selge et par fellingstillatelser i året til en stor sum, og da ble det verdt å legge til rette for overlevelse for rasen. Mens i Tadsjikistan og Usbekistan, var det ingen som gadd å gjøre en innsats for at dyrene skulle bli mange igjen. Landet har i tillegg til å nesten utrydde geita i sitt land, gått glipp av store inntekter i forbindelse med jakten på dette ettertraktede dyret. I Pakistan gikk de fra nullvekst til en årlig økning på mer enn 10%[1]

 

Så det man til slutt faller ned på, er om man vil være i mot jakt, for jaktens skyld, eller om man vil dyrets beste. Vil man dyrets beste evner man å se forbi det at mennesker betaler masse penger for et trofe, fordi de synes det er spennende, og har det som hobby, og velger å se det positive i det. Er man derimot en person som egentlig driter i dyret(for det er det de gjør, etter min mening) så velger man å være i mot jakten som generer penger, så får de heller dra på safari selv, og betale 50.000 per giraff de ser.

 

[1] Hentet info fra Jakt fremmer naturvern, av Jan Krossteig, Jakt og Fiske 10/13

Link to comment
Share on other sites

hadde en bra diskusjon ang dette på jobb. Ville nesten si den var ideel i forhold til hvordan jeg ønsker slike skal ende.

Det startet med at de fortalte hvor rart de synes det var at noen ville betale masse penger for å drepe et så flott dyr i et annet land (klassisk tangegang). Jeg forklarte deretter hvorfor det er fornuftig med mange av de samme prinsippene som blir brukt her. Det som skjedde forundret meg. De forsto det faktisk, spesielt det med å sette art foran individ som skulle bort osv. Han ene sa at alle vil vel være enig med dette når man blir forklart det på den måten. Det får meg til å tenke at folk som ikke har bestemt seg, men bare hørt historien i avisa vil naturlig nok være negativ. Avisene fremstiller det tross alt slik. Men de kan forandres meninger på så fremt de ikke har bestemt bare for å bestemme seg. Alle som satt rundt bordet er oppegående mennesker, man gidder ikke å prøve seg på lederen i PETA. De kommer ikke til å ombestemme seg. Allikvel glad for at vanlig folk kan skjønne.

 

Dessverre så blander folk følelser med fornuft. Man må se på det objektivt ikke subjektivt. Det har Namibia klart meget godt. Jeg ville nesten si de er best i verden på game mangement med tanke på utnyttelse både for dyr og mennesker. Det er ideelt :)

 

Når det gjelder Zimbabwe så er det noen utrolige suksesshistorier, men herregud for noen idiothistorier også. Sistnevnte kommer hver gang regjering blander seg inn. Tar over, hiver ut, misbruker og leverer tilbake. Så bygger the good guys opp igjen før det blir repetert:(

Link to comment
Share on other sites

Jo Namibia har klart seg bra hittil, få innbyggere og en rik gruveindustri..

 

Men....hör litt på hva landets president snakker om i dette intervjuet...han snakker om fordeling av land...samme takter som Robert Mugabe..

 

Dette er marxistisk snikksnakk, de fleste svarte trenger ikke åkerland, de trenger en jobb og tak over hodet...ikke en farm i ödemarka..

 

Hvorfor skulle hvite farmere selge livsgrunnlaget sitt....forvaltet gjennom flere generasjoner..?

 

Link to comment
Share on other sites

Innsikt, mine herrer, det er noe enhver jævel mangler på ett eller annet område. Evnen til å tenke er dessverre ikke like utbredt. Trikset er å ignorere, selv om det er vanskelig å late som dumme strebere etter politisk korrekthet ikke er tilstede i og med at man kan høre kjeftingen deres så og si overalt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...