Jump to content

Tips til speking av rypebryst


OveR

Recommended Posts

Salt lett med fint havsalt og muligens ørlite sukker over natta. Heng kjølig og luftig etpar døgn. Presto! Det blir en mellomting av graving og speking og holder seg ikke særlig lenge, men duverden så godt! Ellers kan du alltids la det henge kjølig og luftig til det har passe "spekekonsistens", tiden avhenger av temperatur og luftfuktighet, men er ikke særlig lang.

 

Bør fryses etter speking, ellers tørker det bare ut og blir hardt som tre.

Link to comment
Share on other sites

Knus 10-15 einebær og ha ein kopp med salt og ei spiseskjei med sukker i ei skål. Gni rypebrystene inn med dette og la den ligg ca 1 døgn. Då snakker eg om finsalt ikkje grovsalt. Grovsalt, bør du ha et par døgn iallefall. Vend og gni inn blandinga 2-3 gonger i løpet av det døgnet.

 

Så henger du dei opp på loftet i garagen din eller i uthuset, så det henger luftig å godt. La det henge til den er passelig hard, dvs nett sånn at du kan trykke kjøttet litt sammen med hjelp av tommelen og litt kraft.

 

Då får du speka rypebryst med skikkelig snert i.. :mrgreen:

 

Som Sako30-06 skriv her, ikkje heng det for lenge, då blir det nesten som å skjære i bøketrær.. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker havsalt , slik du kjøper på rimi i 4kg poser. Flå rypa slik at begge brystene henger sammen med brystbenet. La ligge lagvis med kjøtt og salt i 5 timer. Skyll av saltet og heng på en luftig , tørr og kjølig plass. Brystene er ferdig når du såvidt kan trykke tommelen og det ennå er litt mykt. Frys brystene ned og de varer i flere år om du legger de i en plastpose. Brystene kan du ta opp fra fryseren og skjære i med en gang.

 

Det er slik jeg har forsket meg frem til at de smaker best. Det værste du kan gjøre er å la de ligge for lenge i salt , da smaker det bare salt når du spiser de.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det henger fluefritt, luftig og noenlunde tørt er det ett fett hvor det henger :D Jeg ville vært nokså obs. hvis jeg hengte det i viltpose, jeg stoler ikke helt på at det blir nok luftsirkulasjon på den måten. Dessuten, utpå høsten er vel ikke fluer noe stort problem, Jeg ville vært mer skeptisk til skjære, meiser og spurv.

 

Jeg skjærer forresten brystfiletene fra brystbeinet og bruker ei grov stoppenål til å tre en hyssing gjennom spissen på fileten. Da har du hempe for å henge kjøttet etter, og kjøttet blir letter å skjære i pene skiver. Jeg liker også kjøttet med en nokså mild saltsmak, derfor salter jeg nokså lett, men da må man være mer påpasselig mhp. tørkehinne/mugning og surning. Etter salting kan kjøttbiten godt ligge i kjøleskapet et døgns tid innpakket i en bit av et gammelt putevar eller laken, da fordeler saltet seg bedre i kjøttet. Dessuten er jeg uenig med Mauser68 mhp. einerbærene, jeg synes det er rikelig smak i kjøttet uten ekstra krydder ;) Som du skjønner er det flere veier til Rom, og du får bare eksperimentere litt for å finne ut hva som gir det beste resultatet for deg.

Link to comment
Share on other sites

Sako30-06 skreiv :

Dessuten er jeg uenig med Mauser68 mhp. einerbærene

 

Joda, rypa er blandt det mest smaks kraftige viltkjøttet du kan få. Og eg er faktisk einig i det at det er unødvendig med einebær. Men eg smakte dette ein gong, og den kombo`en var veldig god. Den får ikkje såååå stor smakstilsettning i løpet av et døgn heller. Men du får ein liten spiss på det med bærene. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...