Jump to content

Lage låskassenøkkel til Mauser?


Fulmen

Recommended Posts

Ludder!

 

Men tror du egentlig at du vil ha noe jeg har maskinert? Dette blir en treningsoppgave for meg, har ikke akkurat massivt med erfaring. Først og fremst trenger jeg synspunkter på designet, deretter må jeg prøve å lage delen og så må den testes ut. SÅ får vi se om det kommer fler...

Link to comment
Share on other sites

Vil vel heller lagd en nøkkel som passer utvendig på kassen. Særlig om du skal skru ut originalpiper. Mindre sjangse for å skade kassen, høyere moment (laaaang forlenger), kan brukes på de fleste kasser med flat bunn og krever mindre maskinering. Gidder ikke ta bilde av min nøkkel nå, men den er ikke så ulik denne:

 

http://www.midwayusa.com/eproductpage.exe/showproduct?saleitemid=719310

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor den tappen i fremkant med lengde 15 og ikke målsatt Ø? Hensikt?

 

Ikke målsatt da jeg ikke hadde bestemt meg helt for diameter. Tanken var å kunne legge på en messingforing for å gi styring i kammeret.

 

I stedet for å ha Ø17,75 (rund av ned 2-3/10 deler klaringspasning) på samme del av omkrets som låsklakkene freser du bare flatt til høyda på låsklakkene (11mm) Lengden på denne Ø24,5 har du lik avstand fra pipeende til friluft i bakkant av fremre ring. Blir mye enklere slik.

 

Veldig godt poeng. Blir ofte litt komplisert design i første utkast når en ikke helt vet hvordan en vil ha tingene.

 

Skal du dra ut org. piper kan du glemme denne nøkkelen, altfor lite torsjonsstiv

 

Var litt redd for det. Må jo få ut orginalpipa først, dumt å vrenge en fin nøkkel på første forsøk. Synes bare slike nøkler er en penere løsning enn utvendige, men det hjelper jo lite. får gå litt i tenkeboksen...

Link to comment
Share on other sites

DSC002781.jpg

Her er pipestikken min. 20 tonns trykk, støpte blyklosser med harpiks inni stålklosser, 150cm lang låskassenøkkel - men jeg har opplevd originale piper som ikke går av i denne stikken. Faktisk også en ny Howa 1500. Da tar jeg stålklossene og nøkkelen med til Essoen, de har 40 tonns presse, der har alt gått.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sitter og grubler litt på en utvendig stikke nå. Har kokt det ned til tre alternativer:

1. Montering bak klakken med spenn på den flate undersiden.

2. Montering over klakken med spenn på undersiden av klakken.

3. Montering over klakken med spenn på siden av klakken.

 

Alt 2 og 3 er mest tiltalende da dette setter kreftene mest mulig over gjengepartiet. Hva mener folket?

Link to comment
Share on other sites

Fikk tilfeldigvis en egenkonstruert nøkkel på torsdag. Håndtak er ikke montert men lagt der det skal være. Tiltenkt Sako - men bør kunne brukes til Mauser også. Får se om jeg kan få ordnet innsatser så jeg kan dekke flere kasser (runde o.l.).

Muligens er den noe stor. Skal prøves om ikke lenge. All ære til han som laget den og CNC maskiner.

 

Tore

 

actionwrench400.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar opp denne tråden igjen.

med tillatelse fra Fulmen har jeg fått laget en utvendig låskassenøkkel etter tegninga som Fulmen la ut her.

 

Har nettopp fått den så jeg har ikke fått testet den enda, spørs om jeg må prøve å skru av løpet bare for å teste den :mrgreen:

 

Hvis noen i nærheten har prosjekt på gang så kan det jo hende jeg låner den vekk slik at jeg får se om den funker ;)

 

her er et par bilder av den

 

IMAG0301.jpg

IMAG0302.jpg

 

Det jeg er mest skeptisk på er om den holder, ettersom den er lager i alu.. Valgte alu ettersom det er enklere å frese i, men holder det ikke så blir vet vel en i rustfri ;) (arma er rustfri aksling)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg er mest skeptisk på er om den holder, ettersom den er lager i alu.. Valgte alu ettersom det er enklere å frese i, men holder det ikke så blir vet vel en i rustfri ;) (arma er rustfri aksling)

 

Åssen er armen festet? Jeg ser ikke for meg at den der skal kunne løsne howa-løpet mitt uten å knekke i to. Vi var vel to mann som hang i den armen da jeg prøvde med howaen, og skiten løsna ikke. Måtte gjenge den pipa for lyddemper med kassa på :(

Men gi tilbakemelding om du får det til!

 

Synes Alias' metode for å løsne kasser ser smart ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...