Jump to content

Ruger M77 Skjefteskruer


tarlokar

Recommended Posts

Har hatt av stokken på Rugeren min for å gå den en ansiktsløftning.

Tok av lakken og ga den en fin oljebehandling og voksa den etterpå.

 

Men når jeg nå skruer til skjefteskruene, så vil ikke magasinhengslet løse seg ut lengre.

Virker som det kniper seg fast i låsklakken. Greier ikke å trykke denne nok inn med fingret, må bruke verktøy og makt.

 

Skal jeg løsne litt på skruene? Vil ikke det beste ha vært å teita til alle skikkelig?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt av stokken på Rugeren min for å gå den en ansiktsløftning.

Tok av lakken og ga den en fin oljebehandling og voksa den etterpå.

 

Men når jeg nå skruer til skjefteskruene, så vil ikke magasinhengslet løse seg ut lengre.

Virker som det kniper seg fast i låsklakken. Greier ikke å trykke denne nok inn med fingret, må bruke verktøy og makt.

 

Skal jeg løsne litt på skruene? Vil ikke det beste ha vært å teita til alle skikkelig?

:shock::) Den skruen som står på skrå under magasinhengslet skal settes til med momentnøkkel og ikke teites for hardt til.

 

Se denne linken: http://www.ruger.com/Firearms/N-RugerTV-TT-M77Reassembly.html

Link to comment
Share on other sites

Du har nok skrudd den skruen som står på skrå under underbeslaget for hardt til. Skru litt tilbake på den skruen til du kjenner at underbeslaget åpner seg når du trykker inn låsknappen. Ved for hard tilskruing av denne skruen vil du få problemer med å løse ut magasinhengslet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig i at man skal slakke på den skråstilte skruen.

Det er denne som primært holder kasse til stokken.

I manualen som følger med Ruger-riflene står det at skråbolten først skal trekkes til "firmly".

Deretter skal de to andre trekkes til vekselvis "snugly".

 

For meg er definisjonen på Firmly, ganske hardt.

Snugly er passe hardt.

 

Slakker man på skråbolten løsner man samtidig på den bolten som bærer an mot rekylklakken, moe som kan gi sprekk av stokk og dårlig presisjon.

Er det problemer med å åpne underbeslaget vil jeg heller tro at årsaken ligger i at en av de to bakre skruene er for hardt dratt til.

Jeg har flere av disse riflene både M77 og Hawkey og har aldri hatt problemer når jeg trekker til som forklart i manualen.

 

(Desverre er ikke min pc koblet opp med høyttaler nå på grunn av omminnredning i heimen, derfor fikk jeg ikke med meg hva personen på videosnutten sa.)

Link to comment
Share on other sites

(Desverre er ikke min pc koblet opp med høyttaler nå på grunn av omminnredning i heimen, derfor fikk jeg ikke med meg hva personen på videosnutten sa.)

 

Skruen i magasin boksen skal trekkes til med en kraft på 95 inch pound ifølge videoen, noe som tilsvarer 10,73 newton meter. Deretter trekkes ”snugly”de to andre skruen vekselvis.

 

Jeg følger denne fremgangsmåten og det fungerer fint.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 4 years later...

Så vidt jeg vet er det samme kassen som benyttes til alle kaliber med standard lengde.

Jeg har ihvertfall byttet stokk på min 35 Whelen (som egentlig var en 270 Win) med en som har stått på en 338 Winmag.

Det gikk uten problemer av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Fremre skjefteskrue, den som er skråstilt skal trekkes godt til og 10-11 Nm er ikke lite på en så liten skrue. Skruen helt bakerst skal settes litt lettere enn den fremste.

Skruen på midten er roten til alt vondt på rugerkassen, den skal bare settes inntil slik at den så vidt er fast og holder framre del av avtrekkerbøyen. På mine rugere har jeg kappet en liten rørstubbe som hindrer meg i å overtrekke denne skruen. Røret blir da stående mellom avtrekkerbøylens fremre skruefeste og kassen. Dette forhindrer at man drar kassen ned på midten og endrer treffpunkt. At dette hadde noe forr seg viste seg på skiven under skyting :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Jeg har en ruger rifle på vei,  Hawkey all weather.

Der ligger pipa Ann mot stokken, tenkte og skyte med rifla som den er i første omgang.

Dersom jeg ikke får god nok presisjon kan dette her være noe og tenke på: 

https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectID=49677?

 

Hvet ikke om det går Ann og frilegge løpet og bedde rifla,noen rifler er vel avhengig av ett vist press mot pipa, men som sagt prøver den som den er først.

Men er vant med bedet rifle og frilagt løp.

 

Har vært i kontakt med ruger angående hvor hardt skruene skal dras til.

De sier floor plate screw 95 inch pounds, the trigger guard center and rear mounting screw evenly and incrementaly to a final level of 45 to 60 inch lbs.

Nå har jeg jo ikke noe sånt da, men kan kanskje få tak i.

 

Har forøvrig bestilt meg avtrekksfjær som skal ta avtrekket ned til 1,5-2 lbs.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...