Jump to content

Egun, og forsendelser


janove

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg et spesial sikte på egun til min praktiske rifle.

 

Utfordringen er at selger kun ønsker og sende det til adresse i tyskland. Finnes det en motsvarende tjeneste som jet carrier i tyskland, eller hvordan løser jeg dette?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får ham til å sende det ut av Tyskland kan det være verdt å vurdere å få det sendt til Poste Restante-adresse på postkontoret i Strømstad. Da blir det sendt dit, men du får ingen varsling når det kommer dit. Det blir liggende i to uker, og du må selv passe på å hente det. Så slipper du moms... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i den heldige situasjon at jeg har gode venner i Tyskland som står både som kjøpere og mottagere fra de som ikke sender til "Aussland". Det varierer litt hva selgerne godtar når det gjelder betaling, som regel har jeg betalt fra Norge, men i noen tilfelle vil ikke selger det en gang, dat betaler mine venner for meg. Litt avhengig av hvor kjapt jeg trenger tingene sender de det enten til meg i valig post, eller jeg tar en week-end ned og henter selv. Thanks heaven for Ryanair, med litt planlegging kommer jeg tur-retur Tyskland (Frankfurt-Hahn, vennene bor en times tid unna med bil) for 200 - 250 kroner, det er faktisk så billig at det er dyrere å parkere bilen på Rygge mens jeg er vekk. Sist jeg var nede kostet Ryanair tur/retur 224 kroner, alt inklusive, og parkeringen på Rygge 520 kr for en fredag til mandag tur :roll:

 

Dette har jeg så langt ikke brukt for våpen, der synes det som man er avhengig av Waffenverwertung eller lignende, og de jeg har sjekket med har vært dyyyre! :cry: Der er det jo også et problem med de som ikke sender/leverer til "Aussland", og i den sammenhengen er alt utenfor Tyskland "Aussland". Svært mange leverer jo i EU-Aussland uten veldig store problemer, men Norge synes å være komplisert. Jeg fikk tilbud på levering av et håndvåpen, der skulle klareringen ut koste ca 450 Euro, med en del annet smått og godt i tillegg. 4000 - 5000 kroner for bare formalitetene for ett våpen syntes jeg var litt i drøyeste laget :evil:

 

Der kan jeg desverre ikke bruke mine venner, de er ikke skytterinteresserte og kan derfor ikke få EWB. Jeg kikker på andre muligheter, prøver f.eks. å innynde meg hos en Waffenverhandler som har generell eksporttillatelse.

 

Noen som har vært borte i å hente våpen selv i Tyskland? Jeg vet ikke om det går på samme måte som når du henter i Danmark. Hvis det ikke blir mer komplisert enn å dra til Danmark skulle det jo være greit å plotte inn en litt oval weekende i Tyskland, men det vil vel neppe være aktuelt å bruke Ryanair da! 8)

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor i alle dager sender han ikke siktet til norge?

Det finnes ingen restriksjoner på slikt. Du tilbyr og betaler selvsagt hele beløpet på forhånd, inkludert frakt.

 

 

Det er noen som er litt sære Hassel, se innlegget mitt ovenfor. Det var en som ble veldig sur, der hadde jeg rett og slett driti litt på draget og ikke registrert at det var "kun Tyskland". Når jeg spurte om det var greit at han sendte det til min tyske venn var det imidlertid helt bona fide. Vennen sendte han pengene, og varen kom en ukes tid etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har erfart det, har tyskland en strengere en gjengse EU lovgivning for eksport av våpen. Så jeg har brukt andre EU land som tranisitt. Dvs Nederland og sverige. Her har jeg hentet våpen fyssisk selv og tatt med til toll for innregistrering.

Link to comment
Share on other sites

Da blev det løsning på dette og.

 

Etter mange gode inspill fra kammeret.no, et par tilbud om at benytte seg av venners venner i tyskland, og ikke minst en god del mail mellom meg og selger så ahr selger skjønt at det er forskjell på et våpen og et sikte.

 

Penger ført over via paypal, og selger sender rett til meg her i Norge.

 

Siktet blev kjøpt før 75 euro, så toll og mva er ikke noe stort tema her uansett.

 

Takker for alle inspill.

Link to comment
Share on other sites

Hentet du børsa hos en forhandler i Hamburg? Du skriver "Ferjeleie", tok du båten ned? Og, hva skulle selger ha for slags dokumentasjon på din berettigelse til å handle våpen? Kfr Danmarks der de skal ha norsk kjøpetillatelse før de kan ordne med eksporttillatelsen

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte Norsk kjøpetillatelse til selger, og skrev For Export" i kommentarfeltet. Selger tok den med til politiet og tollvesen og ordnet de Tyske papirene. Det er litt jobb, så ofte vegrer privatpersoner seg for å gjøre det. Da kan man benytte en Tysk speditør, som tar seg av jobben.

Problemet for private selgere er i enda større grad transport. DHL vil ikke frakte våpen lenger... posten vil ikke sende våpen ut av EU. Dersom man benytter en speditør kan de fikse forsendelsen. I mitt tilfelle (sist gang jeg handlet) fikset den private selgeren papirene, og jeg kjørte ned og hentet børsa og papirene. Tok dem med på tollbua på fergeleiet i Kristiansand og betalte moms. Tollvesenet videresendte papirene til politiet, og våpenkortet kom i posten noen uker senere.

 

Angående moms: Man skal betale moms på kjøp over 6000 NOK, som vel er omtrent 700 euro eller deromkring. I et hypotetisk eksempel med et våpen med kikkertsikte til 11500 NOK, og man kjører ned to stk så kan den ene kjøpe børsa og den andre kikkertsiktet. Begge har kvittering hvor det står at varen koster under 6000 NOK og ingen må betale moms.

Link to comment
Share on other sites

I tyskland kreves en innvilget norsk ervervstillatelse for å utferdige "Ausfuhrgehnemigung".. Det er litt forskjell på privatperson og våpenhandler, der registrerte våpenhandlere kan gjøre dette via en nettløsning men privatpersoner må skaffe disse dokumentene hos sin lokale waffenamt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...