Jump to content

KammerMyserens videre liv


Lille My

Recommended Posts

Tusen takk alle sammen som har bidratt til at Kammermauseren nå er i mitt eie. Jeg lover på tro og ære å ta godt vare på den, og logge litt her hva vi får være med på framover. For de som ikke har sett prosjekttråden så ligger den her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=27718

 

De som forventer seg en tråd her med mange fine faguttrykk og tenkinske detaljer må bare slutte å lese med en gang. dette blir en tråd hvor erfaringene og ikke minst opplevelsene fra en fersk rifleskytter blir presentert. :D

 

Etter en fantastisk overlevering av Kammermauseren med tilbehør på Hamar i desember har Mævseren nå flytta inn i skapet litt lengre nord i landet. Første uka var uutholdelig - både for mauseren og meg. Er ikke så lett å få prøveskutt noen plasser nå som vinteren har lagt sitt klamme grep om skytebanene i distriktet. Rett oppunder jul var det også, og de aller fleste hadde nok med seg og sitt. Jeg hadde egentlig innfunnet meg med tanken på at det ikke ville bli prøveskyting før tidligst nå i romjula...... :( Sjøl om det kribla i fingra etter å få prøve. At noen kan ha et nytt våpen stående uskutt på uksevis etter at det har kommet i hus er for meg en gåte.

 

For å drøye tida ble selvfølgelig Mauseren tatt ut av skapet daglig og tafset litt på :D Det er blitt ei utrolig fin børse.

 

Tilfeldighetene gjorde likevel at ting skulle ta en liten vending rett oppunder jul. :D

 

Nemesis her på kammeret og jeg drakk kaffe sammen en dag og la egentlig planer for juletrejakt. Mauseren var et selvsagt tema etterhvert, og når det kom fram at mulighetene for prøveskyting var optimale i juletreland var avtalen i boks. :D:D

 

Siste mandagen før jul heiv jeg sag og børse i bilen og kjørte avgårde. Jeg heiv selvfølgelig ikke børsa i bilen da - den blir behandlet med omhu og omtanke :D Nydelig dag med en rundt ti minusgrader. Takk og lov for det. De foregående dagene hadde det vært mellom 15 og 20 minus.

 

Etter en kort og meget effektiv juletrejakt gjorde vi oss klare til det som var artig med turen. :D Om å gjøre å benytte seg av skytelyset også. Er ikke så mange timer med godt lys om dagen. Gjøre seg klar til skyting ja...... Godt å ha med seg folk som har bedre husk enn undertegnede. Det viktigste var jo å få med børse, ammo og sag + en del andre ting som også skulle være med. Hørselvern..... neida - de lå igjen hjemme. Nemesis ordna opp i det da. Greit når man har flere par og kan låne ut.

 

Først skulle siktet grovinnstilles - og igjen - jeg er veldig glad for at Nemesis var med på denne første prøveskytinga. alltid greit å ha med seg en erfaren skytter som har gjort dette mange ganger før. Utover det fant jeg ut at Nemesis var en utrolig grei type å ha med seg på sånt. Rolig og avballansert i tillegg til kunnskapsrik og villig til å lære bort. Ble ikke stressa og fikk heller en tro på at dette skulle gå høvelig godt etterhvert.

 

Siktet ja - etter grovinnstillinga måtte det prøves et skudd eller to. Traff jeg i det hele tatt noe? Første to skydda gikk på ei skive på 50 m, bare for å sjekke at man var på skiva og ikke langt utenfor. Det gik høvelig greit, og blinkene ble flytta ut på 100 m. Stilte litt mer på siktet, og enda litt mer...... Tre skudd mot pappen og jammen ble det ikke hull i den da også. :D ca 7 cm samlig på tre skudd :D Nemesis var nok litt mer fornøyd enn skytteren med det. :D

 

Skrudde litt til. Høla i pappen lå for langt til venstre. Tre nye skudd gikk, og jammen ble det ikke samlig på 5 cm :mrgreen: Skytteren begynte å bli godt fornøyd med seg sjøl :mrgreen: Når det i tillegg står en erfaren skytter ved siden av og skryter hjelper det veldig på sjølfølelsen :mrgreen:

 

Til sammen ble det avfyrt en 10-15 skudd med mauseren den dagen. Undertegnede har gjort en fantastisk god jobb med å bomme på lerduene på banen i et par sesonger og fikk en kjempeopptur av samlinger på 5 cm. De satt høvelig bra i forhold til der de burde sitte også og Nemesis og undertegnede var enige om at "hadde det vøri ælj så hadde'n døtte".

 

det er noen som har masa om rekylen på denne. Det er alltid litt spennende når man prøver et nytt våpen. Men - dere trenger ikke bekymre dere nevneverdig for den. Her har nok Raudnakke gjort en kjempejobb rett og slett. Har aldri skutt med ei børse som slår så lite (hvis en ser bort fra 22 da) :D

 

Tusen takk Nemesis for at du tok deg tida til å være med ut så jeg fikk prøvd vidunderet. Det hadde vært langt mer kjedelig om jeg hadde måtte gjort dette alene. Håper vi kan få til litt mer skyting utover vinteren en gang.

 

Undertegnede har godt håp om at dette kan bli veldig bra. Skal få en kolbeforhøyer på børsa i tillegg til at det forhåpentligvis blir produsert noe ammunisjon etterhvert med optimal lading - begge deler vil nok bidra til at resultatet kan bli enda bedre. Hvis man på toppen av det legger inn en bra mengde treningsskudd så kan det gå riktig godt.

 

Etter turen med Nemesis har det igjen blitt et stille liv for Mauseren. Den skal få komme ut og lufte seg litt om ikke så lenge. Skal få skutt den inn skikkelig sånn at den kan prøves på rev utpå vinteren. :D

 

Bilder skal det selvfølgelig også bli - etterhvert :D

 

Edit: overskrifta er endret da jeg liker den norske varianten bedre :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Venter spent på oppdatteringer utover vinteren vedrørende lading og skyting! :) Hvis du skulle få ånden over deg hadde det vært supert med noen bilder etter hvert som anledningene byr seg! :D

 

Edit: Leste litt raskt angående bildene :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Glenn: Har pussa så mye våpen i mitt liv at jeg klarte ikke helt på stående fot å se underholdningsverdien i det sånn umiddelbart, men ønsket er notert. Kan til og med ta bilder av prosessen om du ønsker det :D

 

Ilatad: Klart du skal få tafse litt på Mauseren når anledningen byr seg.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir en spennende tråd og følge med på :D

 

Tipper det kanskje blir et bilde med Mikkel på i løpe av vinteren her nå....som en start.... :D

 

Og skyte kan du jo åpenbart....uten at det var så overraskende. Og når du får opp pressa så tipper jeg dette blir helt perfekt...

 

Grattis med flott børse, har jo tafset på den så jeg vet det :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny børse :)

 

Dette prosjektet har gått meg hus forbi, å har dessverre ikke fått bidra med så mye underveis. Ikke har jeg hatt så mye å bidra med heller, for den saks skyld. Men èn ting har jeg, nemlig litt ammunisjon liggende i det kaliberet :D:D

 

Så hvis du sender meg en liten PM, med de nødvendige opplyninger, så skal jeg få sendt avgårde til deg noe. Slik at du har litt å begynne med.... :D:D

 

Så gjenstår det bare å ønske deg lykke til videre med Kammer-mauseren, å Godt Nyttår 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

¨Hei igjen. Ser at denne tråden har gått meg hus forbi.

 

Ville bare takke Lille My for fine ord og en av de beste dagene på "skytebanen".

Var skikkelig moro å få være til stede da de første skuddene ble løsnet...

 

Det tar nok ikke lang tid før det ligger noen bilder av felte dyr her på denne tråden.

 

 

Håper vi får til flere slike dager etterhvert. Kanskje det er andre kammerfolk her inne fra distriktet som også ønsker å delta..??

 

Åsså må jeg rose Raudnakke også. For etter at jeg fikk se hvor pen Mauseren var ble jeg virkelig imponert..

Han pluss alle andre bidragere har virkelig gjort en mesterlig jobb. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kammermyseren er ikke død - for de av dere som begynte å bli bekymret :D

 

I vinter har Myseren levd et heller tilbaketrukket liv. Den har vært med på hytta hver eneste gang jeg har vært der, men jeg må innrømme at å skyte inn et våpen i 15-20 minusgrader og snøfokk ikke gir nevneverdig glede hos skytteren. Har likevel hatt noen runder med enormt pågangsmot og varmedress, men motivasjonen svikter rimelig kjapt når fingrene blir så kalde at du egentlig ikke kan føle avtrekkeren skikkelig.

 

Men - nå endelig har Myseren fått være med på bane og blitt skikkelig innskutt. 15 skudd i går - treningsammo som kom fra en av bidragsyterne her inne. Har ikke esken for hånden akkurat nå, så spesifikkasjonene får jeg ta senere. Inskyting foregikk i benk på elektronisk skive. Dsf 100 m. Er ikke bilder av herligheten da jeg ikke tenkte på å ta med kamera på banen - må prøve og huske det neste gang.

 

Starta med en fin samling neders til høyre i sida, og etter skruing og atter skruing ble det bare bedre og bedre. :D

 

Siste treskuddserie lå pent og pyntelig så og si høl i høl i innertieren :D

 

Så får en bare se hvordan det går etterhvert - er skytinga mer løin utover så er det ihvertfall ikke Myseren sin feil :D

 

For de som venter på ladetråd......... så må dere bare vente. Den kommer, men det er enda uvisst når. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Myseren og jeg har igrunnen hatt det ganske ålreit i sommer. Har vært på banen opptil flere ganger. Fått testa både treningsammo fra fabrikk som jeg fikk her inne, og hjemmelada jaktammo.

 

Jeg vet at jeg burde vært fornøyd med skytinga - de som står rundt og ser på er fornøyd med den.... Når det kommer itl blinkskyting er jeg imidlertid ikke fornøyd før alle skudd i alle serier ligger i fine samlinger der de bør ligge. En slenger kan få meg i bra dårlig humør en stund, men en blir jammen skjerpa av det også. Enn så lenge så snakker vi skyting på 100m bane.

 

Skyter stort sett sittende med Myseren. Det er en skytestilling jeg trives med rett og slett. Det betyr ikke at det ikke skal øves på andre skytestillinger, for det skal det selvfølgelig. Men - først og fremst skal en lære børsa og kjenne - det tar noen skudd.

 

Opplevde forøvrig at samlingene mine hadde forflyttet seg når jeg var på banen sist for trening og oppskyting. Alle serier lå ned til høyre. Vil det si at siktet må kontrolleres etter et visst antall skudd? Siden det var så gjennomgående på så mange skudd og jeg var så bevisst på det når jeg skøt kan jeg si med sikkerhet at jeg ikke trakk de ned sjøl. Jeg utelukker selvfølgelig ikke at det er skytteren sin feil altså, men jeg stusser litt.

 

Myseren og jeg er forøvrig klare for høstens jakt da :D ferdig oppskutt. Kommer likevel til å trene en del utover. Nå har jeg endelig fått lada opp en del av FMJ-kulene også.

 

Hjemmelader er det ikke blitt av meg riktig enda. Jeg har heldigvis venner som lader, så mens jeg enda ikke har fått opp mitt eget bruker jeg dem. Ladenerd tror jeg det blir av meg da....... har skummet ladenerdtråden, og kan si at jeg skårer allerede på flere av symptomene for ladenerder - og det er enda før jeg har starta :shock: Jeg vet ikke om det er grunn til bekymring eller ikke

 

Uansett - vi går høsten blidt i møte både Myseren og jeg. HAr planlagt og påbegynt åteplass for rev ved hytta også..... så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...