Jump to content

Siktemidler hagle


Mikkel

Recommended Posts

Har en Mossberg 935 i 12/89 som jeg er veldig fornøyd med. Med Remington Wingmaster og Full choke gir denne ekstremt tette og fine skuddbilder. Driver og funderer på å få montert på litt bedre siktemidler enn bare et korn foran, med tanke på mer presise skudd på rådyr, rev, gaupe ol. Har et Docter rødpunktsikte på min Marlin 1895, som jeg vurderer å bruke på hagla i stedet. Trur den vil være perfekt til nevnte bruk.

 

Jeg bruker også hagla mye på andejakt. Hvordan vil det være å jakte på ender i skumringen/mørket med et holosight sikte? Er det noen som har prøvd?

 

Hvis jeg går for et rødpunktsikte; Er det noen billigere alternativer til Docter som egner seg til en hagle i 12/89, som jeg kan kjøpe, og dermed la Docter'n stå på Marlinen?

 

Et alternativ jeg også har vurdert er et avtagbart eller nedfellbart skur på skinna, så siktet blir et grovt skur/korn sikte. Ser allikevel for meg at et rødpunktsikte er lettere å skyte med på mål i bevegelse. Noen som har noen formening?

 

Andre gode forslag til siktemidler godtas også med takk. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt i dine baner. Jeg har en Aimpoint 7000 på drillingen min, og er blitt så begeistret for dette siktet til haglebruk, at jeg tenker på å få montert meg ett rødpunkt sikte til min o/u hagle. Hagla mi vil da også bli enda bedre til slugs. Jeg synes rødpunkt sikter er glimrende til hagle bruk. Go for it...

Link to comment
Share on other sites

Har fått montert et holografisk sikte på o/u-hagla mi. Ser komplett idiotisk ut og har ikke fått prøvd det enda. Har rett og slett ikke turt å møte opp på leirduebanen med det! :oops: Leverte børsa til en børsemaker som satte på en Weaverbase oppå skinna med to skruer. Hadde først tenkt at han skulle kutte ned et lite stykke av skinna og feste basen nedpå løpet, men det er kanskje best slik han har gjort det. Er jo bare to små hull oppå skinna om jeg tar av basen nå.

 

Siktet kostet 150,- med frakt (!) fra Ebay. Sikkert noe av det beste som kan fås for penger...

 

Har måttet bygge opp kolben for å få noenlunde riktig sikteposisjon. Laget dette av styrofoam (eller lignende - rosa greier i hvertfall) og teipet fast. Fungerer fint å få opp hagla og finne trådkorset. Gjenstår å se om det virker i skogen. Får ta et prøveskudd på ei plate eller noe før jeg fyrer av etter fugl. Finner ikke bilder av ekvipasjen, men det er kanskje like greit! :lol:

 

Dette er ei Yildizhagle. Hadde, gudbedremeg, ikke gjort det på ei fin klassisk Merkel for å si det sånn! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Holografiske sikter prosjekterer lys på en glassplate. Er det noe i veien for prosjektoren (som en regndråpe) blir siktet uklart.

Dyre modeller har bedre beskyttelse mot dette.

 

Hadde et ATN holosikte til 1500 kroner som tok kvelden etter 250 skudd 223 rem. Det gikk dessuten tom for strøm over natten om jeg glemte å skru det av. Mitt råd er derfor å ikke velge noe av dårligere kvalitet enn Docter.

Ting som bruker batteri har dessuten er tendens til å gå tom for strøm når du trenger det mest. En montasje som lar deg ta av siktet uten for mye tull er å foretrekke. Du har alltids jernsiket som backup.

Link to comment
Share on other sites

Bilder menneske, bilder. er ikkje lov i følge dei uskrevne reglane for kammeret.no og snakke om slikt, uten å legge ut bilder

 

Joa! Bilder skal bli. Har ikke fått tatt noen enda. Håper ikke folk kommer til å forgå av krampelatter da! Håper ikke jeg møter noen i skauen med denne ekvipasjen for øvrig... Nesten flaut å vise frem noe slik.

 

Slik passer nok best på feks halvauto!

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp solgt min remington pumpe med rødpunktsikte, kjøpte den da jeg var litt yngre og forde den var litt tøff da :mrgreen:

 

Jeg bommet totalt på de første 30 lerduene jeg skjøt på men begyndte å treffe da jeg bare ble vant til den.

 

Var godt fornøyd med den egentlig, funka bra til sjøfugl, men det er jo det hel%@# batteriet på siktet, enten er det tom for strøm eller glemt å slå på, har sikkert kostet meg 20 skarv,(er litt glemsk også da :roll: ) i tilegg er det noen hundre gram ekstra og bære på rypefjellet.

 

Har i den senere tid skutt en del med o/u med vanlig skinne, jeg treffer mye bedre med den, men det er kanskje bare en vanesak.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Zeiss compact point som skal brukes på både kombien og hagla.

Har ikke brukt den på kombien ennå, men her er et bilde av den på remigton 870.

20fexs1.jpg

Ble dessverre for høy så vurderer å kjøpe knoxx stokk. Hørt at den er høyere og da får jeg kinnkontakt igjen :)

+ at med regulerbar stokk slipper jeg og ta av løpet når den skal i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd selv med aimpoint på hagle, det fungerer fint det så lenge det er finvær, men i regn eller fuktig vær så har du ikke tid til å pusse linsene når tiuren letter eller reven hopper ut, så konklusjonen er at til min type jakt er alt annet enn åpne siktemidler på hagle helt ubrukelig.

 

Går med kikkersikte på drillingen og minst 3 tiurer har sluppet unna i høst av samme årsak :evil:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Butler Creek. På kombien min hadde jeg det på den lille Leupolden oppå. Funket som snus det. Veldig raskt å vippe opp. Ingen problemer av noe slag med det på. Bør vel tørrtrene litt i heimen kanskje. Få av sikring, få opp linsebeskyttere OG finne fugl... Men sjøl jeg med mine talentløse evner i skogen klarte å finne fugl i trådkorset i blant (bom eller ikke skudd selvsagt...).

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Lenge siden jeg la ut mine funderinger om siktemidler til hagla nå. Det ble til at jeg kjøpte et Docter rødpunktsikte til, og monterte det ca midt på kassa på hagla. Er kjempefornøyd! Lett og finne prikken i en fart, og treffpunktet blir ikke avhengig av hvor kolba havner i skuldra, slik det ofte blir med bare kornet foran.

 

Var litt skeptisk til flukskyteegenskapene med slikt utstyr, men det var tydeligvis helt ubegrunnet. En formiddag med lerdueskyting gav bedre resultat med halvautomaten med rødpunktsikte, enn o/u'ern jeg stort sett bruker til slikt. Det som var virkelig moro var at alle som prøvde hagla mi på skytinga fikk bedre treffprosent enn de fikk med sine egne hagler. Så dette med rødpunktsikte på hagla, ser det ut som jeg kan anbefale. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...