Jump to content

Vedlikehold av kniver


CaptainMillennium

Recommended Posts

Liker best å bruke kniver med karbonstål ute i skogen, men de ruster ofte fort. Jeg pleier å spraye de ned med WD-40 siden det er billig, og når jeg kommer hjem tørker jeg det av og smører på våpenolje før jeg legger de bort.

 

Noen som har noen bedre alternativer til å bruke i skogen eller til lagring av knivene?

 

Og hvordan får dere bort kvae og plantesaft på en enkel og rask måte?

Link to comment
Share on other sites

TS. Kanskje du skulle rengjøre kniven litt oftere, så slipper du rust. Og farlige bakterier! Gjelder nok en del andre også. :)

 

Jeg rengjør mine kniver, minst en gang om dagen. Uavhenig av om jeg bruker en kniv med karbonstål (som er favorittene), eller såkalt rustfritt. Ikke noe, er rustfritt!

 

Og hver gang kniven har vært i kontakt med bl.a. fisk, kjøtt, salt/saltvann og annet som er uhygenisk, eller kan skape rust. Har kniven kniven kun kontakt med brød/smør, o.l., tørker jag bare av med papir, etter måltidet. Men etter siste måltid, er det en rens, avhening av hva kniven har vært i kontakt med i løpet av dagen.

 

Har den vært i kontakt med rå fisk, blod, rått kjøtt, o.l., bruker jeg å først tørke av, så sette kniven i kokende vann noen få minutter, før bakteriefloran utvikler seg. Tørker tørr og bruker gjerne litt syrefri vaselin, eller litt tynn våpenolje. Er kniven blitt våt (i regnvær, eller i vann), tørkes kniven med en gang og innsettes med vaselin/olje, før det er gått timer. Da er knivene uten rust og skadelige bakterier.

 

Kvae på hender, kniv, klær, løses rasket opp med smør, eller fett og litt "massering" på kvaestedet.

Link to comment
Share on other sites

Vanlig prosedyre etter tur er å vaske knivene i ferskvann, tørke de og sette de inn med olje. Pleier bruke vanlig rapsolje på alle kniver som skal brukes på mat.

Tur, er jo alt fra noen timer i marka, til flere uker. Veldig upressist, for de som trenger råd. Bakteriaflora utvikler seg raskt og rust det samme, spessielt med karbonstål. Ellers er vel matolje ok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke redd for å bruke tynn våpen olje på mine kniver, selv om jeg bruker knivene (tur/jakt) til å tilberede mat. Bruker vel mest syrefri vaselin, på tur, men elnkelte ganger tynn våpenolje.

 

Syrefri vaselin (alla Kløvervaselin) er trykt. Samme er matoljer. Og trygg mineralolje, er farmasøytisk produsert "White oil". Den trygg både på kniven og på treprodukter, som har direktekontakt med mat/drikke. Eks. trefat, trebolle, trekopp, o.l.

Link to comment
Share on other sites

TS. Kanskje du skulle rengjøre kniven litt oftere, så slipper du rust. Og farlige bakterier! Gjelder nok en del andre også. :)

 

Jeg rengjør mine kniver, minst en gang om dagen. Uavhenig av om jeg bruker en kniv med karbonstål (som er favorittene), eller såkalt rustfritt. Ikke noe, er rustfritt!

 

Jeg har ikke tid til å rengjøre alle knivene hver dag. Derfor jeg prøver å finne en olje som kan holde de beskytta mot rust så lenge som mulig. Mine kniver med karbonstål er stort sett store kniver som jeg ikke bruker til mat, så bakterier er ikke så veldig krise på de. Ja det stemmer jo forsåvidt. "rustfritt" er en idiotisk oversetning av stainLESS. Det er bare noen få knivstål som faktisk er rustfrie. Blandt annet H1 stålet som Spyderco bruker i noen av knivene sine. Har sett noen har testa de ved å legge de i saltvann i noen uker, og de ruster faktisk ikke.

 

Se også tidligere tråd "Olje - karbonstål" der jeg tok opp dette viewtopic.php?f=23&t=90842

Har sett den. Tenker mest på brukskniver som ikke skal brukes til matlaging her, så det er ikke så farlig om olja er giftig eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si jeg ikke helt forstår denne voldsomme redselen for rust på knivblader. Jeg har brukt kniver i karbonstål(mye håndsmidde) til allsidig jakt og friluftsliv i 30 år og stort sett det eneste jeg har gjort i felt er å tørke av kniven på dertil egent, som regel buksa, sted etter bruk. Hjemme har jeg oljet litt med ei nøytral matolje etter bruk og impregnert slirene med lærfett innimellom. Jeg har hatt små problemer med rust og det vesle som har dukket opp har jeg polert vekk med stålull på et øyeblikk.

 

Kniver som har vært brukt til slakting har jeg gjerne vært litt mer pirkete med. Bakterier i/fra slakt er det jo greit å unngå, og blod er ikke så veldig snilt mot stålet.

 

Det skal legges til at jeg ferdes lite i salte miljøer.

 

Konklusjonen min er uansett at en kommer langt med litt forebyggende vedlikehold i heimen og å bruke hue i felt.

Link to comment
Share on other sites

I praksis har det vel ikke så veldig mye å si om det er litt overflaterust på en brukskniv heller, så lenge den ikke skal brukes til mat. Er vel mest utseendemessig at jeg ikke vil ha rust på de. Hadde en "rustfri" lommekniv i lomma når jeg gikk noen timer i sola i fjord sommer. Ble svett av å gå i sola med tung sekk og kniven ble våt og hadde rusta ganske bra når jeg kom hjem. Stålet i denne kniven er 8cr13mov og dette stålet går jo for å være stainless.

Link to comment
Share on other sites

har selv strømeng samekniv som ruster... den ligger der den passer best nå-i kjøkkenskuffa. helle jegermeister,lethermann, helle nying er gode kniver som er gode mot rust. synes eventuelle ulemper med rustfrie kniver er mindre enn kniver som krever puss/tørk olje tørk for å være noenlunde rene og hele. hvorfor ikke innv i en mer rustbestandig tur kniv da? dei er da ikke så dårlige...

Link to comment
Share on other sites

Enig. Jeg foretrekker "ruster minst mulig" stål til det meste unntatt økser. Fãllkniven f.eks. er vel ikke mye dårligere enn de beste karbonstål typene? De har noen svært praktiske slirer også, trygge/lette å holde rene. Effektive bryner er det nok av til de vanskeligere ståltypene.

Link to comment
Share on other sites

Vanlig prosedyre etter tur er å vaske knivene i ferskvann, tørke de og sette de inn med olje. Pleier bruke vanlig rapsolje på alle kniver som skal brukes på mat.

Tur, er jo alt fra noen timer i marka, til flere uker. Veldig upressist, for de som trenger råd. Bakteriaflora utvikler seg raskt og rust det samme, spessielt med karbonstål. Ellers er vel matolje ok.

 

Varer turen over flere uker har man vel med enten smør eller stekeolje og kan gjenta prosessen underveis. Å har man bakteriefobi kan man vel bruke antibac desinfiserende våtservietter eller gel til rengjøring. Dette fjerner også effektivt kvae.

Link to comment
Share on other sites

Fãllkniven f.eks. er vel ikke mye dårligere enn de beste karbonstål typene?

De er endel sprøere, spesielt ved lave temperaturer, som kan føre til brudd og chipping av eggen. De tar lenger tid å bryne selv med egnede bryner.

 

Er man veldig bekymra for rust kan man bruke overflatebelegg som Gun Kote, Duracoat, forkroming med mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...