Jump to content

Tok disse bildene med viltkameraet. Hvilket dyr er det?


mkongshem

Recommended Posts

Det er tatt i Rauland på en gård som heter Lognvik Søndre. Det er ca 700 moh og terrenget rundt er granskog med innslag av myrer.

http://kart.gulesider.no/m/9fgHD

Mårhund ja.....hmmm, har aldri sett en mårhund før, så vet ikke om det eksisterer der.

 

Men du tror ikke det er rev? Vi har skutt 4 rev i området det siste året på bare et par netter...

Link to comment
Share on other sites

syns det lignet på jerv det nederste bilde.

 

Men på de øverste bildene ser det ut som en eller annen form for hale? har jerven en slik hale?

 

Jeg er en relativt erfaren småviltjeger, men er ganske ny på rovvilt-fronten, så jeg er temmelig blank angående hvilken art det er:)

Link to comment
Share on other sites

Det kan nok kanskje være en rev eller en mår. Men som vi ser på bildet så er den mørk i pelsen, og da begynner jeg å lure på om det kan være en Korsrev. Den kan ofte bli mørkere i pelsen enn en annen rev. Måren kan også stemme med fargene. Den er også en nyskjerrig sak som undersøker nye lukter på nært hold ;)

Link to comment
Share on other sites

Det kan nok kanskje være en rev eller en mår. Men som vi ser på bildet så er den mørk i pelsen, og da begynner jeg å lure på om det kan være en Korsrev. Den kan ofte bli mørkere i pelsen enn en annen rev. Måren kan også stemme med fargene. Den er også en nyskjerrig sak som undersøker nye lukter på nært hold ;)

 

Korsrev? Hva slags gren av revefamilien er det?

 

298223_10150864187370123_618625122_20839083_359672690_n.jpg

 

Dette er et bilde av revene vi skjøt i sommer, bare 200 meter fra der viltkameraet stod, men det er vel vanlig rødrev?

 

Pleier måren å ferdes rundt på myrer og i skogen? Har hørt at de liker seg langs veiene og i steinura...? eller bommer jeg helt nå...?

Link to comment
Share on other sites

Ganske sikker på at det er rev. mtp den hvite haletuppen... Hvem andre har hvit haletupp? syns det ser ut som den sitter med ryggen/siden mot kamera og bøyer hodet fremover/nedover på det nederste bildet..

Syns liksom jeg ser et lår helt ned i hjørnet..

Kansje litt mørk i farge men det er ikke helt uvanlig, enkelte rever er så godt som kullsvart.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken type spurv har hvit stjert?? Syns da virkelig det ser mer ut som pels en fjær...

 

Er i hvert fall ikke noe spurv på det nederste bildet, så hvis vi går ut i fra at det er det samme dyret på alle bildene er min konklusjon at det MÅ være rev! Hvis ikke det er en katt da...

 

Hadde uansett vært artig om trådstarter fikk noen flere/bedre bilder av samme dyret og legger det ut her! Venter i spenning! :)

Link to comment
Share on other sites

Hvilken type spurv har hvit stjert?? Syns da virkelig det ser mer ut som pels en fjær...

 

Er i hvert fall ikke noe spurv på det nederste bildet, så hvis vi går ut i fra at det er det samme dyret på alle bildene er min konklusjon at det MÅ være rev! Hvis ikke det er en katt da...

 

Hadde uansett vært artig om trådstarter fikk noen flere/bedre bilder av samme dyret og legger det ut her! Venter i spenning! :)

 

Tviler sterkt på at det er en spurv ja. nærmeste nabo bor flere kilometer unna, så tviler på at det er en katt også.

 

Viltkameraet er plassert ut på nytt med åte foran, så får vi se om et par uker når jeg skal opp dit igjen. Stay tuned!

 

Takk for alle forslag fra folk!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Viltkameraet er plassert ut på nytt med åte foran, så får vi se om et par uker når jeg skal opp dit igjen. Stay tuned!

 

Noe nytt her eller?

 

Ikke foreløpig, jeg har eksamen i Trondheim for tiden, men skal opp til hytta ca 15 juni, så da skal jeg sjekke kameraet. Er über spendt sjæl :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det var ingen bilder på viltkameraet når jeg sjekket i dag. Da er det to muligheter: 1) uheldig at den ikke kom tilbake. 2) pir sensitiviteten ble satt på for lavt(det var fattern som hang den opp igjen og han mente at høyest sens var nivå 1, men bildet i denne tråden ble tatt med sens 5/6.) I natt la jeg ut åte og satt og observerte, og da kom det 1 rødrev innom. Jeg skal gjøre det samme i natt igjen. Kameraet er plassert tilbake med pir sens 6/6 i et håp om at det var feilen.

 

Jeg er minst like spent selv;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg sjekket kameraet på nytt, og det var bare tatt bilder av rev. Så da må jeg si at jeg er 95 % sikker på at bildene i første innlegg var en rev. Har de siste 5 % i bakhodet, så hvis jeg oppdager noe mer mistenkelig, så poster jeg det her igjen!

 

375585_10151314164409126_1117019566_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...