Jump to content

6xc


tjæderskytten

Recommended Posts

Hei.

Morro å se at det er flere som har planer med denne patronkreasjonen.

Har hatt en 6mm-Norma br i flere år, og har forsåvidt vært fornøyd med den.

Men i det siste har interessen for langholdsskytring tatt seg opp, og sådan har jeg begynt å interessere meg for hvordan jeg skulle få mere fart på 105grs kuler, og-eller, hvordan få skikkelig fart på 115 grs kuler.

Svaret her er ganske så enkelt 6xc.

En 105 grs kule i 920 m/sek, eller ei 115 grs kule i ca 900m/sek, ja det lukter det langhold av.

Med BC-en på disse kulene holder en glatt følge med 9gramskuler i 6,5x284, og ellers vld kuler i diverse .30 kalibre.

 

Så ja; det er flere som har planer.

Selv tenker jeg på ei rifle med pipe, gjerne ei skikkelig lang ei (30 tommer) med 1 på 8, eller muligens 1 på 7 twist.

Du får holde oss oppdatert på prosjektet ditt...

Legger ved linker til etpar relevante sider:

http://www.6mmbr.com/6XC.html

http://www.davidtubb.com/tcom_images/6xc_images/6xc_dies_six.html

http://www.davidtubb.com/tcom_images/dtac/6mmxc_writeup.html

http://www.6mmhot.com/6mmHOT_Load_Info.html

Ligger endel info her, og litt, men ikke mye, ladedata.

Link to comment
Share on other sites

Holder også på med et lite 6XC-prosjekt. Venter på hylser fra Norma, og det tar visst sin tid.

 

Bygger på en Sako AII-kasse. Løp fra Pac-Nor (22", 1:8 twist, forholdsvis tynt (sporter #3), matt SS ,11 graders kroning, Super Match Grade). Dier fra Forster. Skal bruke børsa på toppjakt først og fremst, og vil ha den lett. Videre planer er å få en lengere og tykkere pipe i samme kaliber til skyting.

 

Kommer tilbake med bilder når jeg har fått testet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var pipa kammret og montert . Det ble en 61cm lang Shilenpipe av beste kvalitet . Har nettopp vært ute og skutt 10 skudd med puss mellom hvert skudd . Brukte 90grs.sierra fmj. (dette skal være en toppjaktsbørse) og 35 grs. N-150 . Dette ga 871 m/s . Fine trykk , skal prøve å gå høyere .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Holder også på med et lite 6XC-prosjekt. Venter på hylser fra Norma, og det tar visst sin tid.

 

Bygger på en Sako AII-kasse. Løp fra Pac-Nor (22", 1:8 twist, forholdsvis tynt (sporter #3), matt SS ,11 graders kroning, Super Match Grade). Dier fra Forster. Skal bruke børsa på toppjakt først og fremst, og vil ha den lett. Videre planer er å få en lengere og tykkere pipe i samme kaliber til skyting.

 

Kommer tilbake med bilder når jeg har fått testet.

 

Fått testet noe ennå? Lurer på hvilke hastigheter du får i denne pipa.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

"Brukbar hastighet" til hva da? Velte rådyr på 100m?

 

De fleste jeg har lest om som bruker 6xc på langholdskyting ser ut til å bruke lange piper. Gjerne 27-28" eller lengre.

Til vanlig jakt kan man jo klare seg med kortere da man ikke trenger å presse maks fart ut av den

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Tikka 590 med 61cm pipe. den mater alle kuletyper jeg har prøvd helt perfekt.

Hastigheten ligger på 1010 m/s med 80grs. Hornady fmj.

Dette funger perfekt på tuppen (bra effekt og minimale kjøtt-ødelegelser). Hastighet og kuletype har jeg prøvd så mye nå at jeg ikke gidder og vurdere andre kuler/ladninger lenger.

Presisjonen er meget bra med snitt på 5 skudd serier på underkant av 15mm.

Dette må da være tilnærmet den perfekte småviltpatron! :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Kan jo dele moen ladedata som jørund lien hadde i jakt nr 8, 2009.

 

fra 85grns sierra BTHP, til 105 lapua Scenar ble ladd opp med 40grns N160.

 

fra 75grns Lapua HP, tl 105grns Lapua ble ladd med 38grns URP

 

70grns sierra, 75grns Rem. accutip, 85grns sierra HP og 88grns Berger HP Match ble ladd med 39grns URP

 

fra 55grns Nosler BT, til 105grns Lapua ble ladd med 35grns 203B.

 

Var mange kuler som var prøvd, og alle gikk bra med en eller annen ladning.

Link to comment
Share on other sites

Har forsøkt en del kuler og ladninger, og.....tror kanskje vi er flere som benytter samme børsemaker :D:D

 

Benytter nå N160-krutt og hadde i sommer meget god presisjon med 38,5 - 39,0 grs. Benyttet da 90 grs Scenar og Bergers 88 grs HP

 

Nå har jeg fått gode samligner i min børse uansett hvilke ladninger jeg prøver. Har prøvd N160-krutt opp til 40 grs, men synes hettene begynte å bli merkbar flate, så jeg har trappet litt ned i forhold til den vekta. Presisjonen derimot var fremdeles også utmerket med denne ladninga.

 

Har også benyttet skytterlagskrutt med ladninger mellom 37 - 37,5 grs. Samme kuler med samme resultat.

 

Ellers så kan du jo kanskje høre med Børsisen selv. Mener at han har samme kaliber og ihvertfall kan gi deg tips med matchkuler fra Berger (90 grs) :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Er det noen flere som har fått testet dette kaliberet litt? Har just fått montert mitt lothar walther 26" løp i 6xc, og leter etter noen ladninger. Har berger 105 VLD og 90 scenar liggende. Tenkte å basere meg på N1xx krutt først. Tenker 39 grain N150 bak scenaren burde funke? Quickload gir en del rare resultater i dette kaliberet, og mener man kan gå helt opp til 41 grain før man er på det rosa, selv i 25 varmegrader.

Link to comment
Share on other sites

Vi bygde 3 stk rifler i dette kaliberet for snart 3 år siden, med tilsvarende kuler har vi veldig like resultater.

 

Ble bygget rifler i forskjellig vekt -lett/på Kimber 84M, Mellomvekt/på Tikka 590- Tung/på Howa 1500. Alle skyter suverent og litt bedre med det meste av kuler fra 80/85 grs og oppover. Alle er bygget på SS LW emner med 1-8"

 

Beste kruttet er uten sammenlignet N-203B og de tilsvarende kruttene Rhino/Relaoder15. Vekt 35-37grs bak 90-105grs kuler. Har også hatt ok resultater med URP/rhino 17 med kuler i samme vekt.

 

Litt synd at riflefabrikkene ikke har fått øynene opp for patronen, da den yter veldig tett på en 243 og er som skreddersydd for rådyr og fugl på post.

 

LW emnene skyter meget bra med nesten alt vi har puttet i dem så lenge det ikke er moly eller annet belegg på dem. Noe som også har vært gjennomgangstema i andre SS emner fra samme produsent i andre kalibere.

 

Litt synd også at kuleprodusentene ikke foreløpig har plukket opp LH tråden i 6mm å tilbyr jaktkuler passende mindre hjortevilt i kaliberet.Pr idag er det bare Berger sine ulike, samt 105 A-Max som er i området. Personlig er jeg litt skeptisk til tynnmatlede kuler uten noen form for sikring av dybdevirkning annet en god lengde å avgi splintrer fra.........

Link to comment
Share on other sites

Ladder 43,6 grn N-160 Berger vld 115grn col 71,6 mm ca 950 ms OBS mitt kammer er flyttet 2.5 mm lengre fram for å øke volum så denne ladningen er nok maks å vel så d i standard kammer.Bruker og Boron belagde kuler dette senker og muligens trykket litt

Mener på at det ligger eindel data på David Tubb sine sider med VV krutt

 

 

S

Link to comment
Share on other sites

Jørund Lien har en test av 6 XC i Våpen Guiden 2010 (bladet Jakt)

Rifla er bygd på en Sako 75 med 60 cm rustfritt LW løp. 1/8" Stigning.

Han bruker 40 grs N160 til alt fra 90 grs Scirocco (899 ms) til 105 grs A-Max (889 ms)

 

Hvilke tennhetter han har brukt eller temp er ikke oppgitt. Men ut ifra bildene er testen gjort på vinterstid.

 

Bruk ladningen på eget annsvar!

 

John

Link to comment
Share on other sites

Jørund Lien har en test av 6 XC i Våpen Guiden 2010 (bladet Jakt)

Rifla er bygd på en Sako 75 med 60 cm rustfritt LW løp. 1/8" Stigning.

Han bruker 40 grs N160 til alt fra 90 grs Scirocco (899 ms) til 105 grs A-Max (889 ms)

 

Hvilke tennhetter han har brukt eller temp er ikke oppgitt. Men ut ifra bildene er testen gjort på vinterstid.

 

Bruk ladningen på eget annsvar!

 

John

Takker!

Greit med et utgangspunkt.

 

Jøtul: jeg har også sett de ladedataene til Norma, men som jeg skrev har jeg kun VV krutt i huset.

Link to comment
Share on other sites

Bare til info. Rifla Jørund har laget XC av er ikke en sako 75, men en ganske gammel forrester(591) som tidligere har vært 6,5-08, 6BR før det samme løpet ble 243(Var en gang en jobb vi gjorde i Nordvåpen regi) og til sist nå har blitt en 6 XC.

 

Ladningeen fra jakt - var kun for å teste kuler. Ladningene som ble laget var ca ca og godt innenfor maks med 105grs kuler og ble brukt med alle testede kuler.

 

90 Grs Kuler bør en få ca 950m/s med.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen flere som har fått testet dette kaliberet litt? Har just fått montert mitt lothar walther 26" løp i 6xc, og leter etter noen ladninger. Har berger 105 VLD og 90 scenar liggende. Tenkte å basere meg på N1xx krutt først. Tenker 39 grain N150 bak scenaren burde funke? Quickload gir en del rare resultater i dette kaliberet, og mener man kan gå helt opp til 41 grain før man er på det rosa, selv i 25 varmegrader.

 

39 grs med N-150 høres bra mye ut ihvertfall i våre våpen. 203/150 er ganske nære hverandre i XC/6,5x47/308 og 39 grs bak en 105 grs kule er minst 2 grs over maks. Trykktegn og trykk kommer brått i disse små sinnataggene. Trykkstandarden er høy til å begynne med og med ganske raske krutt skjer ting brått når det først skjer.

 

105 Berger er endel bløtere enn 105 Scenar. Skilte 1,5 grs med 203B i rifla mi for å få samme hastighet. Kompisen med den lette XC'n er mer hårete enn meg til å lade og har hatt oppi 38 grs med 203B bak 105 VLD Hunting i omformede 22-250 Lapua hylser. Det gir + 900m/s i 48 cm løp. Mine ladninger i Norma hylser er ikke på langt nær like harde og gir 890m/s i ei 62cm pipe. Skiller som du skjønner endel på ladningene våre. Din startladning på 39 grs er godt over de hardeste vi har puttet i våre rifler.

 

Ladder 43,6 grn N-160 Berger vld 115grn col 71,6 mm ca 950 ms OBS mitt kammer er flyttet 2.5 mm lengre fram for å øke volum så denne ladningen er nok maks å vel så d i standard kammer.Bruker og Boron belagde kuler dette senker og muligens trykket litt

Mener på at det ligger eindel data på David Tubb sine sider med VV krutt

 

S

Kort spørsmål - får du stabilisert 115 grs kulene ordentlig med 1-8" snurr ?

 

 

Kruttet over alle krutt over dammen for å få hastighet i XC er Reloader 17. Gleder meg til å prøve det når det kommer inn i løpet av Februar måned.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet med skytterlagskrutt norma 11 som er tilsvarende 203B .

Mitt våpen er en sauer 200str med rustfri shilen pipe 620mm 1-8 tvist

norma hylser cci std hetter 36 grain til 105 scenar gir 910 meter og meget bra presisjon

dette er en lading som er nær max lading. 36,5 og 37 grain gir tegn på ovetrykk i mitt våpen hastighet var da 925 meter. 105 grain scenar en kule som gir meget god presisjon i mitt våpen. har fått samlinger på 50 mm på 400 meter .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

115grn kulene er stabile m 8-1 twist men eg har og god fart på de har ikkje testa m lavere hastighet da presisjonen er bra.Starta å skyte 115grn D-tac kuler men så blei det umulig å få tak i desse så da gikk eg over til berger med mer eller mindre samme ladning og de går greit.

 

S

Link to comment
Share on other sites

INTRESANT..... jeg har i enn annen tråd spurt: hvilken 6mm skal jeg velge, og endt opp med at 6xc er kaliberet jeg skal ha. jeg har bygd ei flott rifle på en rem seven, i 308, og brukt noe tid på hva slags løp/kaliber jeg skal bygge av den. jeg har liksom nok rifler til elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Var på banen i dag i stiv kuling og prøvde et par ladninger.

 

[*]41 grs N160 bak en 90 grains scenar, COL 67.5, V0 = 878

[*]40 grs N160 bak en 105 berger VLD, COL 67.5, V0 = 829

 

Var ca -5 grader ute, men dette var labre hastigheter. Tror jeg prøver N150 bak scenarkula ihvertfall. Presisjonen var meget bra, fikk gode samlinger til tross for vind fra alle kanter og kulde i været.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...