Jump to content

kragh jørgensen lovelig til jakt ??


cowboy-gutten

Recommended Posts

Vet om flere som har bygd korte fine karabiner til rådyrjakt og slikt men begrensningen er at mekanismen tåler i kke regn og snø pga. treffpunktendring og at de ikke er godkjendt til storvilt etter dagens krav selv om det er skutt store mender elg med disse i gamle dager og jeg tror ikke elgen led noe mere da eller nå .

Link to comment
Share on other sites

de ikke er godkjendt til storvilt etter dagens krav

Les innlegget over....

Ja det opp mot ammo jeg mener også og ikke selve våpenet. Nå er det ikke noe problem og lade patroner som holder kravet eller bruke ammo for Mauser men da tror jeg jeg ville ha fått rønka kassa først . Det er jo kjendt sak at mange av de gamle kassene her materialtretthet og sprekkdannelser . Det har jeg selv opplevd som DFS-skytter i 20 år med Krag og ryker låseklakken er det ikke morro og stå bak . Kravet til ammo til disse med 9 g. kule var jo Vo på max. 770 m/s selv om jeg vet at flere av oss brukte feltladninger på 810-815 uten at noen gikk med men en venn av meg som jobber på Kongsberg fortalte meg om at det ble kjørt test der på selve mekaninsmen den gang at de hadde bolter som revnet eller ikke lot seg opne igjen etter avfyring pga. at låseklakk hadde gitt etter på Vo rundt 820 m/s. Det var nok mye av årsaken til at DFS satte max.krav til vo på 770 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke hastighet som er begrensing for Kragen, det er makstrykk. Med moderne kruttyper kan en få mer hastighet uten å overskride makstrykk for våpenet. Kansje vil MRP 2 kunne være bra?

Kragen var opprinnelig bygd for samme patron som de svenske mauserne, og for samme trykkstandard.

Det var når den ble brukt hardt i DFS man fant ut at det ikke var lurt å lade 100 år gamle våpen som ble skutt tusenvis av skudd med så hardt.

Link to comment
Share on other sites

treffpunktendring og at de ikke er godkjendt til storvilt etter dagens krav selv om det er skutt store mender elg med disse i gamle dager og jeg tror ikke elgen led noe mere da eller nå .

Jeg kom i prat med en av gammel kara for noen år siden under elgjakta. Og under praten kom vi i snakk om Krag Jørgensen geværet. Jeg prøvde meg forsiktig frampå med å si at Kragen var vel den riflen som det var skutt mest elg med her i landet. Joda det kunne nok kanskje stemme, men det var iallfall den riflen det var mest skamskutt elg med var svaret han kvitterte med. Så kan en jo tolke det så en vil da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...