Jump to content

Nytt løp til sauer 200str, anbefalinger?


fjompen

Recommended Posts

Jeg tror det nærmer seg tiden for et nytt løp i saueren. (6,5) Ser at det brukes Sauer, Heym og S&L.

Er det forskjellige riflestigninger i de forskjellige fabrikatene? Tenker da på om man må ta hensyn til den kulevekta man har tenkt å bruke. Har et org. sauerløp, 74cm. Tror jeg vil ha et litt kortere denne gangen.

Noen som har tips/meninger?

Link to comment
Share on other sites

jeg har nesten utelukkende brukt orginale sauerløp. har hatt nærmere 10 stk i mitt eie. alle disse har vært gode, samlet godt i minst 6000 skudd. derfor har jeg ikke brukt heym og S&L løp, men holdt meg til sauer(ser ikek grunn til å byte, føler de funker bra for meg)

 

men vet mange har gode erfaringer spesielt med S&L løpene. har hørt rykter om at enkelte heym løp ble veldig fort utslitt. men det er bare rykter

 

lengde og diameter, det må du selv velge. men de fleste syns 74 cm løp er tungt på stående.

jeg bruker for det meste 70cm løp. men har og brukt endel 67cm løp.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt både Sauer, Heym og S&L piper. Hvem som går best er vanskelig å si, alle går godt bare de blir foret med rett ammo. Syntes Heym-pipa ble fort utslitt, men hadde best pressisjon av alle (6-bomspipa slites sikkert raskere). Heympipa gikk spesielt godt med 8,4gr. Dimond Line med stor utgangshastighet og er etter den lille erfaringa jeg har ei god feltpipe og blir skjelden varmeskutt. Til banepipe med mye omgangskyting går jeg for Sauer eller S&L som ser ut til å tåle varmeskyting bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hadde Sauer-piper til å begynne med, de ble fort utskutt. Men de fikk da også noen heftige ladninger enkelte feltsesonger.

 

Anskaffet ei Heym 70-cm pipe med riflestigning 1:220 mm, siden jeg bare bruker 7 g Lapua. Anskaffet maken til midterstemann sin Sauer, og den første ble etter mange år byttet ut med ei 74 cm, ellers samme spesifikasjoner. NB: Dette er vel 4-bommers-piper, mulig 6-bommers er mindre slitesterke. Det er også mulig S&L tåler enda flere skudd, de gamle Krag-pipene hadde jo nesten "evig liv".

 

Yngstemann kjøper vel Sauer snart, i tilfelle blir det også kjøpt Heym-pipe, og originalpipen blir solgt ubrukt.

 

67 - 70 eller 74 cm pipe? Smak og behag, og så kommer det an på program (3-5 eller bare kne/ligg). Våpnet blir framtungt med lang pipe, det kan en bøte litt på ved å legge inn avstandsstykker av jern mot kolbekappa, bruker ei til 70 cm, og 2 til 74 cm løp. NB: Maksvekt av våpen i DFS er 6,5 kg,

Link to comment
Share on other sites

Min 6-bommers pipe gikk ca. 3.000-3.500 da den ble skiftet ut. Pipa jeg har i nå, S&L, har gått ca 4.500 skudd synes jeg gir små tegn på slitasje - lang friflukt og seriene flytter seg litt, har en tendens til å gå ett knepp lavere etter 15-skudden. Er litt usikker på hva denne lave tendensen er for noe, men i dag skøt jeg faktis 246 på Lånke med denne pipa:D men med 96 på omgangen ble det ikke mye å skryte av til slutt :oops:

Link to comment
Share on other sites

hei. mange skudd gikk det gjennom pipa når den ble "fort utskutt"?

Den første pipa varte fra Saueren ble "innviet" (feltsesongen -90) og ble utskiftet før LS -92, den neste varte også omtrent 2 år. Aner ikke skuddtall, jeg regner meg ikke som særlig aktiv, men 1000-eskene med kuler varte ikke så lenge!

Heym-pipa varte mye lenger, og da skjøt etterhvert avkommene også noen tusen rekrutt-skudd gjennom den. Den første Sauer-pipa i deres våpen varte i 5-6 år, Heym-pipa har vart siden.

Noe av grunnen til at pipene varer lenger, er nok maten de får. 7 g Lapua Scenar med 39,5 grs NC-96 M, ca. 855 m/s, er ei mild og fin ladning, og likevel kan det bli en og annen feltomgang!

Link to comment
Share on other sites

Etter og brukt Orginalløpet siden jeg fikk Sauer'n i begynnelsa av 90 tallet (serie nr 30xx) så bestilte jeg nytt løp for ei uke siden, valget falt da på S&L. Dette etter å snakka med en her inne som bruker S&L løp i 6,5x47 sin og hans erfaringer 8)

Hadde i utgangspunket bestemt meg på forhånd ang S&L men greit å få bekreftet magefølelsa :-)

Den gamle Sauerpipa har helt sikkert passert 10 000 skudd med god margin og enda går den bra nok (bruker sauer'n stort sett med 20 x kikkertsikte, bortsett fra en og annen dfs skyting innen skytterlaget)

Så vil påstå løpet har holdt mere enn lenge nok :-)

(6,5x55 løp ja)

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

løpslengde er smak og behag.

jeg er 172, 75 kg og synes 70 cm løp er greit til stå, kne og ligg. om jeg hadde et løp som kun skulle ytes ligg og kne hadde jeg vurdert 74 cm løp, men hadde kansje alikevel tatt 70 cm løp...... for man blir jo senior en dag og skal skyte stå ;)

 

jeg har banka ca 6-7000 gjennom hver 6,5 pipe av type sauer. og da regner jeg de som utslitt. det begynner bli åpnere samlinger da. de kasseres når samlingene ikke er gode nok til feltskyting.....

Link to comment
Share on other sites

Hvilken lengde er å anbefale til kne/ligg?

Skyter som junior, og skal gå til anskaffelse av banevåpen.

 

Selv skyter jeg i kl 1 og skyter kun liggendes og jeg trives med 70cm løpet til saueren. Men mange på laget bruker 74 og 67. Så det er vell mest smak og behag. :wink:

 

Men litt off topic...Hva kan jeg forvente av levetid på ei orginal sauer pipe i 7.62X51? Regner med at de er litt mere slite sterke enn 6.5X55 løpene men hvor mye? Noen sier jeg kan regne med 10.000skudd andre mere og noen få sier det er det samme? Hvem har rett? Bruker Sierra kuler mest men noe Raufoss/Nato kuler til trening. Hastigheter rundt 800 med Nato kula og 850 med sierra.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken lengde er å anbefale til kne/ligg?

Skyter som junior, og skal gå til anskaffelse av banevåpen.

Prøv eit par børser med ulik lengde før du bestemmer deg. Ei lang pipe ligg stødig, men kan bli i tyngste laget for ein ung skyttar.

 

Kraftig forenkla, og med haugevis av individuelle unntak kan ein seie det slik: ein kort og lett skyttar skal ha ei kort og lett pipe (og gjerne juniorstokk), og ein lang og tung skyttar skal ha ei lang og tung pipe.

Link to comment
Share on other sites

Skal sjekke hva jeg skyter med på neste skytetrening, hvor jeg låner våpen ;)

Et spørsmål til, så skal jeg gi meg :) På hjemmesiden til DFS er riflestørrelsen/løpet(?) beskrevet med to tall, f.eks 70/21 eller 67/19.

Hva står det andre tallet for?

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål til, så skal jeg gi meg :) På hjemmesiden til DFS er riflestørrelsen/løpet(?) beskrevet med to tall, f.eks 70/21 eller 67/19.

Hva står det andre tallet for?

Det er (eller skal være) munningsdiameteren i millimeter.

Ei 67-cm pipe er altså både kortere og slankere enn ei 70-cm. De gamle Krag-pipene levertes både i 15, 17, 19 og 21-mm dimensjon, vekta og balansen i våpnet ble selvføgelig også forskjellig.

Jeg begynte med 67 cm pipe på Saueren (bl.annet pga. skifelt/skogsløp), men har ikke problemer med å skyte stående med 74 cm pipe og 3 mellomstykker før kolbekappa, jeg er 1,77/67.

Link to comment
Share on other sites

67/19 er lengde/minste diameter, dvs 67cm langt og 19mm tjukt. Alternativa frå Sauer er 67/19, 70/21 og 74/21. Våpensmia leverar S&L i 67/19 og 70/21, og Heym i dei to samme + 73/21. I tillegg leverar Våpensmia piper til jaktfelt i 62/18 frå både Heym og S&L.

 

Når eg skriv "minste diameter" og ikkje "munningsdiameter" er det fordi 67/19-pipa smalnar til 19mm, men har ein liten "klump" ytterst (og dermed munningsdiameter 21mm), truleg for at framsikter kan brukast om kvarandre.

Link to comment
Share on other sites

Men litt off topic...Hva kan jeg forvente av levetid på ei orginal sauer pipe i 7.62X51? Regner med at de er litt mere slite sterke enn 6.5X55 løpene men hvor mye? Noen sier jeg kan regne med 10.000skudd andre mere og noen få sier det er det samme? Hvem har rett? Bruker Sierra kuler mest men noe Raufoss/Nato kuler til trening. Hastigheter rundt 800 med Nato kula og 850 med sierra.

jeg har slitt ut en 7,62X51 pipe i sauer, den holdt godt over 10 000 skudd før den tok kvelden. den ble for det meste fora med 150 grs sierra i utgangshastighet 820-870 msek. men ble også foret med ca 1000 168grs sierra i 800-840 msek og et par tusen 155grs kuler i 840-870 msek. det meste av dette har vært ganske kraftige ladninger. å pipa holdt 3-4000 mer enn 6,5 pipene mine har holdt.de har tatt kvelden etter ca 6-7000 skudd. og de ble fora med en 50-50 mix av snille baneladninger(9 grams kule, 770-800 msek) og heftige feltladninger.

Link to comment
Share on other sites

Den originale sauerpipa jeg bruker på jaktfelt er 67 cm, den har sikkert gått 8000 skudd, og samler rund 25mm med 9 gr scenar VO 800 m/s. Pipa ble pensjonert for banebruk for et par tusen skudd siden. Denne pipa er ganske gammel, rundt 96-97 modell tenker jeg. Hvordan de nye pipene er i slitestørke veit jeg ikke men.

 

Pipa jeg bruker på bane er 74 cm og har gått 1500-2000 skudd. Samler veldig bra ennå, så er spent på om den holder like lenge som den første. Jeg syntes at den lange pipa gir bedre balanse i børsa. Var mer vinglete med 67 cm`ern.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...