Jump to content

System rifle anbefalinger


Guest Tico

Recommended Posts

Hei

Er nå i ferd med å organisere våpen garderoben, og skal ha ut noen rifler.

I den forbindelse er det 3 stk på vei ut og 1 stk som skal inn.

Men hvilket merke er ennå ikke helt avklart.

Kriterier.

Sikler litt på Blaser og Sauer men er og intressert i andre forslag S L, Røssler og evt andre viss forslag.

P.S Har en Lakelander men den trives godt i ett kaliber....

1. Links

2. Systemrifle, kunne bytte mellom flere kalibre.

3.pris max 20000,-

4.Må finnes i 3006 og 6,5-55

Link to comment
Share on other sites

e jo inhabil i denne saken, men eg hadde helt klart gått for ein brukt blaser.

 

Minuset e jo dyre montasjer og løp, men ser ikka at tilsvarenes systremer e noe serligt billigere, Finnes også mye brukt å få tak i med litt tolmodighet.

 

Solgte saueren min for ca ca 1.5 år siden og kjøpte en brukt blaser, og har egentligt pensjonert boltriflene som står i skapet etter det.

Utenom en veldigt bråkete mekanisme har eg egentligt ingenting negativt å si, men folk jakte jo med leveraction rifler og.

Både løpssystem og kikkert montasjer e knallsolid etter min erfaring. Har brukt to kikkerter på storviltløpet under helle hjortejakta, der de ene brukes i skogen og det andre på morgen og kveldspost. Kontrolert treffpunkt flere ganger i sesongen og aldri noe å utsette, selv etter fall med våpenet.

 

Nye løpet kosta skjorta, men alt annet e kjøpt inn til en totalpris som e meget hyggelig. Kjøpe nye våpen e som å kjøpe ny bil, Veldigt gøy, men ikke serligt fornuftigt økonomisk sett. Men e jo isje altid ein får det ein vil ha når en e henvist til bruktmarkedet.

 

Hadde ein sauer 202 med leupold qr montasjer. og ble aldri helt fornøyd med det systemet som jaktvåpen. Men e jo mange som ikke liker R93'en heller forståeligt nok.

 

 

Har aldri fått tafsa eller prøvd en merkel, men har hørt mye goe ord om de.

Link to comment
Share on other sites

Schultz & Larsen. Uten tvil.

 

Du får en børse som matcher er 99.999999% av det Sauer kan gi. og til 60-70% av sauer pris.

Det eneste jeg synes kan trekke ned på den børsa er blåneringen og at 5-skudds magasinet kan virke litt skranglete. Ellers så har jeg ingenting annet som jeg synes trekker ned. Kan skifte løp og justere kikkerten og vite at den går der den skal uten å måtte teste, men som oftest så blir det noen kontrol skudd likevel, men det er sjelden jeg trenger å korrigere overaskelser som følge av løpskifte.

Avtrekket på S&L er fantastisk.

 

Det er nå min mening.

Link to comment
Share on other sites

Du kunne jo spurt meg tidligere i høst tico :wink:. Jeg har en s&l og har nå bestilt meg en til :D. Dvs kasse og nytt løp. Har ellers nok deler til å bygge 2 komplette børser. Skal ha ei rein papp rifle nå.

 

Ellers så hadde jo den andre romkammeraten en system børse også, men det blir litt for vilt for min del :mrgreen. Fikk du klådd på den?

 

Ta en tlf en kveld. Så kan jeg gi deg alle data både positive og negative. Har vel vært borti de fleste "barnesykdommene" på shultzen.

Link to comment
Share on other sites

Trestokk, synstokk, laminat stokk, kkc stokk, osv, osv....mener jeg blir en induviduell synsing og hva den enkelte vil legge i det av følelse, bruksområde.

 

Ser man på hva man får for pengene i selve børsemekanikken, så er det få som matcher S&L til den prisen man betaler (Tror nå jeg).

Link to comment
Share on other sites

En gang en gang i fremtiden skal jeg også prøve en Blaser. Tror at det er et smart våpen, og har ingen fobier mot det i hele tatt. Tvert imot, så blir man fristet til å kjøpe den bare på trass når man ser hylekoret av synsere dukker opp.

 

Trådstarter skal bruke 20.000,-. Er ikke sikker på om det er med kikkert og hele pakka. Det er ikke langt unna at man får en S&L inklusive kikkert....ready to go for den summen. Det er det svært få som matcher, med unntak av Røssler tror jeg, men den kjenner jeg ikke til.

Link to comment
Share on other sites

Fikk nettopp en S&L Victory og er veldig fornøyd så langt.

Finishen er meget bra både på løp og kasse, har ikke funnet feil i blånering noen steder, hvordan blånering holder seg etter en del bruk er vanskelig å si men er generelt forsiktig med våpen så regner med den vil holde en stund.

 

Boltgangen er fantastisk, beste jeg noen gang har kjent, avtrekket er meget bra og kan justeres, noe jeg ikke ser behovet for, orginalt er glatt og bra og passelig tungt.

Det er kommet nye 5-skuddsmagasin som skal være mye bedre enn de gamle, er i ett stykke, ikke todelt som de forrige.

 

Kjøpte den med KKC-stokk, anbefales, utrolig god å holde i og fin finish på stokken jeg fikk, eneste minuset er at kolbeforhøyeren må av for å ta ut bolten.

 

Løpene skal vel være noe av det beste med presisjonsgaranti, får nytt løp hvis de ikke går bra.

Blir moro å teste etter hvert og se hvordan de går.

 

Bytte løp er fort, løsne stokken med to bolter og så vidt løsne to bolter for å ta ut løpet, nytt løp i og stramme skruer, gjort på ett minutt.

 

Ingenting å utsette på børsemakerarbeidet hos J&F på denne, bedding og gjenging av tre løp ble veldig bra.

 

Kjøpte med den nye S&L demperen, demper like bra som en kamerats A-Tec i samme kaliber. Virker som gode solide dempere og ser ikke vitsen med å gi over dobbel pris for noe som ikke demper bedre, er utseendet en bakdel er det bare å henge på et miragetrekk. Fikk to for samme pris som A-Tec Tmm-4, en i 6.5 og en i .30.

 

Er også noe av de billigste systemriflene en får, 19500 med KKC-stokk, pris på løp og montasjer er halv pris av Blaser, ev. kan man bruke Leupold QR-montasjer som er mye billigere eller montere picatinnyskinne og bruke QRW, noe jeg gikk for.

 

Fås i links for 1200,- ekstra, KKC-stokk får man også i links.

Flere løpsprofiler og lengder, kjøpte selv 22-250, 6.5x55 og 30.06, alle 52 cm lengde. Totallengden ble 105cm uten demper og 120cm med.

Vekta er 3.6 kg kun rifla, ca. 4.4 kg med Meopta 3-12x56 og Leupold QRW og ca. 5 kg med demper og tofot.

Link to comment
Share on other sites

Har god tro på S&L, Sauer,Rössler og Blaser. det som er minus med alle utenom Blaser er jo at kikkert mont er på kassa og ikke på løpet. Så ved løps bytte må det test skytes for å være sikker på treff punkt. Vet at det teoretisk ikke skal være forandring hvis du drar til skruene med moment men vil ikke stole på dette. En annen fordel med Blaser er at total lengde på våpenet blir kortere kontra de andre med samme løps lengde pga. at avtrekket sitter "under låskassa". med 57 cm pipe så er total lengde på 102 cm. Men når alt kommer til alt så er det smak og behag. hovedsaken er at våpenet passer til den som skal ha det og at han får god følelsen når han tar i våpenet. presisjons messig så tror jeg at de som er nevnt her har over snittet. 25 mm eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

Har kikka på Blaseren til Winge, men den er recht.

Og de ville ikke selge den uten sluttstykke.

Eller selge den med venstre ratt.

Da de skal fase ut Blaser av sortemanget.

Prisen på ett Links sluttstykke er 7000 :shock:

Så da er vi vel oppe i mere enn ny.

Viss ikke det er noen der ute som vil kjøpe sluttstykket av meg :wink:

Må sei att S&L ser intresann ut, kva kom den pakken på med 3 løp og Kkc stokk??

Har optikk og demper til 6,5.

Må vel ha montasjer også.

Den Takedown Saueren var litt i overkant hårete for meg :?

Link to comment
Share on other sites

Må sei att S&L ser intresann ut, kva kom den pakken på med 3 løp og Kkc stokk??

quote]

 

Den endte vel på noe over 29k med 2 ekstra løp, 6.5 og 22-250, langt og kort magasin, nye typen 5-skudds og picatinny skinne. Det er med bedding og gjenging.

Kjøpte i tillegg 2 S&L dempere og en A-Tec Cmm-6 stål til en AR så totalen er noe høyere.

Billigste montasjene er Leupold QR, kunne fått tre komplette for 2200,- Skinna var 2000,- Orginalmontasjer fikk jeg pris på 1250,-stk.

Gikk for skinne fordi jeg hadde QRW-ringer liggende.

Link to comment
Share on other sites

Har en røsller titan 6 S/S i links og er veldig godt fornøyd, synes det var en overkomelig pris på ekstra piper med de fleste std kalibre og den gir veldig god presisjon synes jeg. Hadde tat det valget en gang til får å si det sån.

 

Var rundt å kikka på forskjelige løsninger og fallt for denne så ta dei en tur rundt å se på de aktuelle våpnene så finner du noe som faller i smak :D .

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Ja er vel samme system tror jeg....

Skru løst skruene til låskasse, tar ut den, løsne 2 skruere som klemmer fast løpet og dra det rett ut.

Sett in nytt løp stram til skruene, monter låskasen i stokk og skru den fast. Fiks ferdig. Må skytes inn igjen som regel vis du ikke har en kikkert som du stoler 200% på og vet forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Er vel altid lurt å dra bolter som holder samme klamer likt vill jeg tro.

 

Hvor mye forskjel vet jeg ikke, har kun et løp foreløplig. Fikk beskjed om at det var snakk om maks 20cm på 100meter i forandring av treffpunkt men vill sikkert variere med type amo, om dette stemmer vet jeg ikke fordi jeg ikke har prøvd.

Må vel ha flere kikkerter og dem montert på løp for å være 100% vil jeg tro men dette er det sikkert noen som vet bedre en meg.

 

Skal være en test av systemrifler i et blad som røsller kom ganske godt ut av men finner ikke det på nett. Skal undersøke det litt nærmere.

Link to comment
Share on other sites

Har selv akkurat kjøpt Sauer 202 Jaktmatch. Kan seff anbefales... Har ikke tenkt til å gå inn på alle tekniske finurligheter og forskjeller mellom Sauer, S&L, Blaser osv. Det eneste jeg vil kommentere er at kaliberutvalget nok er mindre i Saueren enn de andre. Har selv kjøpt i 6,5x55 og er da begrenset til medium kalibre. Må i tillegg kjøpe nytt (dyrt sluttstykke) hvis jeg ønsker feks 223 eller 243, da disse har annen støtbunn. Det groveste jeg får satt i Saueren min er 9,3x62 (muligens 9,3x66 Sako).

På S&L og Blaser er det ettersom jeg skjønner mulighet for grovere kalibre ved å bytte sluttstykke/sluttstykkehode. Nå spørs det jo hvor mye valg man trenger også da.. Personlig klarer jeg meg med det utvalget som Saueren gir. Poenget med kikkerten på løpet på Blaseren er vel også verdt å tenke på.

 

Har en kompis med S&L med KKC, men likte ikke avtrekket og "følelsen". Blaseren synes jeg er et knallsystem, men fikk ikke helt godfølelsen der heller. Prøvde en Jaktmatch og da var jeg solgt.

Gå til butikken og kikk på børsene, stikk på skytebana og se om noen skyter med børsene du lurer på og spør pent om å få prøve. Finn ut hvilken du liker best, de treffer der du peker alle sammen :D

 

Vet at prisen på denne har eksplodert i det siste (Landrø), og jeg syntes det ble for dyrt. Sjekket så Torsbo Handels i Sverige, og de hadde inne for 19990 SEK. Kjøpte på flekken. De har fortsatt inne til den prisen (høyre), og en 308 (venstre) til 24000 SEK (her skifter de løp til deg hvis du vil). Med kursen blir det ganske hyggelig, og det er flinke folk der. Ta en telefon, eller send en mail så setter de opp et tilbud til deg, og forklarer hva du skal gjøre i forhold til Våpensøknad o.l.

Link to comment
Share on other sites

Gå til butikken og kikk på børsene, stikk på skytebana og se om noen skyter med børsene du lurer på og spør pent om å få prøve. Finn ut hvilken du liker best, de treffer der du peker alle sammen

 

Kan ikke si annet enn at jeg støtter det rådet :wink:

Greit at alle er fornøyde med sine rifler, men det viktigste er at "godfølelsen" er der :)

Link to comment
Share on other sites

Var ment som kødd, har nok begrenset mulighet til testing og prøving.

Bor på landet, og virkelig uttafor allfarvei når det gjelder våpensjapper...

Kanskje Hamar eller Lillestrøm er tingen til våren....

Link to comment
Share on other sites

Da er det klart, Nordmøre hos Asterix for å prøve Linka Blaser.

Mandal for å prøve S&L

Follo For diverse Links Sauer??

Har satt av 4 uker neste sommer :mrgreen:

Om du tar turen til Nordmøre blir det nok muligheter til å få prøve både links Blaser, Sauer- og en del andre typer med venstreratt :wink:

 

Personlig mener jeg du må se litt på Heym SR21, ett systemvåpen som etter min mening overgår både Sauer og Blaser- og leveres i links. XXL har disse til en grei pris. Her er pipen og låskassen i ett, og en forbedret M70 sikring som går Blasers oppspenner og Sauers avtrekkersikring en høy gang. I tillegg er prisen rimeligere. :) Hadde Heym-importøren bare hatt en god markedsføringsstrategi i Norge hadde de nok vært like store som disse to. 8)

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om du skal satse friskt til høstens jaktfelt! Blir artig å se hva du ender opp med utpå vårparten. Husk at Blaser ikke har 5 skudds magasin, slik at du blir stående legge i ekstra patroner når vi står der og skjelver mot skivene :D

Link to comment
Share on other sites

Hva var det som var problemet på ditt våpen 'Farbror Merkel ' ?

 

Jag köpte en Titan 6 Luxus för 4 år sedan, med två pipor 9,3x62 och 6,5x55 för totalt 12000 skr. Från början verkade allt bara frid och fröjd, men efter en månad började problemen.

 

1. Blåneringen på ena pipan skadades (liknade rost) bara av att vapnet stog lutat mot ett stöd i hårdplast i vapenskåpet. Jag lämnade in pipan till vapenhandlaren, vilket resulterade i en ny pipa.

 

2. Efter några provskjutningar med 9,3x62 pipan upptäckte jag att det höll på att lossna en flisa ur stocken bakom säkringen som sitter på kolvhalsen. Efter att åter ha lämnat in vapnet till vapenhandlaren fick jag en ny stock.

 

3. När jag sedan skiftade till 6,5x55 pipan uppstog en rad problem:

* Spetsig ammunition (typ norma jaktmatch) gick inte att föra in från magasinet in i partonläget, utan tog i pipgodset så att vapnet inte gick att ladda (laupa trainer gick bra).

* Efter avfyrning kärvade slutstycket så det inte gick att repetera.

* Ibland låste inte slutstyckshuvudet sig om patronbotten, så det gick varken avfyra eller dra ut patronen med slutstycket.

* Säkringen låste sig ibland.

 

Vid det här laget var jag riktigt irriterad, och frågade vapenhandlaren om han inte kunde ta tillbaka bössan, så jag fick köpa något annat. Vapenhandlaren sa att han inte kunde ge mig mer än ca:halva inköpspriset på bössan eftersom den nu var "begagnad". Vi skickade åter ner bössan för reparation. När den kom tillbaka bad jag vapenhandlaren att testa om det nu gick att föra in en spetsig patron från magasinet och att slutstyckshuvudet låste sig om patronbotten. Resultatet var att inget fungerade!! Nu tog vapenhandlaren tillbaka vapnet och jag fick pengarna jag lagt ut för vapnet tillgodo för att köpa en annan bössa.

 

En känd svensk vapenskribent (Håkan Spuhr) sågade vapnet jäms med fotknölarna. Den svenska generalagenten tog vapnet ur sitt sortiment, och jag vet inte om någon annan tagit vid i sverige. Men som sagt detta var den första årgången som levererades till sverige, så förhoppningsvis har de fått ordning på "barnsjukdomarna" nu.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prata med en som hadde problemer med brunneringa men ikke hørt om de andre problemene.

Jeg har den i rustfri med syntetisk stokk og alt har fungert helt fint men har bare en pipe foreløplig. Kjenner 2 stk som har samme våpen men brunnert og tre stokk og dem fungerer fint i 3 forskelige kaliber. Men det finnes vel barnesykdommer på det meste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...