Jump to content

Kammertrykk Krag Jørgensen.


bbdg

Recommended Posts

Fant at DFS oppgir 3300 bar som max i skytterboka, stemmer ikke dette?

 

Sitat:

6.910 Generelt

Det kan kun benyttes ammunisjon av typene

«luft»/CO2, kal. .22 long rifle, 6,5 mm (6.5 x 55),

7,62 mm (7,62 x 51 tilsvarende .308) eller (7,62 x 63

tilsvarende 30.06) innenfor DFS. Ammunisjonen

skal være tilpasset standard kammerlengder og

ladninger. For jegerklassen tillates kaliber som for

storviltjakt. Maksimalt tillatt kammertrykk i kal 6.5

i Sauer og Mauser er 3800 bar, i Krag Jørgensen

3300 bar og maksimalt kammertrykk for 7.62

er 4150 bar. Trykk målt ved Piezo elektrisk trykkmåling.

Link to comment
Share on other sites

siden noen spør meg spesifikt må jeg nesten svare ;)

 

det jeg skriver nå er tatt på husken. er 2000 km "hjemmefra" å har ingenting annet enn hodet mitt å slå opp i. så om noen vil arrestere meg er det greit.

 

std MAX kragtrykk etter krigen var 3300 BAR, på 60-70 tallet reduserte RA/RANO dette til 2800BAR på skytterlagsammo pga at kragene hadde fått noen år på baken. dette var trykket som var på feks RA SUPER sierra og RANO super skytterlagsammo. dvs 2800 er trygt selv med gode gamle krager (forutsatt at våpenet er i ok stand da) ;)

 

jeg vet om krager som er mata med ammo med høyere trykk enn de omtalte 3300 uten at noen er blitt skadd, men jeg anbefaler alle å følge det MAX som er satt i skytterboka. det er nemlig MAX!

jeg for min del ville holdt meg til skytterlagsammo standarden som er 2800 ;)

Link to comment
Share on other sites

en anna sak er at selv om maxtrykk lå på 3300 (eller 3600 bar) i begynnelsen, var det ikke sikkert ammo ble ladet til maxtrykk. dvs at kragene kan ha blitt fora med ammo med oppgitt maxtrykk på 3300 bar, kan det godt være at ammoen i praksis ikke hadde høyere trykk enn 2800bar på mange av lotene. svensk og norsk militærammo med 10,1 grams RN kule (std patron i norge fram til ca 1925 og i sverige fram til 1941) hadde V0 710 msek, dette er ikke akkurat en heftig ladning. da vi gikk over til 9 grams FMJBT kule hadde den 770 msek i norge og 790 msek i sverige. sannsynligvis ikke veldig heftige ladninger det heller? men de krutt de brukte dengang har jo ikke jeg helt kontroll på, så

dette er ren spekulasjon fra min side.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Norma har en ladning som har 9,3g kule og en hastighet på 780m/s (RA har samme vekt men hastighet på 770m/s). PPU har en med vekt på 9g og hastighet på 775m/s. Er denne trygg? Eller er det andre ting enn vekt og hastighet som spiller inn på kammertrykk? Hvordan vurderer jeg om noe er for kraftig for kragen?

 

Jeg har en krag fra 1902 i veldig fin stand, helt original Lang krag (Ikke banerifle). Men når jeg skulle skyte på 100 meter med siktet stilt inn på 100, så traff jeg 10-20 cm over det jeg sikta på. Er dette pga ammoen? Eller er det rifla/siktet?

Ammoen var Raufoss fra 1944 D-patron.

Link to comment
Share on other sites

Krag ble opprinnelig ladd med ballistitt, denne brenner nesten nøytralt, men gir noe høyere kammertrykk enn dagens nitrocellulosekrutt.

Hastighet i seg selv sier derfor ingenting om trykket.

Jeg vil fraråde at det brukes gammel ammunisjon i Krag, den er korrosiv, og kruttet er oftest litt skarpere enn da den ble laborert.

Link to comment
Share on other sites

Så moderne ammo med samme vekt og hastighet vil altså skape mindre kammertrykk?

 

Jeg har forstått det slik at de korosive komponentene fra tennhettene i gammel ammo løses opp i vann. Så om man kjører varmt vann gjennom løpet så løser man problemet med korrosiv ammo. Såklart er det da viktig og tørke godt og ølje etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Så moderne ammo med samme vekt og hastighet vil altså skape mindre kammertrykk?

Ikke nødvendigvis, men det kan være mindre kammertrykk.

 

Men det er altså ikke høyere kammertrykk? Så sånt sett så er det da trygt?

Det kan være høyere kammertrykk også, om det er "swedish mauser". Der er nemlig maxtrykk høyere enn anbefalt kragtrykk. Å det er sånn at det eneste man vanligvis vet er at patronene i et kaliber har maxtrykk eller som oftest mindre. Hvor mye mindre er det værre å vite.

 

Jeg ville i utgangspunktet kun brukt ammo som produsenten oppgir er produsert for krag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...