Jump to content

inntrengning .308 vs .30-06?


steffen

Recommended Posts

jeg har sittet og fundert fram og tilbake, og kommet fram til at de jamgode på alt.

men når det kommer til inntrengning på våre største arter er jeg litt usikker.

 

.308 ladd med 180gr kule vs .30-06 ladd med 200gr kule:

artene jeg tenker på er elg, europeisk bjørn og villsvin.

kuletype blir med all sannsynlighet Nosler Partition eller en loddet kule av noe slag.

 

er det noen som har noen meninger?

Link to comment
Share on other sites

Testar viser at høgare hastighet ikkje alltid er ein fordel for inntrengingsevnen - truleg pga raskare ekspansjon og ditto nedbremsing. Det er ikkje uvanleg at 308 følger og til og med slår 30-06 i inntrenging med same kule og kulevekt. Men med 180grs i 308 mot 200grs i 30-06 skulle eg tru den siste vil gå djupare. Skilnaden blir neppe enorm, og vil garantert variere med ulike kulekonstruksjonar.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet du stiller er behandlet i Vapentidningen 2008 nr 7 side 56-61.

 

Slik jeg leser resultatene, er det kun marginale forskjeller i inntregning mellom kalibrene .308W, 30-06 og 300 Win Mag. Forskjellene, iden grad det er forskjeller, kan umulig ha noen praktisk betydning.

 

Derimot var det svært store variasjoner mellom de enkelte kuler/prosjektiler. To kuler som skilte seg klart positivt ut (på penetrasjon) i alle tre kaliber var Lapua Naturalis og S&B XCL.

Link to comment
Share on other sites

men var det med samme kulevekt?

som regel når de sammenligner .308 og .30-06 så bruker de samme kulevekt(180gr)

har funnet ut at .308 er mer praktisk mitt bruk, men så var det denne penetreringen da.

 

Dropp penetreringstankene når det gjelder disse to.

Begge har gjennom lange tider vist at de holder mål til viltartene du nevner.

For egen del er 308 det selvskrevne valget av disse to. Svært ofte gir den solide gjennomskudd på gris og elg med alt fra 165 grs og oppover.

 

Statistikk fra Sverige viser at en del naller ender sine dager med 6,5 8)

Link to comment
Share on other sites

@Per-s

Jeg vil påstå at fart og ekspansjon er vel så viktig som vekt.En treg homogen kule vil vel trenge vel så langt inn som en kjapp hurtig ekspanderende.Feks.150 gr Barns x i cal.308 vs. 150gr sierra gk. i en 300win.

Eller er det feil?

Link to comment
Share on other sites

@Yhaug

Dette blir som å sammenligne epler og bananer, men fordi 30-06 kan håndtere tyngre kuler enn 308 vil en kunne oppnå større penetrasjon med -06.

For samme kule blir ofte penetrasjonen mindre når hastigheten øker, men går en opp ett hakk med kulevekt så gir det en stor øking i penetrasjon.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder lapua naturalis, som er en veldig hard homogen kobberkule, så kan en av grunnene til at penetrasjonen er høy i 308 ha med å gjøre at kula ikke har ekspandert som den skulle. Det har vært bilde i tråder på kammeret tidligere om lapua naturalis skutt fra 308 som bare var litt bøyd, og ikke hadde ekspandert i det hele tatt. Dette vil i mitt hode (kan hende jeg tar feil) bety at selv med høy penetrasjon vil ikke nødvendigvis dyret blø ut like fort som hvis kula hadde blitt skutt ut med litt høyere hastighet f.eks fra en 30-06 og ekspandert som den skulle og kanskje penetrert litt mindre.

 

Jeg mener å ha lest i en kuletest i et svensk tidsskrift at anbefalt avstand for skudd på elg med lapua naturalis i 308 win ikke bør overskride 175 meter, rett og slett pga at farten blir for lav og ekspansjonen blir dårlig.

 

Og som tidligere nevnt av andre i denne tråden så er 308win kraftig nok til å ta livet av alt vilt som trådstarter beskriver. Og mitt råd er da at trådstarter velger det kaliberet som føles best å skyte med da et godt plassert skudd vil ha mer å si enn noen millimeter penetrasjonsforskjell.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder lapua naturalis, som er en veldig hard homogen kobberkule, så kan en av grunnene til at penetrasjonen er høy i 308 ha med å gjøre at kula ikke har ekspandert som den skulle. Det har vært bilde i tråder på kammeret tidligere om lapua naturalis skutt fra 308 som bare var litt bøyd, og ikke hadde ekspandert i det hele tatt. Dette vil i mitt hode (kan hende jeg tar feil) bety at selv med høy penetrasjon vil ikke nødvendigvis dyret blø ut like fort som hvis kula hadde blitt skutt ut med litt høyere hastighet f.eks fra en 30-06 og ekspandert som den skulle og kanskje penetrert litt mindre.

 

Jeg mener å ha lest i en kuletest i et svensk tidsskrift at anbefalt avstand for skudd på elg med lapua naturalis i 308 win ikke bør overskride 175 meter, rett og slett pga at farten blir for lav og ekspansjonen blir dårlig.

 

Og som tidligere nevnt av andre i denne tråden så er 308win kraftig nok til å ta livet av alt vilt som trådstarter beskriver. Og mitt råd er da at trådstarter velger det kaliberet som føles best å skyte med da et godt plassert skudd vil ha mer å si enn noen millimeter penetrasjonsforskjell.

 

Spørs om man bruker 11,7 gr Naturalis eller 11,0 gr Naruralis LR, for den ekspanderer ut til rundt 400 meter i 308 hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...