Jump to content

Virker kraftig regn inn på presisjon el. kulebane?


C.E.A.

Recommended Posts

Regner med at dette temaet må ha vært diskutert før, men jeg har aldri sett noe unntatt om Kragen da. Så mitt spørsmål er om prosjektilets flukt blir påvirket av kraftig regn? Rent logisk så skulle den påvirkes men der er vel ei trykkbølge rundt prosjektilet som muligens fortrenger regn før det når fram?

Noen som har testet dette eller lest noe?

I praksis så har det jo betydning om der er noen forskjell spesielt her på vestlandet som har hjortejakt i regntiden

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg også lurt på, men mest i forhold til små kjappe varmintkuler, sørlig hulspiss type, hva om en sånn i nærmere 1100 m/s treffer en stor regndråpe? Vil den ikke da starte å ekspandere/fragmentere? Plastspiss/blyspiss tror jeg (TROR!) kanskje ikke er så utsatt som en hulspiss i så måte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke være bombastisk i mine uttalelser, så langt jeg har erfart har jeg ikke registrert avvik i regn. Har skutt litt i tungt regnvær for å kontrollere dette. Og til min store skuffelse gav ikke nedbør avvik eller ekspansjon. Noe som jeg trodde det ville gjøre.

Vind derimot er ille på varmint kuler.

Link to comment
Share on other sites

rent teoretisk, så vil vel en regndråpe som treffer ei kule rett ovenfra, få et utslag til venstre, grunnet

rotasjonsstyring ved gyroeffekt.

rent praktisk, så tror jeg nedbør gir veldig lite utslag, og at det ikke blir merkbart før virkelig lange hold opp imot 1000m :arrow:

Link to comment
Share on other sites

rent teoretisk, så vil vel en regndråpe som treffer ei kule rett ovenfra, få et utslag til venstre, grunnet

rotasjonsstyring ved gyroeffekt.

 

Jeg er enig i dette, men hvis jeg skal være vrang (i foråpentligvis positiv forstand) kan man utvide dette resonnementet litt:

 

Først må vi vite hvor "midten" på kula er. Jeg tenker meg dette punktet som midt mellom angrepspunktet for tyngdekraften og angrepspunktet for luftmotstanden.

 

En regndråpe kommer rett ovenfra (ingen vind) og treffer som du sier kula rett ovenfra. Jeg ser for meg tre tilfeller:

 

1) Regndråpen treffer kula foran midten

a)Kulenesen får en dytt nedover. Kula får en liten avdrift nedover.

b)Kraften fra regndråpen utøver moment som vrir kulespissen nedover. På grunn av rotasjonen vris nesen på prosjektilet til venstre. Dermed får vi avdrift til venstre.

 

2)Regndråpen treffer eksakt midten

Dråpen dytter kula litt ned. Ingen momenter er skapt, og kulebanen blir "parallellforskjøvet" nedover

 

3) Regndråpen treffer bak midten

Kulebasen får en dytt nedover. Kule får en liten avdrift oppover. På samme måte som 1) får vi avdrift, men denne gangen til høyre.

 

Retningene høyre og venstre er tenkt ut for høyreriflet løp. Venstreriflet løp gir motsatte retninger (ikke opp/ned :wink: )

I tillegg kommer Magnuskrefter, Magnusmomenter og noen mindre greier som jeg ikke husker :oops:

Jeg har heller ikke tenkt på at prosjektilet har et lag med laminær luftstrøm (boundary layer) rundt seg der det fiser gjennom lufta. Kan det tenkes at dette har innvirkning på hvordan vannet påvirker kula?

 

Ellers har vel Per-S oppsummert hele greia med noen få ord. Er det ikke et problem for matchskytterne er det heller ikke et problem for oss.

Men det forhindrer oss ikke fra å gruble :)

Link to comment
Share on other sites

rent teoretisk, så vil vel en regndråpe som treffer ei kule rett ovenfra, få et utslag til venstre, grunnet rotasjonsstyring ved gyroeffekt.

 

Hvem treffer hvem?

 

Da kulehastigheten er mye større enn regndråpens fallhastighet er det rimeligere å tro at den største effekten er økt "luft"motstand - men selv den blir liten!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt på relativt lange hold i regn uten å oppleve at treffpunkt forandret seg når det begynte å regne.

Samtidig; hvor stor hastighet og masse har en regndråpe?

Hvis den treffer, vil den treffe selve kulen, eller "laminær" (i mangel av bedre ord) laget med luft rundt kulen?

H.R Vaugn sier i "Rifle accuracy facts" at "the rifling marks are buried in a boundary layer that is several times thicker than the rifling marks. The boundary layer is a thin layer of slowly moving air that forms on the surface of the bullet as a result of air viscosity" Dette utklippet er tatt ut av en sammenheng om vindavdrift, men det får meg til å lure på om vannet i det hele tatt vil treffe kulen, og ikke bare dette luftlaget han snakker om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...