Jump to content

Aristocrat sikte - er det verdt det?


Think!

Recommended Posts

Er det verdt å kjøpe 9mm pistol med aristokrat sikte?

 

Hovedbruksområde blir militærfelt, hurtig militær og NAIS Grov. Kan evt en skjelden gang bli brukt i grovpistol, grov felt og hurtig grov.

 

Tenkte at en stiller siktet rullende 25 meter (sånn ca i 4'ern), midt i på 25 meter og midt i på 60 eller 70 meter (max avstand i feltskyting).

 

Tanken er å bruke hjemmeladd ammo for militærfelt, jeg sikter på en faktor på 123-124 (faktorkrav 120).

 

Så langt har jeg brukt ammo ladet for dynamisk skyting ladet til en faktor på 128 (faktorkrav 125).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne https://www.lesbaer.com/PPCOpen.html

 

Hadde samme tanker som deg med aristrokat'en, men har til dags dato ikke begynt å bruke systemet. Jeg synes også at innstillingen med trinnløs umbrako for hver av de tre innstillingene er en idiotisk løsning. Det er også den lille x-faktoren om man husker å stille inn på riktig innstilling før skyting og/eller om man utilsiktet kommer borti hendelen.

 

Fantastisk pistol.. rævva sikte (alternativt jeg som ikke kan å bruke aristrokat) :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det justerbare forsiktet til S&W på min revolver, har egentlig aldri brukt systemet. Viktigste grunn var å få et skikkelig forsikte (sort/undercut), resten ble mer bry enn nødvendig. Problemet for felt blir at du ikke kan justere underveis, så du må uansett forlegge siktepunkt. Å veksle mellom flere innstillinger blir da bare forvirrende.

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, ATnT skrev:

Åssen funker 9mm å 6 tommer sleide sammen?

 

Jeg er litt skeptisk til dette. Det sies at 4,25 tommer sleide og 9mm passer perfekt sammen, og at original størrelse er litt tung for 9mm. Smith'n min i 5 tommer funka utmerket, men Les Baer er jo adskillig tightere. Men en vil jo ha siktelinjen. Når våpenet er slitt til med fabrikk ammo så skal jeg bruke svakt ladet ammo og rekylfjær.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert, men begge felt 9mm'erne mine er 6" (LB'en og SIG P220) og har til gode å oppleve problemer med disse. Skyter kun fabrikkammo. Til Dynamisk bruker jeg Shadow 2 med pipelengde på 119mm (125mm ink rampe) og den kan fint modifiseres med litt lettere fjærer og likevel være driftsikker.

Edited by ATnT
Link to comment
Share on other sites

Har hatt aristokrat  i 12 år, og enda ikke hatt behov for å bruke noen justeringer i feltløypa.

 

Aristokrat og høyt korn er vel egentlig noe som er mest anvendelig i PPC vist man skal sikte inn

for underslag eller overslag. Uten at jeg vet det, så tenker jeg at det er der det kommer til sin rett kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt felt (og bane) i 30 år, men det er ikke dermed sagt at jeg sitter på noe fasit. På felt skyter jeg inn slik at jeg sikter midt i på 25 meter. Nøyaktig samme sikteinnstilling på felt som på hurtig/duell. Så forlegger siktene jeg etter behov.

 

Det funker fint for meg. Men jeg vet jo også med meg selv at med Aristocrat ville jeg før eller senere skyte en standplass med feil sikteinnstiling og miste mye poeng.

 

Så jeg tenker at sikteinnstilling i feltløypa er som Rema1000: Det enkle er ofte det beste!

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke poenget med aristocrat er å kompensere for kuledrop. På PPC sikter jeg der jeg vil treffe på alt fra 7-50 yards (6.4-45.7 meter) og kan ikke se noe drop av betydning (9mm 6").

 

I PPC sikter noen i  "halsen" for å få bedre kontrast, men dette gir en vinkelfeil. Med samme blink på forskjellige avstander må man ha forskjellige vinkler, derfor aristrocrat.

 

Blir samme problemet som i bane hvor mange skyter rullende på pres og midt i på duell.

 

Om du skyter rullende i grovpistol kan det ha noe for seg med aristocrat. Alle de andre grenene du lister skyter man typisk point of aim = point of impact.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...