Jump to content

Radiodisiplin


D.A.

Recommended Posts

Som vanlig under årets storviltjakt, så blir jeg både forundret og provosert over hvor sinnsykt dårlig mange jegere er når det gjelder radiodisiplin. Det er tydeligvis vanskelig eller umulig for enkelte å rett og slett holde kjeft om de ikke har noe viktig å melde. Ettersom de fleste deler radiokanaler i en eller annen grad med de som jakter i distriktet, så blir luften fylt med unødvendig pjatt om alt mellom himmel og jord. 

 

Typiske radiosamtaler som man opplever, gjerne med utfyllende svar fra både den ene og den andre:

 

- »Er det sol hos deg Ola?»

 

- »Kommer røyk fra bålet mitt bort til deg Per?»

 

- »Jaggu ble jeg blaut når jeg krysset myra!»

 

- Detaljerte forklaringer om hvordan vedkommende skal finne en post. Hvorfor kunne de ikke forklare før de gikk ut? 

 

- Endeløse detaljerte fortellinger om hvordan dyret som er skutt, og ligger i bakken, kom til jegeren. Hvilket kan heller fortelles senere i koia.

 

Og uendelig mange lignende temaer.

 

En god del jegere rundt omkring kunne vurdere å lære seg litt sambandsdisiplin, ikke bare for eget jaktlag sin del, men også for å vise et snev av empati for andre jegere som er uti skogen for å jakte, og ikke høre på en endeløs radio såpeopera.

 

Rant off...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har stort sett gode erfaringer. De jeg jakter med er flinke. Har fått inn at vi altid kviterer med "mottat" dersom ikke det er noe annet å svare. Og så bruker vi to nøklinger for ja, tre for nei. Så om vi skal sjekke forbindelse fra driver til post trenger ikke postene snakke for å kvitere. Bruker "vill og panisk"nøkling som kode for at vi ser dyr, og da blir det automatisk radiotaushet fra dem som ikke ser dyr. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...