Jump to content

Valg av Zeiss


Henning24

Recommended Posts

Hei, skal kjøpe en ny kikkert og er veldig i tvil om hvilken jeg skal gå for. Har fire alternativer jeg vurderer for øyeblikket. De er i utgangspunktet ikke så veldig ulike, men det er kanskje noe av det som gjør det ekstra vanskelig og bestemme seg. Kikkerten skal jeg ha på en allroundbørse, Blaser R8 Success 308.win 47cm. Har nå to børser med Zeiss V8 2.8-20x56 og en Leupold VX6 2-12x42, tenkte det var greit å nevne med tanke på vurdering av bruksområdet i en allrounder. Har hatt Swarovski Z6i 2-12x50 BT 2.gen, men den solgte jeg pga. trådkorset ble for tynt for min smak. Utover det er den noe av det bedre jeg har kikket jeg har vært borti. Jeg hadde Zeiss V8 2.8-20x56 på Blaseren, men den ble for stor og tung til en kort og hendig børse som Blaseren. Jeg ønsker en kikkert med lav vekt, lav minste forstørrelse og grei i dårlig lysforhold. Vet man ikke kan få alt man ønsker seg og at man derfor må vurdere hvilke egenskaper man setter høyest. Håper dere her inne har noen gode råd å komme med, så jeg får litt andre erfaringer og synspunkter på hva jeg skal velge. 

 

Alternativene:                   Uten/m skinne:          Tårn:

1. Zeiss V6 2-12x50        Vekt: 620g/655g        ASV

2. Zeiss V6 2,5-15x56     Vekt: 690g/725g        ASV

3. Zeiss HT 2,5-10x50     Vekt: 525g/550g        ASV+

4. Zeiss HT 3-12x56        Vekt: 573g/598g        ASV+

 

 

Legger ved et bilde for de som ikke er så glade i å lese og helst ser på bildene :D

 

DSC00657.JPG

Link to comment
Share on other sites

Alle siktene du har listet opp er temmelig store/tunge. (Kanskje bortsett fra HT 2,5-10X50).

Min oppfatning er at du har den perfekte allrounder i VX6 2-12X42!

Evt ta en titt på Kahles Helia 5. 1,6-8X42. Mye penere en Swarovski Z6 og en mer anonym "lysbryter".

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har HT 2,5-10X50, den er lett og med litt tykkere trådkors enn Z6i`en du hadde. Jeg har hatt begge. Zeissen er litt klarere og lysere i skumring, Z6i`en er knallfin å se i ellers og klar ut til kantene, topp med dag/nattmodus. Eneste som irriterer meg på Zeissen er at lyset slår seg av når du går med den på ryggen(Lysbryteren trykkes inn og slår av lyset). Vekten på HT er vel ca 550gram slik som Z6i 2-12X50n du hadde:)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for flotte innspill alle sammen. Valget falt Leupold VX6 2-12x42. Når jeg først hadde den liggende så er det jo synd å ikke bruke den. Har hatt den i noen år, men har vært brukt kanskje to ganger på skytebanen, så kjenner den ikke så veldig godt. Jeg håper jo at jeg har undervurdert egenskapene i den og blir positivt overrasket. Vekta på børsa med kikkert og demper ble ca.4,6kg, som er helt innafor etter min mening. Selv om jeg har funnet ut av å gå for noe annet en det jeg tenkte, kan det være flere enn meg som vurderer kikkertene som er nevnt ovenfor, så ikke vær redd for å fortsatt komme med innspill da det fort kan hjelpe noen andre ^_^

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel igrunn en liten avsporing, men det må da la seg gjøre!

Børsa veier mellom 4,5kg - 4,6kg ferdig rigga. Vil man ha Blaser, så kjøper man jo i utgangspunktet ingen lett børse. Har jo prøvd å gjøre den så lett som mulig, med utgangspunkt i hva jeg mener en allround børse er for meg. Ble bedre enn sånn den var og jeg er ganske fornøyd med resultatet.

 

Sånn er oppsettet:

- Blaser R8 Success

- 308.win 47cm

- Justerbar Kolbe

- Blaser Montasje

- Leupold VX6 2-12x42

- A-TEC Optima 45 cal.30 

 

Før

20915127_1553713544649560_15722844092781

 

Etter

20842127_1553712961316285_65211099570011

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Pent!

Men du må kjøpe en original Leupold linsebeskytter i aluminium til VX6`en:) Da blir det enda penere!

Og så må du kjøpe en Hausken JD 151 lyddemper. Kort som f... og veier kun 230g. (Den er helt på kanten av hva som er vits i å skru på et 308 løp, men den tar da litt lyd.)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...