Jump to content

Progressiv eller karusellpresse ?


1983

Recommended Posts

Hva skal man velge ?

Jeg har hatt en Dillon 550 før, men på den var det litt småplunder, særlig med tennhetter. Ellers fungerte det greit, kanskje hylseholderen flekser litt for mye slik at tennhettene ikke alltid ble satt dypt nok.

 

Er hornady sin bra? 

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Beste tipset er å finne komponenter som ikke lager krøll.

 

Har lee classic cast turret, med automatisk kruttmål og "gode"komponenter lader den 308win patroner raskt og smertefritt. Med feil hetter er sjansen god for å bli rimelig forb....

Eneste minuset er at den har 4 stasjoner. Betyr ingen ting egentlig, og andre har kanskje et nyttig verktøy de vill sette der men jeg lurer hver gang på om det ikke er en god ide å bygge om til 3 stasjoner.

 

Enkelt å bytte kaliber og koble bort den automatiske indekseringen, så alle lading blir nå gjort på den (opp til 416rigby-så plass nok!)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal kun lade 6.5x55, andre kaliber skyter jeg så lite at det tar jeg på enstasjonspressa.

Er enig i at det er nok med tre stasjoner, i alle fall til riflelading, men så har jo dillon en kruttsjekker da. Automatisk inkedsering er nok greit for å eliminere brukerfeil. Jeg klarer meg nok fint med en enstasjonspresse, men til tider er jeg ganske lei lading, spesielt når jeg er fri for ammo og må lade fordi jeg trenger ammo og ikke fordi jeg har lyst til å lade

Link to comment
Share on other sites

Indekseringen på de gamle 3hulls turretene var aldri helt perfekt, de nye med 4 hyll er langt bedre. Ellers er jeg enig i at 3hull er mer egnet til rifle. Turreten er uansett knall for de som ønsker litt mer tempo uten å styre med en progressiv presse. Ikke minst kan en lade 1 og 1 og stoppe når en selv vil, med enstasjon bør en kjøre hele batcher for å holde orden.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke brukt Hornady L&L, men en kamerat har en slik og er veldig fornøyd. Ut fra det jeg har sett virker de som veldig godt konstruerte presser, bl.a. er indekseringen veldig pen og myk som bør gi mindre søl.

 

Personlig ville jeg aldri kjøpt en "progressiv" presse uten indeksering, da er jo halve vitsen borte. Men Dillon 550 er jo populær, så det funker åpenbart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker nok litt samme vei, vil ha indeksering om jeg skal kjøpe en progressiv presse. Dillon 550 funker jo, men at hylseholderplata flekser såpass st hettene ikke blir satt helt til bunns irriterer jo litt. Jeg har ikke erfaring med andre enn 550, så jeg vet ikke om alle progressive presser er kresne på hvilke hetter man bruker? Noen er jo tregere å sette enn andre, men på en annen side er det jo moment i massevis når man setter hetter med pressa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Hornady fra før det het Lock and load. Den fungerer greit, den har mange stasjoner slik at den er fleksibel. Litt fikling med autoindeksering blir det. Ikke alltid hylseplaten stopper korrekt om det er strammet for mye. Det blir derfor endel hettefeil.

Dillon 550 er i praksis like rask, jeg har to av dem som brukes til det meste av serieproduksjon. Jeg pleier å size først i en enstasjonspresse om jeg helpresser slik at jeg får vasket hylsene før jeg fyller de, da er det hette, krutt og kule i 550. Jeg har mindre hetteproblemer med 550 enn med Hornady. Diameter på hylseplaten er betydelig mindre på 550 slik at nødvendig klaring på senterbolten ikke fører til så mye fleksing som på Hornady. Dillon er lettere å skifte kaliber på, jeg har en presse satt opp for småll hette og en for store. Konverteringssettene er klar med kruttmål justert og det er fort gjort å skifte uten justering av noe.

Link to comment
Share on other sites

For min del spiller det ingen rolle at det er enkelt å bytte kaliber, den blir satt opp med necksizer og kulesetter i 6.5x55. Jeg skyter nok ikke mer enn 1500-2000 skudd med 6.5x55 i året, så jeg klarer meg nok med enstasjon, men å spare tid ved ladebenken er alltid kjekt. 

 

Hetteproblemer er ikke like morsomt, så om det er mer av det på Hornady enn på Dillon så heller jeg kanskje litt mot Dillon likevel. 

 

Av komponenter som passer sammen, så regner jeg med det er tennhettene som er problemet ?

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Nå får jeg en Hornady progressiv for ca samme pris som en Dillon 550. For meg ser den litt mere solid ut, og kruttmålet er jo kanskje hakket bedre? Selv om Dillon sitt er godt nok for å lade presis ammo.

Link to comment
Share on other sites

På 6.7.2017 den 13.09, Per-S skrev:

Jeg har en Hornady fra før det het Lock and load. Den fungerer greit, den har mange stasjoner slik at den er fleksibel. Litt fikling med autoindeksering blir det. Ikke alltid hylseplaten stopper korrekt om det er strammet for mye. Det blir derfor endel hettefeil.

 

Jeg har mindre hetteproblemer med 550 enn med Hornady. Diameter på hylseplaten er betydelig mindre på 550 slik at nødvendig klaring på senterbolten ikke fører til så mye fleksing som på Hornady. 

 

Er det indekseringen eller fleksing i hylseholderen som skaper problemer med tennhettene?

Link to comment
Share on other sites

Problemene skyldes nok delvis operatør, kaliber, indeksering og hylse/hette kombinasjon.

Når jeg lader små hylser kommer det ofte noen få kruttkorn mellom hylseplate og base, da svikter indekseringen, og det blir hetteproblemer. Det samme om hettelommene er for trange, da tipper hetten lett. Indekseringen er følsom, men problemene er større med små pistolhylser enn med riflehylser.

Jeg har de siste åren brukt mest Dillonpressene mine, og hastighet på ladingen er det lite forskjell på når du får inn rutinene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...